آیا مایکروسافت می تواند بازگشت قدرتمندی به نبرد کنسول ها داشته باشد؟

 

Xbox-vs-PlayStation-810x400

طبق اعلام گیم استاپ “میل به خرید” برای پروژه اسکورپیو بسیار بالا است. مدیریت گیم استاپ بیان داشت “نیمی از کسانی که کنسول ندارند قصد تهیه PS4 و یا اکس باکس وان را دارند و تمایل برای خرید اسکورپیو در حد PS4 و یا حتی بیشتر از آن است.” از ۲۰۱۳ و با معرفی هر دو کنسول PS44 و اکس باکس وان، PS44 تقریبا با نسبت دو به یک توانست اکس باکس وان را شکست دهد. با توجه به تلاش مایکروسافت برای باز پس گیری موقعیت خود و رقابت بهتر با سونی، گیم استاپ انتظار دارد تا تقاضا برای خرید اسکورپیو پس از به بازار آمدن در سال ۲۰۱۷ بسیار بالا باشد.

انتظار می رود تا سونی کنسول بعدی خود را در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کند که این بدین معنی است که مایکروسافت تنها سه سال برای کم کردن فاصله ۲۵ میلیون یورویی فروش خود، در این رقابت کنسولی با سونی فرصت دارد. سوال اصلی این است که آیا تنها تکنولوژی برای از بین بردن این فاصله کافی است؟

landscape-1470927354-x

وقتی PS4 Pro در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد سرعت پردازش بالاتر و قدرت و امکانات گرافیکی بیشتری را از دو کنسول PS4 و اکس باکس وان ارایه کرد. اسکورپیو، در این جنگ کنسول ها، از نظر قدرت پردازش و گرافیک حتی از PS4 Pro هم پیشی خواهد گرفت. با وجود تمام این امکانات، اسکورپیو همچنان قادر نخواهد بود عملکرد و قدرت یک کامپیوتر خانگی مختص بازی که دارای پردازنده گرافیکی NVIDIA GTX 1080 است را داشته باشد اما، نزدیک‌ترین عملکرد را میان کنسول های دیگر به عملکرد چنین رایانه ای خواهد داشت.

Image-1-1

اسکورپیو به قدری قدرتمند است که میتوان بدون استفاده از ۱۰۰%  قدرت کنسول با کیفیت ۴K در آن به بازی پرداخت. PS4 Pro در سمت دیگر تلاش کرده است با استفاده از تکنیک های افزایش مقیاس تصویر و شفاف سازی، کیفیتی مشابه ۴K را تکرار کند، که به همین دلیل تجربه واقعی بازی ۴K را ایجاد نخواهد کرد. و این نکته در فروش اسکورپیو، کلیدی و مهم خواهد بود.

اسکورپیو همچنین دارای پلیر ۴K Blu-ray خواهد بود در حالی که سونی دارای Blu-ray سنتی بر روی کنسول خود است. سونی دلیل این حرکت خود را علاقه‌ی کم مصرف‌کنندگان به تلویزیون‌های پرهزینه‌ی ۴K عنوان کرده است اما اینکه سونی در این زمینه تصمیم درستی را اتخاذ کرده است یا خیر را، تنها زمان می‌تواند پاسخ دهد.

قیمت ها چگونه خواهد بود؟

قیمت موضوعی است که ممکن است برای مایکروسافت دردسر ساز شود.

در مصاحبه ای با IGN، رییس بخش اکس باکس مایکروسافت، فیل اسپنسر، اسکورپیو را کنسولی “ویژه” خواند و اعلام داشت که اسکورپیو با قیمتی منصفانه نسبت به قدرت سخت‌افزاری‌اش عرضه خواهد شد.

اسپنسر در این مصاحبه گفت:

نمی خواهم کسی را از قیمت کنسول بترسانم. مطمئنا به قیمتی مناسب برای محصولی که ساخته ایم خواهیم رسید و مشتریان این مسئله را مانند همیشه به ما نشان خواهند داد. اسکورپیو را محصولی ویژه می‌دانم به این دلیل که نمی‌خواهم مردم به اشتباه فکر کنند که اسکورپیو قرار است جای Xbox linee را بگیرد.

طبق این جملات ظاهرا ۴۹۹$ قیمت این کنسول خواهد بود، که البته با توجه به امکانات و ویژگی های پیشرفته ای که در اسکورپیو استفاده شده است، عجیب نیست. در حالت عادی قیمت کنسول های جدید اکس باکس و سونی، مانند قیمتی که PS4 Pro دارد، ۳۹۹$ بوده است. از قیمت این کنسول با رونمایی از آن در E3 ماه ژوئن مطلع خواهیم شد اما قیمت ۴۹۹$ احتمالی می‌تواند  به تقاضا برای خرید این کنسول جدید ضربه بزند.

آیا مایکروسافت میتواند فاصله خود را با سونی جبران کند؟

مایکروسافت توانسته کنسولی با قدرت بالا معرفی کند، اما برای پیروز شدن در این جنگ کنسولی باید بتواند بازی های انحصاری باکیفیتی را هم روانه بازار کند. این موضوع در صنعت بازی‌ به صورت کلیشه درآمده است، اما حقیقت دارد. اگر می‌خواهید که مردم چند صد دلار برای خرید کنسول شما هزینه کنند باید بازی های انحصاری بسیار خوبی داشته باشید.

سونی تا اینجا چندین عنوان انحصاری برای کنسول خود در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است که با تمجید منتقدین روبرو شده است. همچنین قرار بر معرفی بازی های بیشتری از سوی سونی نیز هست. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که سونی فاصله خورد را در فروش، تا قبل از رونمایی از اسکورپیو حتی بیشتر از این هم بکند که این مسئله می تواند تاثیر شبکه ای مثبتی به سود سونی داشته باشد. هر چه مردم بیشتری در PS4 بازی کنند، افراد بیشتری مایل به خرید PS4 خواهند بود تا بتوانند با دوستان خود به صورت آنلاین به بازی بپردازند.

شکست دادن سونی بسیار سخت خواهد بود. بازی سازی ۲۰% از درآمد سالیانه سونی را تشکیل می دهد و به همین دلیل بازی ها در مقایسه با مایکروسافت، برای سونی از اهمیت بالاتری برخوردارند. فروش خوب سونی در بخش کنسول باعث بهبود عملکرد کلی بخش بازی سازی سونی نیز شده است. درآمدهای مرتبط با پلی استیشن سونی در سال ۲۰۱۶، ۲۱% افزایش داشته و به ۳.۳ میلیارد دلار رسیده است. برنامه ای درخشان در معرفی بازی ها در سال ۲۰۱۷ می تواند عملکرد مالی این شرکت را حتی بیشتر از این نیز بهبود دهد و همچنین باعث پیشی گرفتن هرچه بیشتر سونی از مایکروسافت در زمینه فروش کنسول شود.

منبع : winphone.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *