تفاوت خوک با گراز چیست؟

خوک و گراز پستاندارانی هستند که بسیار به هم شباهت دارند؛ به عنوان مثال مصرف گوشت هر دو آنها از نظر اسلام ممنوع است. در حقیقت گراز نوعی خوک است که در طبیعت رشد یافته و ویژگی های خاصی دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های خوک با گراز این است که خوک اصلاح نژاد یافته گراز است.

بیشترین علت شکار گراز یا پرورش خوک، استفاده از گوشت آن ها است؛ شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید ۱۰ کشور برتر تولید کننده گوشت خوک،  کدام کشورها هستند؟

گراز

گراز (نام انگلیسی: Wild Boar) یا خوک وحشی (نام علمی: Sus scrofa) نوعی خوک است که نیای بیشتر خوک‌های اهلی (اجداد خوک های اهلی) به شمار می‌رود و پستاندار بزرگی است از راسته زوج سُمی ها و زیر راسته خوک شکلان که بدنی سنگین دارد و از خوک اهلی بزرگ تر و قویتر است.
این حیوان مناطق پر آب با پوشش گیاهی بلند را ترجیح می دهد و بیشتر در جنگل های پست، بیشه‌زار، نیزار، بوته‌زارهای کنار رود و مرداب زندگی می‌کند و در ایران نیز در بیشتر مناطق جنگلی، بیشه‌ها و نواحی سبز در گیلان، مازندران، گرگان، خراسان، آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان دیده شده است. این حیوان بیشتر بومی مناطق شمالی و مرکزی اروپا، نواحی مدیترانه‌ای (از جمله کوه‌های اطلس در شمال آفریقا) و بیشتر مناطق آسیایی چون ژاپن، چین، هند، پاکستان و افغانستان است. در مجموع گراز حیوان سازگاری است و در هر نقطه ای که آب به اندازه کافی وجود داشته باشد، لانه خود را می سازد.

گراز وحشی

گراز وحشی

مشخصات ظاهری

گراز سری بزرگ و دراز، گردنی کوتاه، گوشی بزرگ و نوک دار، بدنی حجیم و سنگین و چشم های نسبتا کوچکی دارد، پوزه این حیوان دراز و استوانه ای شکل است که مقدار زیادی به سمت جلو امتداد پیدا کرده و به صفحه ای پهن، مسطح، برهنه و مرطوبی منتهی می‌شود که در آن سوراخ های بینی قرار دارد. این حیوان قدرت بینایی ضعیفی دارد اما در عوض حس بویایی و شنوایی فوق العاده قوی دارد؛ حس بویایی گراز ۲۰۰۰ برابر انسان است. پاهای گراز کوتاه و نازک است و در هر پا ۴ انگشت دارد که هر کدام به سم بلند و باریکی منتهی می‌شوند و تنها دو تا از این سم ها روی زمین قرار دارد.
بدن مسطح، شانه های بلند و دم کوتاه و راستی دارد. بدن این حیوان دارای موهای زبر، ضخیم و بلندی است که در بالای سر و گردن و تا بالای شانه و قسمتی از وسط پشت، موها بلندتر هستند. رنگ این حیوان از قهوه ای تا خاکستری تیره و سیاه متغیر است، انتهاهای پاها، گوش ها و دم تیره تر می‌باشد و رنگ بچه های این حیوان نسبت به بالغ‌ها کاملا تفاوت دارد؛ مو بچه ها روشنتر و نرمتر و همراه با خطوط زرد وقهوه ای می باشد که با افزایش سن این خط ها کمرنگ تر می شوند.

البته در نواحی مختلف تنوع رنگی زیادی وجود دارد به طوری که در آسیای میانه گرازهایی مایل به سفید دیده شده‌اند. گراز ها بنیه قوی دارند و می توانند روزانه در حدود ۲۰ کیلومتر را با سرعت متوسط ۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کنند، همچنین این حیوانات شناگران ماهری هستند که به راحتی از رودخانه عبور می کنند.
گرازهای نر بزرگسال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر طول دارند و میانگین وزن آن ها بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است؛ با توجه به تفاوت زیاد وزن در میان گرازها، نمونه هایی با وزن ۱۵۰، ۲۲۷ و حتی ۳۰۰ کیلوگرم نیز شکار شده اند.

گرازهای نر به صورت دسته جمعی و معمولا در گله های ۲۰ تا ۵۰ تایی زندگی می کنند و ماده ها نیز به همراه فرزندانشان هستند (معمولا چند خوک ماده با بچه‌های سال جاری و بچه‌های سال پیش با هم زندگی می‌کنند) نرها تنها در زمان جفت گیری در گروه ماده ها دیده می شوند.
دندان های نیش گراز در زمان جنگیدن و حفر زمین بسیار به او کمک می کند، این عاج که تقریبا ۱۰ سانتیمتر از آن بیرون از دهان و به شکل خمیده و به طرف بالا آمده است، ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر طول دارد و در جنس ماده کوتاهتر است.

گراز وحشی خجالتی است و به ندرت در نور دیده می شود. این حیوان معمولا شبگرد است و در طول روز در لانه و انبوه درختان پنهان می ماند و شب ها به شکار کردن، خوردن و غارت کردن بعضی مزارع می پردازد؛ گرازها در زمان بارندگی و وقوع سیلاب لانه را ترک می‌کنند. گرازها بسیار بد اخلاق تر از خوک ها هستند و اگر احساس نگرانی و استرس کنند، مهاجم و وحشی می شوند.

در صورتی که لانه این حیوانات به محصولات کشاورزی نزدیک باشد، خسارت فراوانی وارد می کنند. گراز در جستجوی خوراکی و ریشه درخت، زمین را حفر می کند، این عمل او در بعضی مناطق باعث آسیب به درختان و محصولات می شود اما در بعضی مناطق باعث گسترش گونه های گیاهی می شود.
در مجموع این حیوان از نظر اکولوژیک حیوان مفیدی است و آن را بهترین جنگلبان و باغبان طبیعت می نامند؛ این حیوان با عاج های خود خاک زمین را زیر و رو می کند که این عمل چندین فایده دارد: خاک جنگل را مخلوط می کند و باعث پوک شدن خاک و رسیدن هوا به همه لایه های خاک می شود که در رویش گیاهان موثر است، باعث خروج حشرات مضر از زیر خاک و نابودی آنها در فصل سرما می شود و غذای مورد نیاز برای حیوانات دیگر را در دسترس آن ها قرار می دهد.

این حیوانات تقریبا هر چیزی که قابل خوردن باشد می خورند و از این نظر با انسان رقابت می کنند؛ اما مواد گیاهی را ترجیح می دهند. از غذاهای گیاهی مانند ریشه، ساقه، برگ، دانه‌های مختلف، غلات، حبوبات و میوه جات و غذاهای حیوانی چون حشرات، لارو آنها، بی‌مهره‌های کوچک و حتی جوندگان و لاشه حیوانات بزرگ تغذیه می‌کنند. گرازها گاهی حیوانات کوچک مثل بچه گوزن را هم شکار می‌کنند و از جوجه و تخم پرندگان هم تغذیه می‌کنند.

این حیوانات به دلیل آن که می توانند به خوبی از خود دفاع کنند دشمنان زیادی ندارند و در مجموع حیواناتی صلح جو هستند که کمتر حمله می کنند اما وقتی زخمی می شوند یا راهی جز دفاع از خود ندارند، بسیار خطرناک و مهاجم می شوند و موهای پشت و پهلوی خود را سیخ می کنند تا بزرگتر به نظر برسند سپس با دندان های نیش بلند خود به مهاجم حمله می کنند. در چرخه طبیعت این حیوانات و بچه های آن ها مهم ترین منابع غذایی برای ببر، گرگ، کفتار راه راه، خرس های بزرگ، تمساح، مارهای بزرگ همچون پایتون مشبک، پرندگان شکاری بزرگ و بسیاری از گربه‌سانان وحشی هستند که شکارچی در یک فرصت مناسب به این حیوان حمله می کند. این حیوانات برای حفاظت از خود در برابر دشمن با حرکت سر خود از پایین به سمت بالا و با استفاده از دندان های تیز خود زخم هایی بر بدی دشمن وارد می‌کنند و ماده‌ها نیز که دندان ها بزرگی ندارند به وسیله گاز گرفتن با دهان بزرگی که دارند از خود دفاع می کنند. این حملات برای انسان کشنده نیست اما آسیب های جدی بر بدن او وارد می کند.

صدای گرازها اغلب به شکل خرناس و دندان قروچه است که آنها از این صدا برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند؛ مثلا در هنگام خطرخرناسی بلند می کشند. گراز وحشی یکی از مهم ترین منابع غذایی جوامع شکارچی بوده است و اکنون نیز خوردن گوشت گراز یکی از اهداف شکار این حیوان می باشد. شکار بی رویه باعث شد نسل گراز در بسیاری از مناطق از جمله بریتانیا، اسکاندیناوی، بخش‌هایی از شمال آفریقا، شمال ژاپن و بخش‌های بزرگی از شوروی سابق رو به انقراض رود و از آنجا که این حیوان به مزرعه آسیب وارد می کند در  بخش هایی شکار آن آزاد است و زیستگاه او تخریب شده است.
این حیوان نسبت به بیماری هایی مانند تب برفکی نیز بسیار حساس است اما به خاطر سازگاری با محیط های مختلف، استفاده از مواد غذایی متنوع، قدرت استتار خوب، تعداد زیاد بچه و شکار کمتر در برخی نقاط به خاطر گوشت و پوست حرام هنوز به طور کامل منقرض نشده است. در ضمن این حیوان حدود ۲۰ سال عمر می کند.

این حیوان در مناطق سردسیر در اواسط زمستان و در مناطق گرمسیر در اواخر زمستان جفت گیری می کند، دوران بارداری آن ۴ ماه طول می کشد و در هربار ۴ تا ۸ بچه به دنیا می آورد، البته در مواردی ۱۰ بچه نیز دیده شده است. بچه گرازها بعد از تولد به سرعت رشد می کنند و از ۱۸ ماهگی از لحاظ جنسی بالغ می شوند.

در مورد اهمیت اقتصادی گرازها برای انسان ها باید گفت در مجموع این حیوان برای انسان ضرر مالی به همراه دارد که به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:
۱- عفونت های انگلی قابل انتقال به انسان را با خود حمل می کنند.
۲- در برخورد با انسان باعث آسیب و زخمی شدن انسان ها می شوند.
۳- جمعیت وحشی آنها باعث تخریب محیط زیست می شوند و پوشش گیاهی بومی را هنگام گشتن به دنبال غذا تخریب می کنند.
۴- در کشاورزی یک آفت به شمار می آیند که مقدار زیادی گندم و انگور را از بین می برند.
۵- رفتارهای تهاجمی و مخرب آنها سبب شده به عنوان یکی از مخرب ترین گونه ها در سراسر زمین معرفی شوند.

شکار گراز توسط انسان ها، عملی است که از زمان های قدیم تا هم اکنون و برای اهداف مختلف انجام شده است. اثبات شجاعت، مصرف گوشت یا جلوگیری از آسیب رساندن به مزارع و محصولات کشاورزی از جمله اهدافی است که افراد به خاطر آن گراز را شکار می کنند.

خوک

خوک اهلی (نام علمی Sus scrofa domestica) پستانداری از خانواده گرازسانان (Suidae) و راسته جفت سُم سانان است که جد آن گراز وحشی می باشد که حدود ۱۱ هزار سال پیش در خاورمیانه و چین اهلی شده است. احتمالا برای اولین بار این حیوان از زباله های انسان ها به عنوان منبع غذا استفاده می کرده و انسان ها نیز آن را به منظور تغذیه، پرورش داده اند.

این حیوان در رژیم غذایی بسیاری از افراد نقش مهمی دارد و ۴۰ درصد گوشت مصرفی مردم جهان متعلق به خوک است؛ این گوشت عنوان پرمصرف ترین گوشت در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است و حدود ۸۶۰ میلیون خوک در مزارع سراسر دنیا وجود دارد.

گوشت خوک (pork) در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند چرب تر است و در کشورهای غربی سوسیس تهیه شده از گوشت خوک فرآوری شده بیش از غذاهای دیگر طرفدار دارد. خوک به خاطر آن که زودتر از حیوانات اهلی دیگر بالغ می شود و در هر بار بارداری تعداد زیادی بچه به دنیا می آورد و می تواند بخشی از زباله های انسان ها را به عنوان غذا بخورد و حیوانی همه چیز خوار است، از نظر کشاورزی بسیار ارزشمند است و یک منبع خوب برای پرورش گوشت به حساب می آید.

خوک را نه تنها برای مصرف گوشت بلکه برای استفاده از چرم و مو نیز پرورش می دهند. مدت بارداری این حیوان ۱۱۴ روز است و در هر دوره ۸ تا ۱۲ بچه خوک متولد می شود که از ۱/۵ سالگی می توانند عمل جفت گیری را انجام دهند و بین ۹ تا ۱۵ سال هم عمر می کنند.
خوک حس قوی بویایی دارد که انسان ها از حس قوی این حیوان برای پیدا کردن قارچ های خوراکی زیر زمینی که برای ساخت نوعی غذای فرانسوی به کار می رود استفاده می کنند.

خوک های اهلی حیواناتی باهوش و اجتماعی هستند که با صداهای خاصی چون ندا، خمیازه، غرش و سوت با هم ارتباط برقرار می کنند. خوک ها همه چیز خوار هستند، در طبیعت از برگ‌ها، علف‌ها، ریشه‌ی گیاهان، میوه‌ها و گل‌ها تغذیه می‌کنند و در مزرعه بیشتر به آن ها دانه‌ی ذرت و سویا به همراه مواد معدنی و ویتامین‌های افزوده‌شده به غذا می‌دهند. همچنین مخلوطی از گیاهان و ریشه ی سبزیجات که شامل کدو تنبل، کدو خورشی، کلم و چغندر، علف خشک،  یونجه، سبوس، ذرت، گندم و برنج باشد نیز مورد علاقه این حیوان است.

خوک ها سری بزرگ و پوزه ای دراز دارند که غضروفی گرد در نوک آن قرار دارد، از این پوزه برای حفر خاک و یافتن غذا استفاده می کنند و عضو بسیار حساسی است. خوک ها نیز در هر پای خود چهار سم دارند که بیشتر وزن حیوان را دو انگشت بزرگتر میانی تحمل می کنند. این حیوان ۴۴ دندان دارد که در جنس نر، دندان های نیش به شکل عاج هستند و رشد می کنند که در اثر اصطکاک با زمین دائما تیز می شوند.
خوک همانند خرگوش و خوکچه هندی حیوانی مدفوع خوار است، اما از آنجا که این عمل خطر ابتلا به بیماری را در آنها افزایش می دهد در مزرعه های مخصوص پرورش اجازه خوردن مدفوع را ندارند.
نام خوک در قرآن آمده اما از گراز نامی برده نشده است و گوشت خوک تنها در اسلام حرام شمرده نشده است بلکه در ادیان دیگری نیز همین حکم را دارد. در سفر لاویان تورات صریحا خداوند خوک را بر یهودیان حرام می کند و در انجیل نیز خداوند پلیدی و پلشتی را به خوک مثال می زند.

تفاوت بین گراز و خوک، تفاوت بین حالت وحشی و رام یک حیوان است، در حقیقت گراز و خوک تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند و تقریبا یکسان هستند اما خوک را برای گوشتش پرورش می دهند، به همین دلیل اصلاح نژاد صورت گرفته است و شکل ظاهری آن با گراز فرق می کند. چون گراز و خوک با هم ارتباط نژادی دارند و هر دو نجاست خوار و حیوانی پلید هستند، گوشت هر دو در اسلام حرام است.

در آخر هم برخی از تفاوت های خوک با گراز را در جدول زیر مشاهده می کنید.

خوک

گراز

خوک یکی از محصولات کشاورزی به شمار می آیدخود به خود در طبیعت رشد می کند
خوک ها در مزاع از ذرت، گندم، سویا و جو تغذیه می کنندگراز ها ریشه گیاهان، میوه ها، جوندگان و خزندگان کوچک را می خورند
خوک هیچ گاه از آخور خود که به اندازۀ کافی غذا وجود دارد، دور نمی شوداین حیوان مهاجر است و در جنگل های انبوه به دنبال غذا می گردد
خوک چربی داردبرعکس خوک، این حیوان بیشتر عضله دارد
خوک های اهلی حیوانات اجتماعی و باهوشی به شمار می روندگراز وحشی خجالتی است و به ندرت در نور دیده می شود
پوست خوک ضخیم ولی حساس استاین حیوان پوستی پوشیده از موهای سیخ شده و ضخیم دارد
زندگی آرامی دارد و به خاطر آن که به فروش می رسد آن را پروار می کنند و گاهی شستشو می دهند و به راحتی می کشندموهای او همیشه آغشته به گرد و غبار است و تا آخرین لحظات مقاومت می کند
خوک ها در هر بار بارداری حدود ۱۲ بچه خوک به دنیا می آورند و بچه ها از حدود ۲ یا ۴ هفتگی از شیر گرفته می شونداین حیوانات در هر بار داری حدود ۶ تا ۱۴ بچه به دنیا می آورند. آن ها تا ۱۰ روزگی در لانه می مانند و بعد از سه ماه دیگرشیر مادر نمی خورند

مطالب مرتبط

۳۶ دیدگاه‌

  1. بابک گفت:

    اون کوچولوهاش که از قلک بزرگتر هستند هم حرومه ؟ اگر بیاریم تربیتش کنیم بجای سگ چی؟

  2. پیمان گفت:

    دیروز گراز از بغلمون مث موشک فرار کرد ریدیم ب خودمون ۱۴۰۰/۰۱/۱۳

  3. علی گفت:

    بعضی احکام از قرآن استخراج شده یا از معصومین (ع) به ما رسیده است. لازم نیست به دنبال همه احکام بطور صریح در قرآن بود. بعد اینکه تمام مراجع تقلید از گذشته تا حالا گوشت گراز را حرام اعلام کرده اند و شک و شبهه ای در این زمینه نبوده و نیست.

  4. Asal گفت:

    لعنت ب گوشتخواری

  5. امیرمحمد گفت:

    آدم که نباید خوک گراز بخوره

  6. امیرمحمد گفت:

    گوشت خوک گراز را نخورید.آدم چیزی که چندش هست را نباید بخوره

  7. Roxbe گفت:

    درود
    دیدگاه دوستان رو می‌خوندم و هر چه بر گفته های ایشان و نتیجه ای که در کشور خودمون پیش اومده تضاد بیشتری میبینم،شاید ما هم اگه به خوک خوری رو کنیم ،امار اینهمه طلاق،رشد فحشا در سنین پایین ،اعتیاد ,دزدی و…..در کشورمان کمتر بشه ،فکر میکنم دلیل فراتر از خوردن یه گونه حیوون باشه.اگر کسی بخواد اینهایی که گفتم رو انگار کنه ،بی شک یا خوابه ،یا خودشو به خواب زده.

  8. یارو گفت:

    بعضی ها دنبال تبصره و راه و روش و لایحه می گردند برای انجام یه کاری.می خواهی بخوری ، برو بخور.مثلا بعضی ها می خوان روزه بخورند ، چهار فرسخ با ماشین می روند و برمی گردند و نهار را میل می کنند.قشنگ مثل مرد پاشو صبحانه را بخور و نهار هم نوش جان کن و عصرونه هم بخور.ولی دنبال راه و روش کلاه گذاشتن بر سر خدا نگرد.

  9. سامی گفت:

    سلام و عرض ادب بنده کاملا قرآن رو مطالعه کردم و ایمان دارم به فرامین و احکام خداوند
    گوشت خوک حرام است ولی گراز اصلا حرام نیست
    گراز شاید همان خوک وحشی باشد ولی اصلا حرام نیست و منع خوردن گوشت گراز وجود نداره
    بلکه گوشت خوک حرام خوکهایی که پرورشی هستن وگرنه گراز وحشی مثل دیگر جانداران از طبیعت و گیان و … تغذیه میکند و …
    در بین حیوانات فقط و فقط گوشت خوک حرامه و گوشت سگ و گربه و خرس و الاغ و میمون و … اصلا حرام نیست

  10. مهدی باقری گفت:

    خوک و گوشتش و ایضا گراز تاثیر وضعی داره ببین مثلا شما اب میخوری تو لیوانی که شراب خوردن تاثیر وضعی داره گوشت اون بی غیرت میکنه درواقع انسان به یه نوع اثر شهوت بشدت زیاد میکنه اروپا و امریکا بچهای خوک و شراب زیادن پدرم میگه زمان قبل انقلاب بود اما همون موقع هم ادمهای درست نمیخوردن هرچی ادم عوضی و الدنگ بود میخورد این همه خوراکی و حیوان حلال گوشت هست خدا افریده برای ما گوسفند و گوزن و گاو و ….خیلی دیگه پرندگان حالا چه اصرار گوشت خوک نجاست خوار یا گراز بخوریم البته انسان ازاده خیلیها هم ولع دارن و سرو دست میشکونن دیدم که میگم شمال طرف شکار
    میکنه خودش نمیخوره میان از تهران و شهرهای دیگه لش میبرن چقدرم مشتری داره ووخواهان حرام خدا حرام حالا یارو دنبال تبصره و تک ماده هزارتا کلاه شرعی میگرده حلالش کنه یکبار بخوری مزه بده دیگه رفتی ادم از ادمیت خارج میکنه مقالات پزشکی بسباری هست که مضرات گوشت خوک اثبات کرده طرف تو ناف اروپا امریکا هم که هست خیلیهاشون میفهمن وونمیخورن حالا عده ای چون اسلام حرامش کرده و صدالبته که توتمام ادیان الهی صراحتا حرام هست انچنان ولعی داره که چون حرامه اسلام هست اگه نبود نگاهش نمیکرد ذاتا بشر به چیزی که نهی میشه حریص هست و قطعا اسیب جدی تو زندگی میخوره اونیکه دهنش برا هر چیزی بازه و معدش گورستان هر حیوان و هر نجاست و هر گوشت و هر خوراکی هست دیدین گوسفند خیلی اعضاش لذیذ و حلال هست غعیر چند جا حالا طرف عدلی دنبال دنبلان که بتپونه تو خندق بلا چنان ولع داره انچنان خایه های گوسفند میخوره که انگار از قحطی امده بلاخره خود ادم که مسلک و روش زندگی خودش انتخاب میکنه ادم لش همه چیز میخوره و مهم نیست براش ادم سالم و درست خوراکش انتخاب شده است و هر اشغالی نمیخوره

    • بتوچه گفت:

      لابد چون ما ایرانیا گوشت گوسفند و گاو میخوریم رو ماتاثیر گزاشته الان۵۰ساله مثل گوسفند و گاو دارن باهامون رفتار میکنن؟ کجای قران گفته گراز حرامه؟ همه شدن الامه دهر

  11. اسکندر گفت:

    بخور شما اصلا خودتو ناراحت نکن آروم باش!!!

  12. مسلم گفت:

    حیوان عالی هست

  13. رامیز گفت:

    سلام . سوای اینکه گوشت هردو حرامه . چون ازیک نژاد هستند . براساس تحقیقاتی که در آلمان انجام شده . هر موجود که یا خوردنی ها و غیره هر کدام دارای ماهیت خاصی هستند . در واقع هر چیزی که مصرف میکنیم ماهیت اون چیز بر روی روح ما تاثیر میزاره . خوک یا گراز هر دو از یک خانواده هستند . بغیر از کرم کشنده اسی که درون رودهی این حیوان وجود داره . تنها موجودیه که به بیغیرت معروفه . یعنی اگه هر خوکی جلوی این حیوان به مادهاش تجاوز کنه . اهمیت نمیده . بر اساس همین تحقیق که خیلی گسترده انجام شده . ماهیت بیغیرتی خوک یا گراز میتونه خیلی تاثیر روی رفتار انسان بزاره . برای همین امر هم هست که اسلام مصرف اون رو حرام دونسته . درست شبیه مشروبات الکلی . و مخمرها . حرام بودن یعنی حریم هر چیزی که انسان رو از حریم انسانی پایین بکشه حکم حرام رو داره

  14. ایمان گفت:

    خوک حرومه ولی شاش شتر حلال???.

  15. ... گفت:

    گراز و خوک هر دو حرام هستند.
    خرید و فروش خوردن گوشت خوک و گراز خرام است.
    درضمن مگه هر چی خوشمزه س رو باید خورد؟
    اب شنگولی هم ادمو از خود بی خود میکنه و خیلیم حال میده اما حرامه.
    مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله)

    جواب: سلام علیکم؛ گوشت (گراز) حرام است. یاحقّ. سوال آمگر نه اینکه گراز مانند حلال گوشتانی نظیر گاو و … سم دارند و میچرند (گیاه خوارند نه گوشت خوار) و از فزولات خود تغذیه نمیکنند پس چرا حرام گوشت معرفی شده اند؟ جواب: حرام‌ها و حلال‌های خداوند دارای مصلحت‌ها و حکمت‌هایی است که با پیشرفت علوم بدان‌ها بیشتر پی می‌بریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نکات اشاره می‌کند که علوم پزشکی و عقل آدمیان درصدر اسلم آن‌ها را کشف نکرده بود که نمونه‌ی آن همین تحریم گوشت خوک است که برخی از مضرات و حکمت‌های آن اشاره می‌شود:
    الف. تأثیرات روحی و روانی گوشت خوک:

    خوک حتی نزد اروپائیان که از گوشت آن می‌خورند سمبل بی‌غیرتی است و حیوانی کثیف است.
    خوک در امور جنسی فوق العاده بی‌تفاوت و لا أبالی است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علمی ثابت شده است، تاثیر این غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.

    یکی از نویسندگان می‌نویسد: خوک غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را در معرض خوک‌های نر دیگر قرار می‌دهد و حتی از این کار لذت هم می‌برد، که این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد از این جهت اشخاصی که از آن تغذیه می‌کند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می‌کنند.

    ب. ضرر‌های بهداشتی و بیماری‌هایی که توسط خوک به انسان منتقل می‌شود:
    برخی بیماری‌ها هستند که از جمله عوامل ابتلای به آن‌ها گوشت خوک است و استفاده از گوشت خوک در ایجاد آن‌ها موثر است:
    ۱. اسهال خونی؛
    ۲. یرقان عفونی؛
    ۳. انتامیب هیستولتیک، که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می‌نماید؛
    ۴. بیماری شبه باد سرخ که در انسان به صورت لکه‌های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست‌ها ظاهر می‌شود؛
    ۵. تصلب مشرایین ـ. درد‌های مفصلی و مسمومیت‌ها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریک موجود در گوشت خوک می‌باشد.
    ۶. خوک از خوردن چیز‌های پلید حتی مدفوع خودش باکی ندارد لذا معده‌اش لانه اقسام میکروب‌هاست که به گوشت و خون و شیرش هم سرایت می‌کند.

    اما برخی بیماری‌ها تنها علت آن، خوردن گوشت خوک است از جمله:
    ۱. «کرم کدوی خوک» که درعضلات و مغز خوک یافت می‌شود که انسان را دچارنارسائی‌هایی در دستگاه گوارش می‌کند.
    ۲. «تری شینوز» این نیز کرم دیگری است که باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و … می‌شود که تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است.
    ۳. استفاده از گوشت خوک، به علت ثقیل الهضم بودن معده را به زحمت می‌اندازد.
    ناگفته نماند که در کشور‌های اسلامی در اثر مبارزه‌ی جدی اسلام، گوشت
    این حیوان مصرف نمی‌شود و لذا پیامد‌های آن نیز کمتر به چشم می‌آید، اما در کشور‌های غربی (اروپا، آمریکا) این ممنوعیت اعمال نمی‌شود، ولی با این حال بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می‌گزینند حتی در برخی از کشور‌ها مثل برخی قسمت‌های روسیه در اثر شیوع بیماری‌های مربوط به گوشت خوک (کرم ترکین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده‌اند و همچنین بیماری کرم کدوی خوک به صورت گسترده در جهان منتشر شده و در کشور‌های اسلامی که گوشت خوک مصرف نمی‌کنند به ندرت دیده می‌شود.
    نتیجه:
    حکمت تحریم گوشت خوک را می‌توان پیشگیری از زیان مترتب بر گوشت خوک شمرد، ولی این ضرر‌های بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ. نه علت انحصاری آن ـ. و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم. یاحقّ.

  16. کامران گفت:

    اتفاقا گوشت گراز خیلی عالیه و ترد و خوشپخت هست.کلا خوک حرامه اصلا اسمی از گراز نیامده.مثل الاغ و اسب.اسب حلال و کروه هست الاغ حرام.این دو فرق دارن.بنظرم گوشت گراز رو از دست ندید‌.در کرمانشاه یه طایفه هست ک ۹۰%تغذیه گوشتیشون گراز هست و بخدا اصلا پیر یا مریض نمیشن اینا

  17. آزادی گفت:

    اونها باشاخ حمله می کنند نه با پوزه

  18. Mj گفت:

    کجا گفته خوک موجود پلیدیه؟

  19. جعفر صادقی گفت:

    خیلی برام جالب بود نمیدانستم که با هم فرق دارند ممنونم

  20. سیار گفت:

    با تشکر از آقای ماهری.سیار از بیله سوار

  21. سلام بسیار عالی و قشنگ بود ولی درمورد گراز و خوک مغان اردبیل توضیحی نداده بود آخه من دیروز یه گراز وحشی همراه با بچه وگله بزرگ دیدم ترسیدم توجاده یهو جلوی ماشینم ظاهر شدند ولی کلا گراز و خوک اینجا بی آزار و اذیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *