امواج مغزی چیست؟ چگونه ذهن افراد را کنترل کنیم؟ کنترل ذهن با امواج دلتا، آلفا، بتا، گاما…


امواج مغزی چیست؟

در سال ۱۹۲۸ هانس برگر،توسط دستگاه اختراعی خود یعنی موج نگار مغزی، کشف کرد که جریان تولید شده توسط مغز را بصورت موج تناوبی است.

طی سالیان تحقیق و بررسی بر روی امواج مغزی ، پنج منحنی به عنوان امواج اصلی مغز انسان معرفی شد که براساس طول فرکانس با نام های آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما خوانده شدند.

هرکدام از این امواج مغزی مربوط به سطح متفاوتی از آگاهی و مسئول کنترل و اثرگذاری بر بهشی از عملکرد‌های ذهنی، هیجانی و رفتاری انسان هستند. هرچه فعالیت قشر مغز بیشتر باشد، فرکانس امواج مغز نیز بیشتر خواهد شد.

بیشترین فرکانس مغز در حالت بیداری و کمترین آن در حالت کما و بیهوشی ست.

امواج مغزی گروهی از رنز‌های طبیعت هستند که در صورت دانستن ویژگی‌های آن‌ها می‌توان در مسیر رسیدن به موفقیت از آن‌ها استفاده کرد و سرعت پیشرفت خود را افزایش دهیم.

امواج مغزی دلتا Δ

فرکانس نوسان عصبی امواج مغزی دلتا در محدوده ۰٫۵ تا ۴ سیکل در ثانیه است و کندترین و بلندترین موج مغزی ست و در پایین ترین سطح هوشیاری قرار دارد.

مغز افراد در خواب بسیار عمیق و سنگین (بدون رویا) این موج را تولید میکند و از ویژگی‌های خواب آرام و کامل محسوب میشود زیرا که تولید مناسبی از این موج باعث درمان و افرایش انرژی، کمک به ترشح هورمون رشد و در نهایت ریکاوری بدن میشود، در نتیجه به داشتن احساس خوب و سرحالی منجر میشود، افرادی که مشغولیت ذهنی زیاد و خستگی بیش از حد دارند، درواقع قادر به وارد شدن در فاز دلتا در زمان خواب نبوده در نتیجه دچار کسالت در زمان بیداری میشوند.

در فاز دلتا ضمیرخودآگاه بطور کامل خاموش می‌شود و هوشیاری بطور کامل از دنیای بیرون قطع شده و تمرکز را به درون م‌یبرد.

این مواج مغزی در زمان نوزادی و بیماری‌های شدید مغزی و کما نیز دیده میشود.

در حالت دلتا آگاهی فرد نسبت به زمان، مکان و جسم کاملا بریده میشود و باعث پیوند با منبع آگاهی برتر و فرا آگاهی می‌شود، ریتم دلتا را آگاهی چند بعدی یا پلی برای ارتباط با ابعاد برتر میشناسند، امواج دلتا در تجارب نزدیک به مرگ، برون فکنی و سفر‌های اثیری و تجربه‌های مشابه رخ می‌دهد، می‌توان در مراقبه های عمیق و هیپونوتیزم‌های بسیار عمیق مغز را به فاز دلتا برد.

اگر امواج مغزی به صفر برسد ما می‌میریم

امواج مغزی آلفا

سومین موج تولید شده توسط مغز، موج آلفا می‌باشد. فرکانس نوسان عصبی در این حالت ۱۳ تا ۷ سیکل در ثانیه (هرتز) می‌باشد. وضعیتی که شخص بین خواب و بیداری قرار دارد، زمانی که عضلات بدن شل و چشم ها بسته ست ولی هنوز به خواب فرو نرفته است.

امواج مغزی آلفا نشان دهنده الگوی مغز در زمان آرامش است، هر چه فرد در وضعیت آرامش بیشتری قرار گرفته باشد در فاز عمیق تری از آلفا قرار می‌گیرد و نوسانات مغزی تا ۷ هرتز در ثانیه کاهش می‌ابد و فرد در لذت بخش ترین وضعیت قرار می‌گیرد.

مواج مغزی آلفا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، تعادل هیجانی و احساسی، لذت و سرخوشی، درون اندیشی، یکپارچگی ذهن و بدن، افزایش بازده مغز، کاهش استرس، تفکر مثبت و فزایش سرعت یادگیری و خلاقیت می‌شود.

چگونه به حالت آلفا برویم؟

حالت آلفا پلی است که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه را متصل می‌کند؛ زمانی که مغز در حالت آلفا قرار می‌گیرد، ذهن ناخودآگاه در دسترس بیشتری قرار میگیرد و ذهن خودآگاه که فیلتر ضمیرناخودآگاه است خاموش می‌شود، بنابراین در این حالت القاپذیری و یادگیری افزایش می‌یابد؛ ارتعاشات نیم‌کره چپ مغز را که شامل بروز احساسات،خلاقیت و هنر و…فعال می‌کند. افراد خلاقی مانند دانشمندان، هنرمندان و ورزشکاران، آگاهانه یا ناآگاهانه ذهنشان را به فاز آلفا می‌برند که باعث اکتشافات و اختراعات، خلق آثارهنری شاهکار و ثبت رکورد‌های عالی می‌شود. با امواج مغزی می‌توان ذهن را به حالت آلفا یا حالات دیگه برد.

مغز انسان‌ها حداقل دوبار در طول شبانه روز در فاز آلفا قرار می‌گیرد، کمی قبل از خواب و کمی بعد از بیدارشدن، به همین خاطر است که همواره تاکید شده در این دو زمان طلایی، افکار مثبت را در ذهن خود جاری کنید و به تلقینات مثبت بپردازید تا شاهد اثرگذاری بیشتر آن بر سرعت رسیدن به موفقیت‌هایتان باشید.

می‌توان با کمک مدیتیشن، مراقبه یا تمرکز و یا با استفاده از فایل‌های خودهیپنوتیزم یا امواج مغزی ، ذهن را وارد فاز آلفا کرد و ضمیر ناخودآگاه را براساس خواسته‌ها و نیاز‌ها برنامه ریزی کرد.

امواج گاما

در امواج مغزی گاما، فرکانس نوسان‌های عصبی آن ۳۰ تا ۴۵ ( تا ۱۰۰) هرتز در ثانیه است.

امواج مغزی گاما از سطح قابل تولید نورون‌ها بالاتر است. این امواج با ورودی‌های حسی، حافظه، توجه و بالاترین سطح هوشیاری و تمرکز در ارتباط است. این امواج به دسترسی همزمان به عملکرد‌های مختلف ذهنی و افزایش ادراکات نیز مرتبط می‌باشد. هرچقدر امواج فرکانس مغزی به سمت فرکانس بالاتر گاما پیش برود، هوشیاری و ادراکات نیز افزایش می‌ابد.

این امواج نسبتا در حالات نادری به ارتعاش در می‌آیند. برای حل معادلات و مسائل پیچیده ذهنی و کار با ابزار پیچیده نیازمند فعالسازی این موج در مغز است. در تحقیقات منتشر شده توسط دانشمندان، در افراد مبتلا به بیماری‌هایی چون پارکینسون، آلزایمر و صرع، فعالیت‌های غیرمعمول در امواج گاما مشاهده شده است.

عشق بی قید و شرط باعث افزایش تولید امواج گاما می‌شود.

منبع:افکار سبز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *