چگونه دروس را حفظ کنیم؟

چگونه دروس را حفظ کنیم؟

برای هر کاری، تکنیکی وجود دارد و برای موفقیت شما باید تکنیک ها و «چگونگی» های هر کاری را بیاموزید. برای حفظ کردن دروس، ما تکنیک «پس ختام» را به شما توصیه می کنیم که در این نوشته قصد داریم به این تکنیک بپردازیم:
«پس ختام» از حروف اول کلماتی تشکیل شده است که مراحل این تکنیک را شکل می دهند. این مراحل عبارتند از:
۱ـ پیش خوانی
۲ـ سوال
۳ـ خواندن
۴ـ تفکر
۵ـ از حفظ گفتن
۶ـ مرور کردن
حال به بررسی هر یک از این مراحل می پردازیم:
۱ـ پیش خوانی:
در این مرحله، شما باید به صورت سریع یک بار فصل مورد نظر را از رو بخوانید تا ساختار کلی مطالب دستتان بیاید. در این مرحله نیازی نیست که تمام نکات ریز درس را یاد بگیرید بلکه هدف این است که یک نقشه مفهومی و ساختار کلی درس در ذهن شما شکل بگیرد. برای این منظور شما باید بیشتر به تیترها و سرفصل های کلی درس توجه نمایید.
۲ـ سوال
در مرحله دوم، شما باید سوالاتی که فکر می کنید اهداف آموزشی فصل را پوشش می دهند، برای خود مطرح کنید و سعی کنید به آنها پاسخ دهید. برای این منظور، می توانید از تیترهای کتاب استفاده نمایید.
۳ـ خواندن
در این مرحله سعی کنید مطالب درس را به دقت بخوانید و به سوال هایی که در مرحله قبل مطرح کرده بودید به دقت پاسخ دهید. در صورت لزوم می توانید سرعت خواندن را متناسب با سختی و پیچیدگی درس تغییر دهید.
۴ـ تفکر
در این مرحله باید سعی کنید درباره مطالب خوانده شده تفکر کنید و آنها را بفهمید. برای این کار به نکات زیر توجه نمایید:
۱) نکات ریز و فرعی را به مطالب اصلی ارتباط دهید.
۲) آموخته های این درس را به آموخته های قبلی ارتباط دهید.
۳) سعی کنید تناقضات موجود در مطالب را حل کنید.
۴) سعی کنید مسائل و سوالات مطرح شده در این زمینه را به دقت حل نمایید.
۵ـ از حفظ خواندن
پس از انجام مراحل قبل سعی کنید مطالب را از حفظ برای خود بازگو نمایید.
۶ـ مرور
وقتی که خواندن تمام کتاب یا کل مطلب را به‌پایان رساندید، آن را مرور یا بازبینی کنید. بهترین راه مرور کردن این است که بکوشید تا، بدون مراجعه به‌ متن، سؤال‌های مهم را جواب دهید. قسمت‌هائی را که نتوانستید به سؤال‌های آنها جواب دهید دوباره بخوانید. دوباره خواندن نوعی مرور کردن است.
این تکنیک یکی از بهترین تکنیک های مطالعه دروس، خصوصا دروس حفظی می باشد که اثربخشی آن بارها توسط پژوهش های مختلف تأیید شده است. امیدواریم که با مطالعه این تکنیک، یک «چگونه» به دانسته های شما اضافه شود و در موفقیت شما تأثیر گذار باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *