کشف ماده‌ی معدنی جدید

گروهی بین‌المللی از زمین‌شناسان به رهبری پروفسور «جوئل بروگر» از دانشگاه موناشموفق به کشف ماده‌ی معدنی جدیدی موسوم به «ناتالیا مالیکیت» شده است. ناتالیا مالیکیت شکل قائم الزاویه‌ی تالیوم یدید است. پروفسور بروگر، نویسنده‌ی ارشد مقاله‌ای که در مجله «American Minaralogist» منتشر شد، اظهار کرد: «این ماده‌ی معدنی جدید حاوی تالیوم است؛ فلز سنگین کمیابی که به‌خاطر ویژگی‌های سمی‌اش شناخته می‌شود.»
ناتالیا مالیکیت در یکی از فعال‌ترین مناطق آتش‌فشانی در تاریخ زمین به‌نام شبه جزیره‌ی کاماچاتکا کشف گردید. قدمت فعالیت آتش‌فشانی منطقه به اواخر دوره‌ی تریاسه باز می‌گردد. این ماده به‌صورت نانو بلورهای شبه مکعبی در آتش‌فشان آواچاى کاماچاتکا و دمای بالای ۶۲۰ تا ۶۴۰ درجه‌ی سلسیوس پدید می‌آید.
پروفسور بروگر خاطر نشان کرد: «کشف این ماده‌ی معدنی جدید به این معناست که ما به سرنخ‌های مهمی برای درک بهتر نحوه‌ی خروج فلزات از منابع عمقی زمین دست خواهیم یافت. این اکتشاف دید ما را نسبت به فرآیندهای دخیل در تکامل زمین شیمی سیاره‌مان گسترش خواهد داد. ناتالیا مالیکیت به پاس قدردانی از فعالیت‌های ارزشمند دکتر ناتالیا مالیکیت، محقق زمین اکولوژی در مؤسسه‌ی آتش‌فشان‌شناسی و زلزله‌شناسی پترو پاولوفسکى-کاماچاتسکى، به این نام شناخته می‌شود.
پروفسور بروگر افزود: «همکار ما اولین نفری بود که موفق به دیدن ماده‌ی معدنی در زیر میکروسکوپ الکترونی شد. با این حال، دانشگاه موناش نقشی کلیدی در نام‌گذاری آن ماده ایفا کرد. ما از فناوری‌های فوق‌پیشرفته‌ی مرکز میکروسکوپى الکترونیکی موناش و قابلیت‌های منحصربه‌فرد دستگاه تسریع ذرات باردار الکترونی استرالیا برای دستیابی به ساختار بلورین ماده‌ی معدنی استفاده کردیم. درک ساختار بلورین با حصول ژنوم کامل ماده معدنی جدید مساوی است. انجام این کار در ماده‌ی ناتالیا مالیکیت نیز به‌دلیل ریز یا غیرقابل مشاهده بودن دانه‌ها بسیار دشوار بود. به تازگی کمیسیون مواد معدنی جدید و نام‌های آن مواد موسوم به IMA ، این ماده و نامش را تایید نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *