معماری حیرت‌انگیز دفتر مرکزی جدید گوگل در کالیفرنیا

 

دفتر یا ستاد مرکزی جدید گوگل در شهر مانتین ویو که توسط BIG و Heatherwick Studio طراحی شده است در یک طرح ۶۷ صفحه‌ای به شورای شهر ارائه شد. این نخستین مجتمع اداری هدف‌ساخت گوگل است. به این معنا که به طور دقیق جهت اهداف گوگل طراحی و در آن به موارد مد نظر گوگلی‌ها پرداخته شده است.


مانتین ویو شهری در شهرستان سانتا کلارا در ایالات متحدهٔ آمریکا، ایالت کالیفرنیا می‌باشد. این شهر نام خود را از مناظر کوهستان‌های سانتا کروز گرفته است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۰ جمعیت شهر معادل ۷۰٫۷۰۸ نفر برآورد شده است. ایواتا در ژاپن و آسلت در بلژیک خواهرخوانده‌های مانتین ویو هستند. دفتر مرکزی گوگل در این شهر قرار دارد.

این ساختمان که با یک ساختار سقفی خیمه‌مانند در تصاویر پایین مشخص است، دارای اتاق‌هایی با اضلاع مستقیم است که همگی در زیر سایبان چادر قرار گرفته‌اند. بخش زیادی از ساختمان که شامل لابراتوارها، کافه‌ها، دفترها و فضاهای رویدادها می‌شود در طبقهٔ همکف قرار خواهند داشت در حالی‌که دفترها با اندکی ارتفاع در یک سطح بالاتر قرار می‌گیرند.

سقف هم از چارچوب‌های فلزی منحنی به رنگهای خاکستری روشن و تیره پوشیده شده است و نوردهی مستقیم و غیرمستقیم فضاهای پایین با استفاده از سلول‌های خورشیدی فتوولتاییک انجام می‌گیرد.

بقیهٔ ساختمان با یک طراحی مینی‌مال که بیشتر شامل فلز و شیشه می‌شود، سامان داده شده است. طبقهٔ همکف به طور عمدی هم‌تزار با سقف نیست تا یک فضای باز اضافی ایجاد کند. بعضی از این فضاهای ایجاد شده شامل «دشت شیب‌دار» و «تپهٔ پاتوق» می‌شود.

نقشه‌های ما برای فضاهای داخلی و خارجی شامل یک زیستگاه بومی و زندگی گیاهی می‌شود که بنا دارد تنوع زیستی محل را حفظ کرده و برای مجموعه، فرصت‌های اموزشی ایجاد کند.

دفتر مرکزی جدید گوگل که بنا بر طرح اولیه در ۲۰۱۵ قرار بود توسط ربات‌ها ساخته شود به عنوان یک «همسایهٔ جدید پر طراوت» معرفی شده است. این ربات‌ها که Crabots نام دارند در واقع آمیخته‌ای از تکنولوژی‌های رباتیک و کرین‌های سنتی هستند. Bjarke Ingels بنیانگذار BIG ادعا می‌کند که این پروژه استاندارد جدید برای طراحی فضاهای کاری ایجاد کرده و به غول دنیای اینترنت کمک می‌کند که به Google 2.0 برسد.

اما بعد کل ماجرا با یک مانع بزرگ مواجه شد و آن موقعی بود که بیشتر زمینی که گوگل برای احداث دفتر مرکزی جدید در نظر گرفته بود توسط شورای شهر به شبکهٔ اجتماعی لینکداین واگذار شد. اما گوگل اعلام کرد که به نقشهٔ جایگزین خود عمل خواهد کرد و دفتر جدید را در فاصلهٔ ۷٫۵ هکتاری دفتر فعلی در چارلستون پارک احداث خواهد کرد. این فضای جدید بسیار کوچکتر است و بنابراین تیم طراحی مجبور شد تمام طرح‌ها و نقشه‌ها را دوباره به انجام رسانده و در نتیجه ساختمان آیندهٔ گوگل بسیار جمع و جورتر خواهد بود و هچنین گویا دیگر خبری از ساخت و ساز رباتیک نیست. BIG و Heatherwick Studio در حال حاضر مشغول کار کردن بر روی دفتر مرکزی گوگل در لندن نیز هستند.

دیزین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *