علت از کار افتادن کاوشگر چینی در ماه

در سال ۲۰۱۳ چین اولین کاوشگرش را به مقصد ماه ارسال می کند و بدون هیچ مشکلی بر روی سطح ماه فرود آمده و شروع به تصویر برداری و نمونه برداری می کند.

اما ساعاتی پس از فرود و درست زمانی که متخصصان در مرکز فضایی پکن فکر می کنند همه چیز نرمال و تحت کنترل است، بناگاه کاوشگر متوقف شده و به دستورات پاسخ نمی دهد.

متخصصان مرکز کنترل با نگرانی شروع به انجام چک لیست های متعدد برای فعال سازی آن می نمایند، اما هر چه بیشتر تلاش می کنند کمتر نتیجه می گیرند.

این مشکل باعث میشود تا اعتبار فضایی آنها را زیر سوال رفته و در مقابل رقبایش شان سرافکنده شوند، لذا اعلام می کنند که کاوشگر با یک مشکل مکانیکی مواجه شده است.

ساعاتی پس از این حادثه، ایستگاه فضایی تصویری را از شی ای مخابره می کند که دارد به همان نقطه فرود کاوشگر می رود. رسانه های چین احتمال خرابکاری از جانب یوفوها را می دهند.

اما ساعتی بعد ناسا اعلام می کند که شی عجیب یک کانتینر است که حاوی محموله وسایل مورد نیاز ایستگاه فضایی می باشد، بنابراین احتمال خرابکاری منتفی می شود.

روز بعد مدارگرد شناسایی ماه به محل کاوشگر رسیده و پس از بازرسی و عکسبرداری اعلام می کند که کاوشگر کاملا سالم است و هیچگونه برخورد شهاب سنگ نیزبا آن دیده نمی شود.

این امر موجب تعجب متخصصان چینی و حتی ناسا می شود، اگر یوفو و شهاب سنگ در کار نیست پس مشکل در کجا می تواند پنهان باشد،دانشمندان ناسا شروع به بررسی جدی موضوع می کنند.

و اما پس ازتحقیق و بررسی به نتیجه مهمی می رسند و اشکال کار را تقریبا پیدا می کنند و آن وضعیت خاک ماه و مشتقات آن می باشد.

آنها به این نتیجه می رسند که خاک ماه در مقایسه با خاک زمین بسیار متفاوت است، گرچه بشکل پودر بوده و ملایم بنظر می رسد،اما در واقع اصلا اینطور نیست.

با بررسی میکروسکوپی خاک ماه مشخص شد که آن حاصل میلیاردها سال بمباران ماه توسط شهاب سنگ ها می باشد.بنابراین این خاک حاوی ریزه هایی شبیه تیغ می باشد.

آن مثل براده های تیغ بوده و بسیار چسبنده است، در جریان ماموریت آپولو، این مشکل فضانوردان را کلافه نموده بود، بطوریکه جدا کردن این غبار از لباسشان تقریبا غیر ممکن بود.

یوجین سرنان فضانورد آپولو ۱۵ در ماه نشین پس از قدم زدن بر روی ماه،لباس های او مملو از غبار تیز و برنده ماه است.او ساعت ها تلاش کرد با جارو برقی آنرا بزداید اما نتوانست

بنابراین مشخص شد که خاک ماه وارد بدنه کاوشگر چینی شده و با حرکت کاوشگر با قسمت های مکانیکی اصطکاک برقرار نموده و باعث از کار افتادن آن شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *