چگونه به انتقادهای مخرب واکنش نشان دهیم؟

enteghad (3)

مشهورترین روشِ پاسخ به ناسزاگویی دیگران در بحث ها همان ناسزاگویی ست. اما بهترین شیوه برای جواب دادن، استفاده از صحبت هایی ست که بدون جملات رکیک می باشند. به گونه ای که در آخر احساس کنند مورد توهین واقع شدند.
آرامش و به مسخره گرفتن، دو راه مهم و شگفت انگیز برای بحث هستند. شیوه ای از آرامش و تمسخر را استفاده کنید که قدرت را در دستان شما قرار دهد.

برای آموختن استراتژی ها در بحث، راه های فراوانی وجود دارد با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شویم.

enteghad (2)

موافقت کرده و در این امر زیاده روی کنید

یکی از راه های پاسخ به انتقادات آزاردهنده موافقت با نظر همکار یا دوستی ست که از شما انتقاد می کند. سپس چیزی که مخاطب شما نگفته را به صحبت های خود اضافه کنید. همانند این که صحبت او را تایید می کنید.

مثلاً مخاطب به شما می گوید که بچه هستید و رفتار درستی ندارید. شما بگویید: چیزی که می گویید درست است اتفاقاً مدرسه ام در خیابان شماست.

مخاطب: خیلی لاغر به نظر می رسید.

شما: بله فقط ۱۰ کیلوگرم مانده تا به وزن دلخواهم برسم تا بتوانم کت مورد علاقه خود را بپوشم.

با انتقاد و ناسزاگویی می خواهد توجه شما را به خود جلب کند

سعی کنید به انتقادات آزار دهنده به شیوه ای پاسخ دهید که شما را در مرکز قدرت قرار داده و مخاطب را ضعیف جلوه دهد. این راه از طریق انتقاد طرف مقابل برای جلب توجه شما صورت می گیرد. مثال:

مخاطب: چرا دکمه های پیراهن شما همیشه باز است؟ مانند آدم های شرور شده اید.

شما: نیازی نیست با این صحبت ها توجه من را جلب کنید من شما را خیلی دوست دارم.

enteghad (1)

شک در قدرت مخاطب، بازی با کلمات

در برخی اوقات شک دارید مخاطبی که از شما انتقاد می کند قدرت لازم را دارد یا خیر!!! درست مانند این است که می خواهید بدانید به چه شیوه ای می خواهد روی شما تحکم پیدا کند. بازی با کلمات روشی خوبی برای پاسخ دادن به انتقادات است. این استراتژی به سریع پاسخ دادن نیازمند است.

تغییر نتیجه به نفع خود

برگرداندن نتیجه مکالمه به نفع خودتان مقدمه ای ست که با پیشی گرفتن آرامش به دست می آید. سپس این روش را به شیوه دیگری ارائه دهید هنگامی که “گاندی” در لندن حقوق می خواند استادی در دانشگاه از گاندی متنفر بود و بسیار فراوان از او انتقاد می کرد. در کنفرانس ها هم از او سوالات بسیاری می پرسید تا او را جلوی دیگران تحقیر کند، اما گاندی به همه آن سوالات پاسخ می داد. استاد از گاندی پرسید، اگر در حال راه رفتن در خیابان بودید و ۲ کیف را پیدا کردید، کیف اول پر از پول و کیف دیگری پر از علم بود کدام یک را برمی داشتید؟ گاندی پاسخ داد بدون شک کیفی که پر از پول است را بر می داشتم استاد با تمسخر به او نگاه کرد و گفت من اگر جای شما بودم کیفی که پر از دانش بود را انتخاب می کردم فکر نمی کنید بهتر باشد؟ گاندی پاسخ داد بله هر فرد چیزی را انتخاب می کند که بدون آن ناقص است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *