چگونه شیره خرما و انگور را برای مدت طولانی نگهداریم؟

 

خرما

روش های نگهداری شیره خرما و انگور

شیره ارزش غذای بالایی دارد و به علت مزه شیرین، مطلوب و ملایم، در نان های محلی، شیربرنج، فرنی، حلوا و مخصوصا ارده استفاده می شود. شیره ماده ای بسیار شیرین و پر کالری است و باید در استفاده از آن دقت کرد. شیره ها دارای رطوبت خیلی کم و قند بسیار زیادی هستند بنابراین شرایط رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها در آنها وجود ندارد.

شیره ها یک ماده غذایی انرژی زا بوده و برای هنگامی که بدن به انرژی بیشتری احتیاج دارد، بهترین غذا به حساب می آید. شیره ها مانند شیره انگور و شیره خرما می باشد.

 

چنانچه شیوه درستی را برای نگهداری این شیره به کار نبرید، امکان دارد خیلی زود خراب شود و مزه خود را از دست دهد در ادامه می‌توانید با چند روش نگهداری شیره انگور و شیره خرما آشنا شوید.

 

 

شیوه نگهداری شیره انگور

شیوه نگهداری شیره انگور برای جلوگیری از فاسد شدن آن به ویژه برای افرادی که شیره را به طور سنتی و یا در خانه آماده می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

 

نگهداری شیره انگور دور از نورخورشید

شیره انگور نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. این کار سبب ایجاد گاز و همین طور ترش شدن شیره انگور می‌شود. برای حفظ مزه لذیذ شیره انگور باید آن را در مکانی دور از نور خورشید قرار دهید تا ماندگاری آن بیشتر کنید. شیوه نگهداری شیره انگور باکیفیت خیلی راحت است، فقط باید شیره را در جایی خنک و دور از نور قرار دهید.

 

قرار دادن شیره انگور در یخچال

یک شیوه نگهداری شیره انگور که می‌تواند دوام آن را بالا ببرد، گذاشتن آن در یخچال است. حتما شیره انگور را در یخچال قرار دهید، ولی چنانچه مقدار شیره کم است و آن را استفاده می‌کنید، شیره را در یخچال قرار دهید تا کیفیت آن تغییر نکند و بیشتر بماند. دقت کنید که چنانچه شیره رقیق است و به غلظت مناسب نرسیده است، باید حتما در یخچال نگهداری شود تا خراب نشود.

 

شیره انگور را در ظرف خشک و تمیز بریزید

برای نگهداری شیره انگور حتماً از یک ظرف تمیز و کاملاً خشک استفاده کنید. وجود رطوبت در شیشه باعث می‌شود تا کیفیت شیره خیلی زود عوض شود و یا پس از مدتی کپک بزند و فاسد شود. یادتان نرود که برای مصرف شیره هم حتماً از یک قاشق خشک و تمیز استفاده کنید.

 

 

از ظرف های پلاستیکی استفاده کنید

برای نگهداری شیره انگور بهتر است به جای ظروف شیشه‌ای و فلزی از ظروف پلاستیکی استفاده کنید. ظرف‌های پلاستیکی اغلب ماندگاری شیره انگور را تا مقدار بسیاری افزایش می‌دهند. چنانچه شیره را به صورت بسته‌بندی شده از بیرون تهیه کرده اید، بهتر است ظرف آن را عوض نکنید و در هنگام  احتیاج فقط کمی شیره را در ظرفی بریزید و استفاده کنید.

 

شیره انگور را در جایی خنک بگذارید

چنانچه مقدار شیره انگور شما زیاد است، بهتر است آن را در یخچال قرار ندهید و آن را به یک جای خنک و دور از نور و گرما انتقال دهید. چنانچه شیره انگور به طور حرفه‌ای آماده شده باشد و به اندازه جوشیده باشد، اصلا در بیرون یخچال و در جای خنک خراب نمی‌شود. خراب شدن شیره انگور در خارج از یخچال نشان می‌دهد که کیفیت شیره مناسب نیست و یا به قدر کافی نجوشیده و به غلظت مناسب نرسیده است.

 

چنانچه شیره انگور باکیفیت باشد و به غلظت مناسب رسیده باشد، بهتر است در یک مکان خنک و دور از نور مستقیم نگهداری شود. در مورد شیوه نگهداری شیره انگور در فریزر باید بدانید که سرمای بسیار فریزر باعث کاهش کیفیت شیره و همین طور ایجاد شکرک در آن می‌شود. اغلب توصیه می‌شود شیره انگور را در جای خنک و بدون یخ زدگی نگهداری کنید تا کیفیت آن حفظ شود.

 

 

خصوصیات شیره انگور خوب و سالم

شیره انگور باید مزه انگور شیرین را بدهد. شیرین بودن زیاد شیره انگور طبیعی است ولی نباید بی مزه باشد. شیرینی غیر طبیعی شیره انگور به علت اضافه کردن شکر به آن است.

 

رنگ شیره انگور به نسبت شیره خرما روشن تر است. حرارت مستقیم و بالا در رنگ شیره اثر بسیاری دارد. رنگ شیره انگور واقعی معمولا به رنگ عسلی، خرمایی یا قهوه ای است. شیره انگورهای سنتی تیره و متمایل به سیاه و رنگ شیره انگور صنعتی روشن تر است.

 

 

شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نباید خاک آلود باشد. شیره انگور با کیفیت و غلظت مناسب حالت کش دار داشته و مثل عسل و قدری شل تر از قاشق خالی می شود. شیره انگور مناسب دارای غلظت بسیار، شفافیت و زلالی بالا و بدون بوی سوختگی است. شیره انگور اصل دارای رایحه ای تند است ولی شیره انگور صنعتی چنین رایحه ای ندارد.

 

شیوه نگهداری شیره خرما

شیره خرما ارزش غذایی خیلی بالایی دارد. آهن طبیعی موجود در شیره خرما، سبب افزایش گلبول های قرمز خون می شود و در نتیجه خطر پیدایش کم خونی را کاهش می دهد.

 

به جز آهن، مملو از پتاسیم و منگنز است. استفاده از آن موقع صبح با صبحانه یا شیر ولرم، سبب فعال شدن سلول های عصبی می شود. شیره این میوه، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی است. به آسانی هضم می شود و انرژی زاست. ناراحتی های گوارشی را رفع می کند و سبب ایجاد کلنی های باکتری های مفید در روده ها می شود.

 

 

فیبر موجود در آن از یبوست پیشگیری می کند. تقویت کننده قلب است و سرشار از کلسیم بنابراین برای تقویت استخوان مفید است. برای تقویت بینایی موثر است و سموم را از کبد دفع می کند و برای درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی موثر است.

 

 

شیره خرما همان خواص خرما را دارد. دارای فسفر و آهن است که استفاده از آن در وعده ی صبحانه سبب فعال شدن سلول های عصبی و همچنین مانع ایجاد کم خونی در افراد می شود. شیره خرما، تسکین دهنده ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

 

 

شیره خرما باکیفیت باید از غلظت مناسبی برخوردار باشد، چون میزان غلظت در مدت زمان ماندگاری شیره و تاریخ انقضای آن اهمیت بسیاری دارد.

 

 

کیفیت و سلامت اولیه خود خرما یا خرماهایی که برای تهیه شیره مورد استفاده قرار می گیرند هم در کاهش یا افزایش تاریخ انقضای این محصول نقش خیلی مهمی دارند.

 

 

شیره را نیازی نیست حتما در یخچال نگهداری کنید اما بهتر است جای آن خشک و خنک و به دور از تابش آفتاب نگه دارید تا مزه اش زودتر از هنگام تغییر نکند.

 

 

چنانچه شیره بسیار غلیظ باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی سفت شده و یا امکان دارد شکرک زده و استفاده از آن خیلی خوب نباشد و چنانچه خیلی شل باشد امکان رشد کپک و قارچ در آن بالا می رود.

 

 

ماندگاری شیره در ظروف پلاستیکی بیشتر از ماندگاری آنها در ظروف فلزی است، بنابراین بهتر است آن را در همان ظروف پلاستیکی تولید کارخانه نگه دارید و در صورت لزوم به اندازه ی مصرفتان آن را درون ظرف دیگری بریزید.

 

 

شیوه نگهداری شیره خرما یکی دیگر از فاکتورهای خیلی مهم در تعیین تاریخ انقضای محصول است.

 

 

بهترین شرایط برای نگهداری این محصول، نگهداری در ظروف کاملا دربسته و در محیط خشک و خنک می باشد. چنانچه مقداری شیره از ظرف برداشتید مجددا به ظرف اصلی برنگردانید.

 

 

اغلب تاریخ انقضای شیره خرما باکیفیت در بهترین شرایط نگهداری حداکثر به مدت ۱ سال می باشد.

 

 

چنانچه شیره مرغوب باشد و شیوه نگهداری آن مناسب باشد، اغلب خراب و فاسد نمی شود ولی چنانچه شیره را خوب درست نکرده باشند و رطوبت شیره زمان تهیه گرفته نشده باشد، شیره خراب و فاسد می شود.

 

 

همین طور چنانچه شیره را در ظرفی خیس و مرطوب بریزید، هم خراب خواهد شد. شیره انگور فاسد مزه ترش و بوی ترشیدگی و فساد می دهد و کپک می زند. چنانچه شیره انگورتان کپک زد یا مزه ترشیدگی به خود گرفت این یعنی شیره شما به اندازه کافی غلیظ نبوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *