آشنایی با آفات انار

آفات انار

انار به صورت درخت یا درختچه ای است با گل های کامل که متعلق است به  تیره punicaceae. نام علمی این گیاه punica granatam است. شاخه های انار میتوانند سرمای حدود ۱۲ سانتی متر را بپذیرد و گلها نیز  چون حدود دو ماه بعد از شروع فصل رش باز میشوند معمولا از آسیب سرما  مصون هستند.
نیاز سرمایی انار بسیار کم است و با ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد برآورده میشود. این گیاه برای رسانیدن کامل میوه نیاز به تابستانهای بسیار گرم دارد.

ریشه های انار تا عمق ۵/۱ متری زمین نفوذ میکنند و برای بهترین رشد  احتیاج به خاکی با زهکشی خوب و بافت متوسط رسی دارند. انار در برابر کم آبی بسیار پایدار است و میتوان آنرا به صورت دیم هم پرورش داد ولی آبیاری مرتب در بالا بردن میزان و کیفیت محصول نقش مهم داد.

گل های انار از سن ۳-۴ سالگی به بعد به صورت انتهایی بر روی سیخک  هایی به طول ۲۰/۱ سانتیمتر پدیدار میشوند.  در هرسال گل ها ۴۰-۶۰ روز پس از آغاز فصل رشد در ۴-۳ سری به فواصل  ۱۵-۱۰ روز بوجود می آیند. گل ها را میتوان به ۲ دسته میوه زا که تبدیل به میوه میشوند و نا میوه زا که  ریزش مینمایند تقسیم کرد.
برای تولید میوه انجام گرده افشانی که احتمالا توسط باد و حشرات انجام  میشوند ضروری است.  فاصله کشت بر حسب رقم و نوع خاک ۶-۴ متر است و در هر هکتار تا ۳۰  تن محصول تولید میشود. درخت انار به دو صورت هرس میشود: یکی هرس شکل و دیگری هرس  بهره برداری. که هرس بهره برداری را هرس سبز نیز مینامند.

از آفات مهم انار:
۱- شته انار میباشد که باعث ریزش گل ها و میوه های جوان میشود.  ترشح شیره از درخت از نشانه های بارز حمله این آفت است.
۲- کرم گلوگاه انار یکی از مخرب ترین آفات محصول صادراتی انار به شمار  میرود که با روشهای سمپاشی معمول قابل کنترل نیست؛ اما با استفاده  از پرتوهای انرژی هسته ای می توان این آفت را کنترل کرد. انرژی هسته ای به دو روش استفاده مستقیم از پرتو و رهاسازی حشرات  عقیم در طبیعت، می تواند در کنترل آفات بخش کشاورزی مورد استفاده  قرار گیرد. روش پرتودهی مستقیم از طریق کشتن آفات و حشرات می تواند مفید واقع  شود، به طوری که برای محصولات انباری، این پرتوها به محصولات بسته  بندی شده تابانیده می شود؛  اما در روش غیرمستقیم- که بیشتر برای آفات باغ و مزرعه کاربرد دارد- پس از  جمع آوری و تکثیر حشرات با استفاده از این پرتوها، اقدام به عقیم سازی  حشرات شده و سپس در طبیعت رهاسازی می شوند، بدین طریق در طی  چند دوره، نسل حشرات زیان آور منقرض می شود.
۳- شپشک آرد آلود جنوب یکی از آفات بالقوه درختان میوه نظیر انار محسوب  و خسارات زیادی به محصولات وارد می آورد. مبارزه شیمیایی با این آفت نه  تنها تاثیر مثبتی در کنترل آن ندارد ، بلکه با از بین بردن انگلها و شکاریهای  طبیعی ، موجب افزایش تراکم جمعیت آفت و نیزافزایش میزان خسارت آن  می شود. با توجه به این نکته مطالعه بیولوژی شپشک آرد آلود جنوب  N.riridis و امکان استفاده از کفشدوزکها در کنترل جمعیت آفت، میتواند در  انتخاب روش و زمان مناسب مبارزه موثر واقع گردد.

منبع : young-environmentalists.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *