کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه خانه

ماسک روشن کننده پوست خرمالو

خرمالو

چگونه هسته ی خرمالو را بکاریم؟

خرمالو یکی از میوه های پاییزی خوشمزه و بسیار مقوی می باشد در این مقاله نیز می خواهیم شما را با طریقه کاشت هسته خرمالو در گلدان و روش های پرورش آن در باغچه یا حتی باغ بیشتر آشنا کنیم.

۱٫ خرید خرمالو

برای به دست آوردن دانه های مرغوب که برای کاشت مناسب باشند باید دقت کنید که میوه خرمالو حسابی رسیده و نرم باشد. همچنین مهم است که میوه مورد نظر فاقد فضله پرندگان و لکه و گندیدگی باشد.

هسته های مورد نظرتان را از یک خرمالو رسیده و سالم انتخاب کنید

۲٫ آماده سازی هسته برای جوانه زدن

میوه را که خریداری کردید خوب بشویید و آن را از وسط نصف کنید و سعی کنید چند هسته درشت و سالم را از آن جدا کنید. سپس دانه ها را به مدت حداقل ۴۸ ساعت داخل آب قرار دهید تا گوشت داخل میوه از روی آن ها پاک شود.

هسته خرمالو اگر در محیطی نسبتا مرطوب و گرم قرار بگیرد معمولا پس از گذشت ۲ هفته جوانه خواهد شد.

۲ روش برای جوانه زنی هسته خرمالو وجود دارد

– روش اول

هسته خرمالو را لای یک دستمال تووالت گذاشته و آن را داخل یک پلاستیک زیپک دار قرار داده و مقداری روی آن را آب پاشی کنید تا داخل پلاستیک شما مرطوب شود و سپس درب آن را ببنید. حالا این پلاستیک را در یک محیط نسبتا گرم و پر نور قرار دهید.

قرار دادن هسته های خرمالو در لای یک دستمال کاغذی یا تووالت و گذاشتن آن ها در داخل پلاستیک زیپک دار یا یک ظرف پلاستیکی درب بسته

– روش دوم

یک گلدان پلاستیکی با ارتفاع حداقل ۸ سانتی متر را پر از خاک با زهکشی بسیار بالا کرده و هسته خرمالو را درون آن بکارید و به اندازه ۱ سانتی متر خاک بر روی آن بریزید. حالا گلدان را آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب شود.

سپس روی گلدان را یک پلاستیک بکشید تا رطوبت خاک گلدان حفظ شود و سپس آن را در محیطی پر نور و گرم در داخل منزل قرار دهید.

نکته : همین که نور محیط زیاد باشد کافیست و بهتر است محیط کاشت هسته در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

هر دو روش بالا برای جوانه زدن هسته های خرمالو مناسب هستند و شما فقط باید محیط آن ها را چک کنید تا رطوبت خود را از دست ندهند.

پس از گذشت ۱-۲ هفته شما مشاهده خواهید کرد که بذرهای کاشته شده جوانه زده اند. (در برخی موارد مشاهده شده است که جوانه زنی در کمتر از ۴ روز نیز اتفاق افتاده است)

وقتی جوانه هسته خرمالو را که با روش اول به جوانه زنی رسانده اید، مشاهده کردید، ۲ روز دیگر صبر کنید تا کمی بزرگتر شود و سپس آن را به گلدان منتقل کنید.

اگر از روش دوم برای کاشت هسته استفاده کردید، پس از مشاهده جوانه خارج شده از خاک گلدان می توانید پلاستیک روی آن را بردارید تا مانع رشد جوانه سبز شده نشود.

۳٫ کاشت هسته خرمالو در گلدان یا باغچه

هنگامی که جوانه شما در داخل گلدان رشد کرد و ریشه های آن از پایین گلدان اولیه شما خارج شد، وقت آن است که جوانه را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

اگر می خواهید خرمالو را در باغچه منزل تان پرورش دهید، بهتر است ابتدا ۲-۳ ماهی صبر کنید تا نهال شما بزرگتر شده و سپس در اوایل فصل بهار آن را به محیط بیرون منتقل کنید.

به همین راحتی شما می توانید یک نهال زیبای خرمالو را در گلدان یا باغچه حیاط منزل تان پرورش دهید.

کاشت مستقیم هسته در خاک

معمولا اگر بخواهند هسته خرمالو را مستقیما در محیط بیرون بکارند، این کار را در اواخر پاییز انجام می دهند. هسته های خرمالو پس از فصل زمستان شروع به جوانه زدن و رشد می کنند.

نکاتی که بهتر است بدانید

آبیاری : خرمالو یک گیاه آب دوست می باشد و خاک آن بهتر است همیشه مرطوب باشد.

خاک : خاک مورد استفاده شما باید سبک باشد و دارای زهکشی قوی باشد تا گلدان یا محیط رشد خرمالو باتلاقی نشود. یعنی به محض اینکه گلدان را آبیاری کردید، آب اضافی از ته گلدان خارج شود.

نور : درخت خرمالو را در محیطی قرار دهید که حداقل ۲-۳ ساعت در روز از نور مستقیم آفتاب بهره مند شود.

دما : درست است که خرمالو نور آفتاب را دوست دارد، اما برای میوه دهی حتما به سرمای زمستان نیز نیاز دارد. بنابراین بهتر آب و هوا برای درخت خرمالو معتدل و خنک می باشد. دمای ایده آل برای درخت خرمالو ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

کود دهی : پیشنهاد می شود نهال خرمالو را تا یکسال اول کود ندهید، اما از سال های بعد می توانید با مشورت گلخانه داران یا کسانی که باغ خرمالو دارن از کودهای پوسیده دامی (برای باغ) و یا کودهای خانگی (برای گلدان) استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *