پیشگویی و آینده بینی از روی کبد در بین النهرین

این نمونه از مدل کبدی، یکی از ۳۲ کبد مدل می باشد که در اتاق ۱۰۸ ناحیه ای در ماری (ناحیه ای باستانی درکشور سوریه) یافت شده است.در بین النهرین، باور بر این بود که کبد ارگان اصلی تفکر و احساس می باشد و غیبگویان، آینده را با معاینه احشا پیش بینی می کردند.
ناهنجاریها و بدشکلی های کبد در این مدلها نشان داده شده است و همراه با آن کتیبه پیشگویی نیز وجود دارد. احتمالا این مدلهای کبدی برای آموزش دستیاران پیشگویی و یا استفاده اساتید بوده است.

photo_2016-06-23_06-20-18

پیشگویی باستانی

طی حفاریهای فردی بنام «پاروت» در ناحیه ماری طی سالهای ۳۶-۱۹۳۵ ،، ۳۲ عدد از این مدلهای کبدی از جنس رس در داخل جعبه هایی در اتاق ۱۰۸ این ناحیه کشف شد.
این قطعات مدرکی است که اشاره مستقیم به هپاتوسکوپی ( مطالعه و بررسی کبد گوسفند قربانی) دارد، که شاخه ای از علم پیشگویی باستانی است.
در منطقه بین النهرین، هنر پیشگویی، دو شاخه مهم داشت. یکی پیشگویی از مطالعه احشآ حیوانات و دیگری ستاره شناسی که بعدها پیشرفت کرد.

photo_2016-06-23_06-20-31

رویاها و ناهنجاریهای مادرزادی نیز در هنر پیشگویی استفاده می شد. هپاتوسکوپی در اوایل هزاره دوم قبل ازمیلاد پیشرفت کرد و به امر بسیار مهمی تبدیل شد. اگرچه در دوره ها قبل ( هزاره سوم قبل از میلاد، عهد ساراگونیک) نیز مدارکی دال بر این نوع روش پیشگویی در ناحیه ماری وجود دارد.

هپاتوسکوپی

نقش کبد از عهد باستان مورد توجه بود و در منطقه بین النهرین، اعتقاد داشتند که کبد جایگاه اصلی تفکر و احساس است.
کاهنانی که کبد گوسفند قربانی و یا یک کودک را مطالعه می کردند، دو سویه گیری مشخص داشتند که از اسناد رونوشت اولیه در این زمینه استفاده می کردند. اولی لیست پیش بینی در ارتباط با تغییرات کبد بود. به این ترتیب که اگر چنین بخشی از کبد، چنین ناهنجاری را نشان دهد، پس از آن چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد و ناهنجاری موجود، همراه با وقوع یک واقعه تاریخی باشد که قبلا در گذشته پیش بینی و اتفاق افتاده بود و به کاهن اجازه می داد، در مورد آینده نتیجه گیری مشابه را انجام دهد.

سوگیری دیگر، استناد به لیستی از مدل های حوادث بود که همچون ضمانتنامه ای از پیشینیان بود و کاهنان آن را خوب بلد بودند، زیرا که طی آموزشهایی بر روی کبد سفالی آموخته بودند. به این ترتیب که سرگذشت و حوادث فلان پادشاه در گذشته چه بوده و تغییرات کبدی حاصل چه بوده و در هر دوره بصورت مدل رسی ماندگار،تبدیل شده بود که در آینده از آن ، در آموزش و یا یادآوری استفاده می شد.

پیش گویی و سلطنت

از این نوع پیش گویی به ندرت برای مردم عادی استفاده میشد و اغلب در مورد پادشاهان و سرزمینهای ذینفع بوده است.
آرشیو موجود در ماری به وضوح نشان دهنده اهمیت طالع بینی در اعمال قدرت بود و پادشاهان بطور مکرر با کاهنان پیشگو، قبل از انجام هر عملی مشورت می کردند. مثلا قبل از اجرای مراسم یا مناسک بزرگ و یا تاسیس یک منطقه یا یک بنا و یا قبل از اقدام به جنگ و لشکرکشی به منطقه دشمن ….

منبع : louvre.fr

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *