نگاه عمیق به Time Attack 2018؛ نمایش نهایت تیونینگ و مهندسی ژاپنی
فصل جدید رقابتهای Time Attack ژاپن با شرکت بهترین خودروهای جادهای تیونینگ شده آغاز شد. با معرفی این رقابتهای هیجانانگیز، همراه اینفو باشید.
اگر جزو طرفداران خودروها، تیونرها یا حتی فرهنگ ژاپنی باشید، با مسابقات اتومبیلرانی مختلف و بسیار متنوع این کشور دوست داشتنی آشنا هستید. بسیاری از مردم ژاپن، از جوان تا میانسال و حتی زنان، عاشق خودروهای اسپرت، تیونینگ، دریفت و رقابتهای زمانگیری (Time Attack) هستند. به واسطهی همین جامعه، تقریبا هیچوقت پیستهای پرتعداد و البته جادههای کوهستانی و شهری ژاپن خالی از انواع مختلف خودروها نیست.
مجلات و رسانههای خودرویی هر ماه رقابتهای تماشایی دریفت، زمانگیری یا حتی نمایش پروژههای تیونینگ را صرفاً با حمایت مالی برندهای افترمارکت ژاپنی و بدون هیچگونه بودجهی دولتی، برگزار میکنند. در بین بیشمار نمایشگاهها و مسابقات اتومبیلرانی ژاپن، سری رقابتهای سالانهی زمانگیری موسوم به Time Attack (مشابه رقابتهای Time Trial آمریکا و اروپا) که هر سال با پسوندهای مختلف نامگذاری میشود، از جایگاه ویژهای برخوردار است.
این رقابتهای هیجانانگیز که بدون شک، منزلگاه قدرتمندترین و تهاجمیترین خودروهای جادهای تیونینگ شده است، هر سال در پنج مرحله و چهار پیست افسانهای ژاپن شامل سوزوکا (Suzuka)، سوکوبا (Tsukuba)، اوکایاما (Okayama) و مجموعهی ورزشی سوگو (Sportsland SUGO) برگزار میشود.
فصل ۲۰۱۸ این رقابتها با حمایت بیش از ۳۰ برند افترمارکت و فعال در صنعت قطعات جانبی خودرو ، اسپانسری ویژهی شرکت روغنسازی Japan Sun Oil و حضور ۱۲۴ خودرو از ۲۰ بهمن ماه سال جاری با نام Attack Maximum Challenge آغاز شده است. مراحل دوم و چهارم این مسابقات در سختترین و مشهورترین پیست ژاپن، یعنی سوکوبا برگزار میشود؛ به بهانهی پایان مرحلهی دوم در این پیست و نزدیک بودن به مرحلهس سوم Time Attack، تصمیم گرفتیم به بررسی مهمترین خودروها و برندهای شرکتکننده بپردازیم.
اصولاً رقابتهای زمانگیری در ژاپن از احترام خاصی در بین انجمنهای تیونینگ برخوردار است. قوانین شرکت در این رقابتها اصلاً پیچیده نیست و خودروها فقط بر اساس نوع پیشرانه (توربوشارژ یا تنفس طبیعی)، کلاس تایرهای رادیال و کلاس مخصوص رانندگان زن طبقهبندی میشوند. در واقع تمام خودروها باید مدل تولید انبوه باشند و از تایرهای جادهای (سمی-اسلیک یا R کامپوند) استفاده کنند. بنابراین محدودیتی در آیرودینامیک و تقویت قوای فنی خودروها وجود ندارد و نهایتاً همه چیز در مهندسی تیونینگ و خلاقیت تیمها خلاصه میشود.
تویوتا GT86 HKS، رکورددار پیست سوکوبا (با تایر مسابقهای)
به همین دلیل است که انواع خودروها و تیمها، از مدلهای ساخت دهه ۱۹۷۰ و تیمهای شخصی که با بودجه کم به شخصیسازی خودرو میپردازند گرفته تا خودروهای مدرن و تیمهای مجهز با حمایت مالی برندهای معتبر در این رقابتها شرکت میکنند. امسال نیز تیمهای مختلف از سراسر ژاپن، ساعت ۸ صبح به تمرین و آمادهسازی خودروها پرداختند. امسال اما همه منتظر خودروی تحت حمایت برند معروف افترمارکت ژاپنی HKS بودند. اواخر سال ۲۰۱۷، تویوتا GT86 تا دندان تقویت شدهی این برند، برای اولین بار زمان ۴۹ ثانیه در پیست ۲ کیلومتری سوکوبا ثبت کرده بود. البته برخلاف قوانین، این خودرو از تایرهای مسابقهای (اسلیک) استفاده کرده بود که به همین دلیل رکورد آن بهصورت رسمی ثبت نشد. با این وجود به دلایل نامشخص، این خودرو به مرحلهی دوم در پیست سوکوبا نرسید.
نباید نبود HKS را فدای ۱۰۴ تیم دیگر کرد، چراکه تماشای دیگر خودروهای شرکت کننده هم، برای بسیاری از طرفداران دنیای خودرو، یک آرزو است. حتی مدلهایی مانند پورشه RWB که فقط به زیبایی و نه عملکرد فنی مشهور هستند هم در این زمانگیری شرکت داشتند. کیتهای بدنهی RWB مخصوص سری مشخصی از پورشه ۹۱۱ است که توسط مؤسس این برند، آکیرا ناکایی (Akira Nakaie) شخصاً روی هر مدل نصب میشود. هر خودرو، با نظر ناکایی یک نام منحصربهفرد دریافت میکند. با اینحال بهترین زمانی که یکی از پورشههای توربوشارژ RWB بهدست آورد (مدلهای دیگر RWB هم شرکت داشتند)، ۵۹ ثانیه بود که در برابر مدلهای ژاپنی، حرفی برای گفتن داشت.
همانطور که پیشتر ذکر شد، خودروهای مجاز باید تولید انبوه و جادهای باشند. یکی از پرطرفردارترین خودروهای ژاپنی که قابلیت ارتقاء و تیونینگ بالایی دارد، هاچبک محبوب هوندا سیویک، بهخصوص در نسل ۵ و ۶ است. به عنوان مثال تصویر بالا مدل نسل پنج (EG6) است که بهمنظور شرکت در این رقابتها، کیت بدنهی آیرودینامیک ویژهای دریافت کرده است. این مدل در پیست سوکوبا زمان ۵۹ ثانیه ثبت کرد.
تنوع خودروها در این رقابتها تماشایی است. به عنوان مثال یکی از تیمها با پورشه کیمن (نسل دوم) و پیشرانهی ۹۱۱ GT3 شرکت کرده بود. این مدل، برخلاف قدرت فنی بالا، زمان ۵۸ ثانیه ثبت کرد. این رکورد وقتی که در برابر برادر بزرگترش، پورشه RWB کد ۹۶۴ و زمان ۵۶ ثانیهای مقایسه شد، زیبا نبودن محصولات RWB را توجیه کرد.
همانطور که انتظار میرود، امکان ندارد یک مسابقهی اتومبیلرانی بدون حضور گودزیلای کشور خورشید تابان آغاز شود. نیسان اسکلایلاین GT-R R32 که در تصویر بالا مشخص است، نمونهی بارز از نهایت مهندسی ژاپنی و عملکرد فنی خارقالعاده است، این غول ژاپنی زمان ۵۵ ثانیه در پیست سوکوبا ثبت کرد.
یکی دیگر از خودروهای افسانهای ژاپن که بیشتر در مسابقات دریفت خوش میدرخشد، در رقابتهای زمانگیری نیز حضور دارد. تویوتا AE86 قهرمان اصلی انیمهی Initial D که حالا بیش از ۳۰ سال عمر دارد، حضور پررنگی در پیست سوکوبا داشت. واقعاً باید تیم مهندسی تویوتا را به خاطر این مدل بهیاد ماندنی تحسین کرد. سریعترین نسخه از AE86 در پیست سوکوبا زمان ۵۸ ثانیه ثبت کرد برای چنین خودرویی در این کلاس خارقالعاده است.
نسل امروز عاشقان دنیای خودرو، بیش از هر چیز به محور عقب بودن و توانایی دریفت خودروها توجه میکنند. اما هوندا سیویک محور جلوی تیم Aslan با ثبت زمان ۵۶ ثانیه، رکورد سریعترین خودروی موتورجلو-محورجلو در پیست سوکوبا و البته زمان کمتری نسبت به بیشتر خودروهای محور عقب را ثبت کرد تا باردیگر، تواناییهای هاچبکهای محورجلوی ژاپنی را به طرفداران دریفت یادآوری کند. نکتهی مهم این خودرو پیشرانهی آن است. سالها بود که رکورد ۵۸ ثانیهای سیویک تایپ R با پیشرانهی توربوشارژ ۵۰۰ اسب بخاری و با اسپانسری برند ۵Zigen در پیست سوکوبا دست نیافتنی بود. اما محصول تیم Aslan با پیشرانهی تنفس طبیعی سریعترین خودروی محور جلوی تاریخ این پیست و البته نهمین خودروی سریع فصل ۲۰۱۸ پیست سوکوبا عنوان گرفت.
سریعتری خودروی امسال در پیست سوکوبا، میتسوبیشی ایوولوشن تیم یوشیکی اندو موسوم به VivaC بود که به عنوان جایگزین مدل پرافتخار Cyber Evo شرکت میکرد. این تیم با هدف رقابت با HKS و شکستن رکورد زیر ۵۰ ثانیه، سرانجام زمان ۵۱ ثانیه ثبت کردند. دیگر خودروهای قابل توجه در پیست سوکوبا، انواع مزدا RX7، تویوتا سوپرا، هوندا S2000، شورولت کوروت با پیشرانهی پرقدرت و بینظیر ۹۰۰ اسب بخاری، نیسان GT-R و نیسان سیلویا S15 بودند. مراحل سوم و چهارم این رقابتها به ترتیب در روزهای ۱۶ و ۲۷ اسفند ماه سال جاری و مرحلهی آخر در ۱۲ فروردین سال آینده برگزار میشود.
نتایج دور دوم رقابتهای Attack Maximum Challenge به تفکیک کلاسها بهاین صورت است:
کلاس توربو:
- میتسوبیشی اوولوشن ۹ – Vivac با زمان ۵۱.۸۹۳ ثانیه
- مزدا RX7 FD3S با زمان ۵۴.۴۷۲ ثانیه
- مزدا RX7 FD3S V6 با زمان ۵۵.۴۰۲ ثانیه
کلاس NA یا تنفس طبیعی:
- مزدا RX7 FD3S ADVAN با زمان ۵۵.۵۹۵ ثانیه
- هوندا سیویک EG6 ASLAN با زمان ۵۶.۵۴۶ ثانیه
- هوندا S2000 ASM با زمان ۵۷.۰۵۱ ثانیه
کلاس تایرهای رادیال:
- نیسان GT-R R35 CBA با زمان ۵۸.۸۴۸ ثانیه
- هوندا سیویک EG6 G.WORK با زمان ۵۹.۵۵۳ ثانیه
- نیسان GT-R R35 AGY Gathering با زمان ۵۹.۷۷۸
کلاس خودروی دوم هر تیم:
- تویوتا سوپرا JZA80 با زمان ۵۷.۳۶۸ ثانیه
- نیسان GT-R R32 BNR با زمان ۵۷.۹۵۳ ثانیه
- مزدا RX7 FD3S Boost-Upبا زمان ۵۸.۲۸۱ ثانیه
کلاس زنان:
- مزدا RX7 FD3S ZEST با زمان ۱.۰۰.۴۴۰ دقیقه
- مزدا RX7 FD3S TFRL با زمان ۱.۰۰.۶۸۴ دقیقه
- نیسان سیلویا S14 Sakamoto با زمان ۱.۰۲.۹۴۴ دقیقه
در پایان از شما دعوت میکنیم تا ویدئو کلیپی زیبا و تصاویر جذاب مرحلهی دوم Time Attack ژاپن (سال ۲۰۱۸ و دورههای قبل) در پیست سوکوبا را تماشا کنید.