راههای ایجاد انگیزه برای ادامه زندگی

 

زندگی روزمره

انگیزه

 

راه های ایجاد انگیزه

انگیزه چیست؟

انسان های موفق انگیزه را یک عامل درونی می دانند که قدرتی مافوق تصور به ما میدهد تا بتوانیم در زندگی به پیش برویم. گاهی انگیزه در گرو یک عامل بیرونی مانند یک سخنرانی، یک کتاب مفید و یا مشاوره ایجاد می شود، اما اگر نتوانیم انگیزه های درونی را پیدا کنیم، دیر یا زود از ادامه راه باز می مانیم.

انگیزه و هدفمندی در زندگی

نگاهی به زندگینامه افراد موفق و ثروتمند داشته باشید. آنها یک یا چند هدف مشخص را در زندگی تعیین کرده و تمام تمرکز خود را در زندگی روی آنها می گذارند. آنها دارای انگیزه های درونی زیادی هستند و نگاه خود را به حس پس از دستیابی به موفقیت متمرکز کرده اند. فرض کنید روزانه ۱۶ ساعت از وقت خود را روی یک کار متمرکز می کنید و نتیجه خاصی در کوتاه مدت نمی گیرد، در این شرایط چه حسی به شما دست می دهد؟ داشتن انگیزه به ما کمک میکند در دراز مدت در مسیر باقی بمانیم.

 

مزایای داشتن انگیزه در زندگی چیست؟

– انگیزه به زندگی شما معنا و جهت میدهد.

– زمانی که انگیزه بالایی داشته باشید، به راحتی می توانید در مقابل مشکلات و سختی ها ایستادگی کنید.

– داشتن انگیزه باعث افزایش خلاقیت و جنگندگی در زندگی میشود.

– افراد با انگیزه نسبت به دیگران خوشبین تر، سالم تر هستند.

چگونه با انگیزه باشیم؟

در ادامه توجه شما را به متن فایل صوتی که در ابتدای مقاله ارائه شده، جلب می کنیم: سلام آقای زمانی: هنگامی که هدفی را مشخص میکنم چرا بعد از مدتی انگیزمان کم می‌شود؟

بحثی که در هدف گذاری و افزایش انگیزه داریم، اولویت سنجی است که فرد باید انجام دهد. خیلی از آدمها هستند که در اصطلاح به دنبال چند خرگوش میکنند.

یعنی فرد می‌گوید من همزمان که در یک کار هستم دوست دارم به کار مورد علاقه ام هم بپردازم، در کنارش درس هم بخوانم، ورزش هم انجام دهم، به موسیقی هم بپردازم و اوقات فراغت هم داشته باشم. واقعیت این است که ذهن ما در هر شرایطی فقط توانایی متمرکز شدن روی یک مسئله را دارد و وقتی من از سهم هدف خودم یا خواسته ام به چیزهای دیگری اختصاص میدهم در اصطلاح دنبال چند خرگوش میکنم.

اولین مسئله که در هدف گذاری باید توجه کنیم اولویت بندی است.

پیشنهاد:

فرد بگوید وقتی قرار است به سمت یک هدفی بروم
چه چیزی برایم از همه مهمتر است؟
بگوید وقتی میخواهم هدف گذاری کنم، این هدف برای کوتاه مدت است
این هدف در راستای سلامتی ام است.
این هدف برای روحیه ام خوب است.
این هدف برای شغلم خوب است.
این هدف برای روابطم خوب است.
این هدف برای آینده بچه هایم خوب است.
و به این صورت اولویت سنجی کنید‌.
و بگوید در این بازه ۱ ساله یا ۳ ساله مهمترین چیزی که باید به آن برسم چه چیزی است؟
زمانی که این کار را انجام دهید چند هدف دیگر که در حاشیه هستند از بین می‌روند.

زمانی که می‌گوید من برنامه ام برای ۲ سال آینده فقط بر روی روابطم یا خانواده ام متمرکز شده، دیگر بحث راه اندازی کار جدید، ورزش، کار کردن روی خود مقداری کم میشود.

قرار نیست که اینها را بصورت کامل کنار بگذاریم. هنگامی که به مسائل اصلی زندگی بپردازیم، همه موارد غیر مهم به حاشیه خواهند رفت و اولویت در کوتاه مدت، تمرکز بر روی خانواده می شود. فرد می خواهد یک انتخاب درست داشته باشد. در این حالت میگوید: می خواهم هدفی داشته باشم که در نهایت به صلح درونی، آرامش و حس خوب در زندگی برسم. در بحث انگیزه ( تجربیاتی که در کوچینگ داشتم ) این است که خیلی از افراد هدف را در ذهن خود دارند ولی در نهایت پشت آن هدف نیت دیگری دارند.

بطور مثال فردی تمام زندگی خود را به کار یا ورزش زیاد اختصاص می دهد. هنگامی که از او می پرسم:

– کار زیاد را برای چه می خواهی؟
+ می گوید: برای اینکه پولدار شوم.

– پول را برای چه چیزی می خواهی؟
+ می خواهم به خانواده ام کمک کنم.

– اگر به خانواده ات کمک کنی، به چه حسی می رسی؟
+ به حس خوبی می رسم.

– حس خوب را برای چه چیزی می خواهی؟
+ می خواهم در نهایت همگی به آرامش برسیم.

زمانی که همه این موارد را با چند سئوال به پیش می بریم، به انگیزه اصلی فرد می رسیم. این یکی از تکنیک های مفید کوچینگ است که به خواسته و نیت اصلی فرد می توان پی برد. به آن فرد می گوییم اگر بخواهی به آرامش برسی، آیا با باورهای تو سازگاری دارد؟ آیا مقاومتی در ذهن خود حس می کنی؟

نکته: بجای دنبال کردن چند هدف کلی، به یک هدف اصلی بپردازید و به مدت ۱ یا ۲ سال بصورت پیوسته آنرا دنبال کنید. همچنین انگیزه خود را از رسیدن به آن مشخص کنید. از خود سئوال کنید: اگر به این هدف رسیدم، چه حسی را تجربه خواهم کرد؟ این استراتژی در روش NLP به تکنیک IF / THEN معروف است. بدین صورت که فرد نقش خود ایده آل را بازی می کند و طوری وانمود می کند که به هدف خود رسیده است. در این حالت می تواند حس بعد از دستیابی به موفقیت را در خود ایجاد کند.

نکته اول: بجای چند هدف، بر روی یک هدف تمرکز کنید زیرا ذهن ما توانایی تمرکز بر چند فکر در لحظه را ندارد. بنابراین با تمرکز بر روی یک موضوع، انگیزه خود را در دستیابی به اهداف حفظ می کنید.

نکته دوم: افراط در هر چیزی باعث کاهش انگیزه ما برای ادامه کار می شود. فردی که بصورت افراطی به کار یا ورزش می پردازد، در حال فرار از یک موضوع است و سعی ندارد با تنش های زندگی روبرو شود.

شناسایی انگیزه برای ادامه زندگی

هدفی را انتخاب کنید که در اصطلاح ” مال شما باشد” و اهداف دیگران را زیست نکنید. هنگامی که با ارزش های خانواده، جامعه و همسالان یک هدف را انتخاب کنید، دیر یا زود انگیزه ای برای ادامه زندگی نخواهید داشت. بطور مثال اگر بدلیل اصرار خانواده در یک رشته خاصی مانند مهندسی به تحصیل بپردازید اما علاقه ای به آن نداشته باشید، دیر یا زود انرژی و انگیزه ای برای ادامه تحصیل نخواهید داشت و بازدهی خود را از دست می دهید.

بیاد دارم در برهه ای رشته های برق قدرت، عمران و سپس MBA در جامعه بسیار مورد توجه قرار گرفت اما پس از اشباء شدن هریک، مردم بدنبال رشته های دیگر رفتند. در اغلب مشاوره های تحصیلی این سئوال را از افراد می پرسم: اگر در یک جزیره تنها زندگی می کردی، بازهم سبک زندگی و رشته تحصیلی فعلی را انتخاب می کردی؟ این پرسش میزان واقعی بودن خواسته ما را مشخص می کند.

خداوند همان چیزیست که تمام برنامه ریزی های من را بهم می زند تا من رشد کنم. و من در ابتدای راه بسیار ناراحت و آشفته هستم اما وقتی من را به سفر می برد، در انتهای آن شرمنده و متشکر هستم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *