واکسن جدیدی برای مقابله با بیماری دیابت نوع یک

پژوهشگران در بخش عصب شناسی دانشگاه « استنفورد » می گویند واکسن جدیدی را کشف کرده اند که می تواند بخشی از مشکلات افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع یک را برطرف کند.

تحقیقات اولیه نشان داده است که استفاده از این واکسن نمی تواند نیاز بیماران به تزریق انسولین مورد نیاز را برطرف کند ولی تولید انسولین در بدن افراد را افزایش می دهد و از این طریق از بروز پیچیده ترین و دردناک ترین عوارض این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

به نوشته وب سایت « هلث ری» این دارو برخلاف واکسن های معمول در درمان بیماریهایی مثل فلج اطفال و یا آنفولانزا که فعالیت بخش ایمنی بدن را تشدید می کنند، بخشی از واکنش های سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. پژوهشگران در تحقیقات خود توانسته اند بخش مشخصی از سیستم ایمنی بدن را شناسایی کنند که مربوط به بیماری دیابت نوع یک است.

دکتر « لارنس اسینمن» از مسئولان این تحقیقات می گوید:« ما بدون اینکه به سایر بخشهای ایمنی بدن صدمه بزنیم توانستیم سلولهای یاغی و مزاحمی که به بخش تولید انسولین در بدن حمله می کنند را از بین ببریم . وقتی که حملات این سلولها کاهش یابد بدن می تواند برای مقابله با دیابت انسولین بیشتری تولید کند.»

ماده انسولین که توسط بخشی از سلولهای لوزالمعده تولید می شود برای سوخت و ساز بدن و به خصوص هضم نشاسته ها بسیار ضروری است و کمبود آن می تواند موجب مرگ افراد شود. به همین خاطر افراد مبتلا به بیماری دیابت به تزریق انسولین نیاز دارند.

این واکسن طوری ساخته شده که بخشی از دی ان ای سیستم دفاعی بدن را تغییر می دهد و مانع از ارسال پیامهایی می شود که سلولهای تولید انسولین را نابود می کنند.
پژوهشگران این تحقیقات را طی پنج سال گذشته در مورد هشتاد داوطلب مبتلا به بیماری دیابت نوع یک انجام داده اند. سنجش میزان تولید انسولین در بدن کار بسیار دشواری است و به همین خاطر پژوهشگران در مورد این داوطلبان میزان ماده دیگری به نام C-peptide را اندازه گیری کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که تحت تاثیر استفاده از این واکسن میزان این ماده در بدن داوطلبان رو به افزایش گذاشت که می تواند نشانه ای از افزایش تولید انسولین تلقی شود. در عین حال پژوهشگران تقریبا مطمئن هستند که افزایش ماده C-peptide در بدن بیماران بخشی از دشوارترین عوارض بیماری دیابت مثل نارسایی در چشم، مشکل کلیه ها و نارساییهای قلبی را کاهش می دهد.

دکتر اسینمن مسئول این تحقیقات می گوید که طی سال آینده دور بعدی تحقیقات بالینی در مورد این واکسن انجام خواهد شد.

سایر کارشناسان بیماری دیابت هشدار می دهند که واکنش سیستم دفاعی بدن به بیماری دیابت نوع یک بسیار پیچیده و ناشناخته است بنابراین هنوز برای امیدوار شدن به این واکسن بسیار زود است. در عین حال به دلیل تاثیر گذاری این واکسن روی دی ان ای سیستم دفاعی بدن باید آزمایشهای بیشتر و دقیق تری در مودر آن انجام شود تا از سلامت آن مطمئن شویم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *