همه چیز در مورد خانه های پیش ساخته

چگونه خانه دلخواه خود را پیدا کنیم؟فناوری آنقدر پیشرفت کرده که میتوان در یک روز خانه ای ساخت و یا در عرض چند روز یک برج بلند ساخت. خانه های پیش ساخته اصطلاحی است که چندان هم بیگانه نیست و مدت زیادی از عرضه چنین خانه هایی میگذرد اما هنوز در کشور ما آنطور که باید فراگیر نشده اند. شاید به دلیل جو آب و هوایی باشد و شاید هم به خاطر قیمت خانه های پیش ساخته!

این نوع ساخت و ساز در ایران بیشتر جهت ساخت خانه پیش ساخته یا ویلای پیش ساخته در ییلاقات و مناطق خوش آب و هوا به علت سرعت بالای ساخت، مناسب تر است.

منظوراز خانه پیش ساخته چیست؟

خانه های پیش ساخته (Prefabricated home) ساختمان هایی هستند که قطعات آنها در خارج از سایت ساخته می شوند (معمولاً در ابعاد استاندارد که به آسانی قابل نصب باشند) و در محل سایت نصب می گردند.

بعضی از خانه های پیش ساخته جدید در طراحی خود از سبکهای پست مدرنیسم و فیوچریسم الهام گرفته اند. همچنین اصطلاح خانه های پیش ساخته ممکن است مورد اشاره باشد به خانه های قابل حمل که بر روی چرخ قرار دارند.

Modular home قطعات ان در کارخانه ساخته می شود سپس به محل حمل و نصب می گردد. Manufactured homes سازه فلزی آن در کارخانه تولید و در محل نصب می گردد. Mobile homes بر روی چرخ ساخته می شود که به آسانی قابل حمل باشد.

اختلاف مهم میان سازه های پیش ساخته با سازه های سنتی عملیات نصب و مونتاژ به جای عملیات زمان بر بنایی و استفاده از پیچ و مهره و … به جای استفاده از ملات و به طور کلی خشکه سازی تا حد ممکن، که همین امر باعث سرعت بسیار بالا و به تبع آن کمتر شدن هزینه ساخت می باشد.

انواع خانه های پیش ساخته

خانه های پیش ساخته به دو دسته عمده قابل حمل و غیر قابل حمل تقسیم بندی می شوند لذا صرف پیش ساختگی دلیلی بر قابل حمل بودن آن نیست.

۱ – خانه های پیش ساخته قابل حمل:

 انواع کانکسها، کیوسکهای نگهبانی، توالتهای عومی قابل حمل و غیره در این دسته قرار میگیرند.

سازه این نوع خانه های پیش ساخته عمدتا تشکیل شده از یک فریم و شاسی فلزی که دیوارهایی از جنس ساندویچ پنل یا ورق و عایق و کف بر روی آن پیچ و با تعبیه قلاب هایی بر روی سقف قابلیت بارگیری و حمل آنها تامین می گردد.

۲- خانه های پیش ساخته غیر قابل حمل:

 انواع سازه های سبک اعم از ویلای پیش ساخته چوبی وود فریم و خانه های پیش ساخته ال اس اف و خانه های پیش ساخته چوبی الواری در این گروه قرار میگیرند.

این نوع سازه پیش ساخته نسبت به خانه پیش ساخته قابل حمل به مراتب از کیفیت بسیار بالا تری برخوردار می باشند.

مورد استفاده این سازه ها در ساخت خانه و ویلای پیش ساخته جهت استفاده بلند مدت و دائمی، احداث خانه های روستایی، شهرکهای ویلایی، ساختمانهای کوتاه مرتبه و ساخت ساختمانهای اداری در اماکن عمومی و غیره می باشد.

به لحاظ نوع استفاده از خانه پیش ساخته و ویلای پیش ساخته نسبت یه سازه های سنتی هیچ تفاوتی نیست و حتی در مواردی کفه ترازو به نفع خانه های پیش ساخته سنگین تر می باشد.

مزایای ساختمانهای پیش ساخته

مقاومت در برابر زلزله

در مناطق زلزله خیز مانند ایران، یکی از پارامترهای مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است. چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین تکنولوژی انتخاب شده باید دارای جهت گیری کاهش وزن باشد.

انعطاف پذیری در تولید

فناوری تولید خانه های پیش ساخته قابلیت انعطاف پذیری در تولید ساختمان را داراست به نحوی که طرح نقشه های مختلف ساختمان با اندکی تغییر قابلیت ساخت را دارا می باشد وحتی بعد از نصب و چندین سال استفاده می توان در معماری این ساختمان ها تغییر ایجاد کرد.

ایمنی در ساختمان

بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است چرا که با سلامتی انسان ها سر و کار دارد. در ساختمانهای سنتی چون وزن دیوار بسیار سنگین است در اغلب موارد سازه تنها توان برپا نگاه داشتن ساختمان را دارد و به همین دلیل در زلزله های نه چندان قدرتمند شاهد ویرانی های عظیم در شهرها هستیم.

قابلیت مونتاژ و دمونتاژ به دفعات

ساختمانهای پیش ساخته را میتوان پس از نصب دمونتاژ نموده و به محل دیگری انتقال داد. با این قابلیت میتوان ساختمانهای تولید شده را در صورت تمایل به آسانی دمونتاژ نموده و در محل دیگر نصب کنند.

صرفه جویی در هزینه

۱. حذف استفاده از سیمان به صورت ملات

۲. کاهش در هزینه تمام شده ساختمان به دلیل سرعت بی نظیر در ساخت

۳. کاهش وزن ساختمان

۴. کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۱ ماه

۵. حذف ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی

۶. صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل استفاده از ۳ تا ۷ لایه عایق

۷. افزایش عمر واستحکام ساختمان

معایب سازه های LSF پیش ساخته

۱ در ابعاد دهانه محدودیت وجود دارد.
۲ تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم محدود است.
۳ به نیروی کار متخصص و خبره نیاز دارد.
۴ تامین قطعات فلزی گالوانیزه تولید شده در کارخانه هزینه نسبتا بالایی دارد.

ساختمانهای پیش ساخته یکی از آخرین محصولات جدید در جهت گسترش واحد های مسکونی می باشند که می تواند نیازهای مدیریتی برای ایجاد توازن جمعیت را فراهم کند. این صنعت آنچنان پیشرفت داشته که نه تنها آسایش مورد نیاز را در حد استاندارد تامین نموده، بلکه توانسته است سایر صنایع خانه سازی را تحت تاثیر قرار دهد.

ساختمان پیش ساخته ساندویچ پانلی

ساندویچ پانل یک ساختار سبک و مرکب است که از دو طرف به دو ورق متصل شده که در وسط آن یک لایه عایق قرار دارد، سطح بیرونی ورق ها می تواند صاف، کمی راه راه و یا با یک پروفیل قابل توجهی (به عنوان مثال برای سقف و یا طراحی نمای خارجی) باشد.

گسترده ترین روش پیش سازی در جهان ساختمان پیش ساخته ساندویچ پنلی می باشد. با استفاده از پانلهای بزرگ، درجه صنعتی شدن ساخت ساختمان بالا رفته و تعداد اتصالات و درزها کم شده و نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است و سرعت نصب بالا می رود و از نظر معماری انعطاف پذیرتر می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *