بویینگ به دنبال موتورهای جت لیزری است
موتورهای جت از آغاز پیدایشان تا کنون دارای تحولات کمی بوده اند. مهمترین تحولات در زمینه کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی این موتور ها بوده است. اما حالا بویینگ بدنبال موتور های لیزری است.
سازندگان هواپیما دائماً به دنبال راههای جدید و کارآمدتر برای پیشرفت و بهینه کردن ایمنی، سرعت و مصرف سوخت تولیدات خود هستند، در همین راه ایدهی انقلابی موتور لیزری توسط مهندسان بوئینگ معرفی شده است. هواپیماهای مسافربری مانند بوئینگ دریم لاینر توسط موتورهای توربو فن مستقلی به حرکت در میآیند، این موتورها شامل یک سری از فنها و توربینها هستند که هوا را فشرده کرده و با مخلوط کردن آن با سوخت، تراست لازم برای حرکت این غول چند تنی را به وجود میآورد. اما موتوری که بوئینگ به تازگی اختراع کرده برای رانش از شیوهای بسیار متفاوت استفاده میکند، بر طبق اطلاعات منتشر شده از پتنت بوئینگ این موتور لیزری میتواند قدت جلوبرندگی برای هواپیماها، موشکها و حتی سفینههای فضایی را نیز ایجاد کند. البته این پتنت به تازگی به ثبت رسیده و مطمئن نیستیم به زودی بتوان به فنآوری لازم برای ساخت آن دست پیدا کرد؛ روش کار موتور لیزری-هستهای بوئینگ به صورت زیر است:
۱. موتور جدید بوئینگ با شلیک پرتوی پرانرژی لیزر به مواد رادیواکتیو مانند دوتریوم و تریتیوم شروع به کار میکند.
۲. لیزر باعث بخار شدن مواد رادیواکتیو و ایجاد یک واکنش همجوشی هستهای میشود که در نتیجه انفجار هستهای به وجود آورده و انرژی زیادی تولید میکند.
۳. هیدروژن یا هلیم تحت فشار بالا از خروجی موتور جت خارج شده و تولید رانش میکنند.
۴. در این زمان دیوار داخلی محفظهی پیشرانهی موتور که با اورانیوم ۲۳۸ پوشش داده شده است در اثر برخورد با نوترونهای پرانرژی آزاد شده واکنش هستهای انجام داده و گداخته میشوند.
۵. موتور گرمای ایجاد شده توسط اورانیوم را با تزریق مایع خنک کننده از سمت دیگر محفظهی احتراق خنک میکند.
۶. مایع خنک کننده به یک توربین و ژنراتور فرستاده میشود تا انرژی گرمایشی را به الکتریسیته تبدیل کرده و الکتریسیته برای تولید لیزر مورد استفاده قرار میگیرد.
۷. بجز مواد رادیواکتیو موتور احتیاج به انرژی خارجی بسیار کمی خواهد بود.
و در آخر پتنت بوئینگ را میتوانید مشاهده کنید: