نایف زبرا (چاقو ماهی گورخری)

 

چاقو ماهی گورخری یا نایف زبرا گونه ای بسیار زیبا از جنس چاقو ماهیان الکتریکی است که برخلاف چاقو ماهی دلقک یا بلک گوست یا دیگر چاقو ماهیان رایج بسیار نادر و کمیاب می باشد و در صورت عرضه نیز تنها با قیمت بالا در دسترس علاقه مندان خواهد بود.

بعید است این چاقو ماهی زیبا در کشور ما ایران یافت شود چرا که در بازار جهانی نیز گونه ای کمیاب و گران محسوب می شود با این حال از بازدیدکنندگان و کاربران این مطلب تقاضا داریم در صورت مشاهده این گونه یا نگهداری از انها تجربیات خود را در قالب ارسال دیدگاه در همین مطلب در اختیار ما و دیگر بازدیدکنندگان قرار دهند.

نام علمی: Gymnotus pedanopterus

نام رایج: چاقو ماهی گورخری، نایف زبرا، نایف راه راه، چاقو ماهی زبرا، چاقو ماهی الکتریکی و …

خانواده: Gymnotidae

زیستگاه: امریکای جنوبی

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶ الی ۷

سختی: ۲ الی ۱۲ درجه DGH

خلق و خو: مهاجم یا بهتر بگوییم نیمه مهاجم

سایز بدن: ۱۱ اینچ (تقریبا ۲۸ سانتیمتر)

شناخت: چاقو ماهی گورخری یک ماهی زیبا از جنس چاقو ماهیان الکتریکی است که توسط Mago-Leccia در سال ۱۹۹۴ شناخته شده است. این ماهی همانند اکثر چاقو ماهی ها بدنی صاف و کشیده دارد. یکی از ویژگی های بارز این ماهی باله مقعدی انهاست که تا انتهای دم کشیده شده است. همچنین چاقو ماهی گورخری از بینایی ضعیفی برخوردار بوده و با استفاده از یک عضو اضافی با تولید میدان مغناطیسی اشیاء و موانع اطراف خود را شناسایی میکند، این عضو الکتریکی علاوه بر کمک نمودن به شکار، به چاقو ماهی ها برای جفت یابی نیز کمک میکند. زیستگاه طبیعی این ماهی جنوبی ترین بخش ونزوئلا در امریکای جنوبی شامل Territorio Amazonas، جنوب Estado Apure و شاخه های فرعی ریونگرو در برزیل است. همچنین گزارش های غیر رسمی از مشاهده این ماهی در رودخانه های پرو نیز در دسترس است. این ماهی در اب های ارام و تاریک با بستر ماسه ای یافت میشود، زیستگاه این گونه به شدت گیاهی بوده و ماهی در طول روز بین گیاهان و ریشه های درختان مخفی شده و شب هنگام برای شکار از مخفی گاه خود خارج می شود، انها همانند اکثر چاقو ماهی ها با حرکات زیبای موج دار به سمت جلو و عقب شنا می کنند. خوشبختانه این گونه مانند بسیاری از گونه های کمیاب مورد تهدید نیست و در لیست قرمز IUCN وجود ندارد.

نگهداری: اکواریوم های گیاهی با گیاهان قوی جثه میتواند گزینه مناسبی برای نگهداری این ماهی باشد با این حال علاقه مندان میتوانند این ماهی را در اکواریوم های غیر گیاهی با مخفی گاه های متعدد نیز نگهداری کنند. بستر ماسه ای نسبت به نوع سنگ ریزه ارجعیت دارد چرا که زیستگاه این ماهی نیز بستری گلی یا ماسه ای دارد. این ماهی نیازمند مخفیگاه برای استراحت روزانه است که میتوان از لوله های پی وی سی برای ایجاد مخفی گاه استفاده نمود. استفاده از چوب و سنگ های بزرگ رودخانه ای میتواند تا حدود زیادی تداعی کنند محیط طبیعی تر برای این ماهی باشد. با توجه به خلق و خوی این ماهی بهتر است در انتخاب هم تانکی دقت لازم را انجام داد چرا که مطمئنا ماهیان کوچک در شب برای چاقو ماهی گورخری طعمه محسوب میشوند و ماهیان ضعیف و ارام نیز از گزند این ماهی در امان نخواهند بود. شاید بلک گوست، دماغ فیلی و چاقو ماهی دلقک از هم تانکی های مناسب برای نگهداری کنار این ماهی باشند. با توجه به سطح نگهداری سخت این ماهی و نایاب بودن ان، علاقه مندان به نگهداری باید به مواردی همچون فیلتراسیون قوی و بیولوژیکی به همراه شرایط زیستی ایده ال برای نگهداری این ماهی که پیشتر عنوان شد دقت ویژه ای داشته باشند.

تغذیه: گوشتخوار و شکارچی هستند و انواع غذای زنده مانند بچه ماهی ها، حشرات و سخت پوستان را شکار میکنند. در اسارت میتوان از ارتمیا، کرم منجمد، دل گوساله، کیلکا و حتی غذاهای خشک تجاری استفاده نمود. متاسفانه تغذیه کردن انها در اسارت یکی از سخت ترین کارها برای نگهداری این ماهی است.

تشخیص جنسیت: قابل تشخیص نیست یا اطلاعات کافی در مورد ان وجود ندارد

تولید مثل و تکثیر: اطلاعاتی در این زمینه موجود نیست

منبع استفاده شده در نگارش این مطلب: animal-world.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *