آیا شما فردی دشوار هستید؟

روانشناسی عشق : چطور کسی را عاشق خود کنید

افراد خودخواه:

افراد از خودراضی و خودخواه، معمولا آن چنان درگیر ابراز افکار و عقاید خود هستند که فراموش می کنند دیگران هم حرفی برای گفتن یا حرفی برای ابراز عقیده دارند. این قبیل افراد بسیار سرگرم پیشبرد کار خود هستند و دیگران را نادیده می گیرند. این اخلاق آن ها در درازمدت باعث رنجش اطرافیان می شود و دیگران طردشان می کنند. نوع دیگری از رفتار خودخواهانه در افرادی بروز می کند که سلطه جو و تجاوزگرند و در حملات خود به دیگران از ترفندهای پنهانی استفاده می کنند. به خودشان اجازه می دهند که پشت سر دیگران شوخی های نامناسب بکنند و با پررویی به شخصی که از این شوخی ها آزرده شده بگویند که ظرفیتندارد. این قبیل افراد معمولا از بروز چنین رفتارهایی در جمع لذت می برند و فکر می کنند که مرکز توجه قرار گرفته اند و عده ای آن ها را به دلیل شجاعت و قدرت می ستایند. هرگز با چنین افرادی در جمع گفتگو نکنید چرا که تا پای نابودی تمام شخصیت شما پیش می روند. طرز رفتارش را در خلوت به او گوشزد کنید و از او بخواهید که دلیل رفتارش را برای شما توضیح بدهد. تن به مشاجره لفظی با او ندهید و در طول صحبت، آرام و خونسرد باقی بمانید. عصبانی نشوید. از او بخواهید در آینده حرف هایش را پیش روی شما بزند و با خودتان راجع به خودتان شوخی کند.

افراد خوش برخورد:

بعضی از افراد دشوار، خودشان را در دل همه جا می کنند. مهربان و صمیمی هستند با همه گرم می گیرند و جذاب هستند اما وقتی پای مسئولیت، تعهد، خوش قولی و کار به میان می آید هیچ کاری انجام نمی دهند. اشکال کار در اینجاست که معمولا نمی دانیم با این قبیل افراد چگونه برخورد کنیم چرا که شخصیت مهربانشان را دوست داریم. اگر بتوانید ارتباط مناسبی با آن ها برقرار کنید خواهید دید که به راحتی می شود روابط دوستی یا همکاری ارزنده ای با آن ها برقرار کرد به شرطی که راه درست را پیدا کرده باشید. به آن ها اطمینان دهید که دوست داشتنی هستند. عقایدشان با ارزش است و شما مشتاق شنیدن آن ها هستید. از آن ها صمیمانه تمجید کنید طوری که خود را از اعضای ارزشمند گروه بدانند. خواهید دید که آن ها از تعارف با همکاران دست بر می دارند پشت میزهایشان می روند و کار را شروع می کنند.

اکنون شما با چهار گروه افراد دشوار آشنا شدید. با فهمیدن علت رفتار اشخاص، فرصتی پیدا خواهید کرد که آن ها را متوجه رفتار خود کرده و به اعضای ارزشمند تبدیل کنید.

آیا شما فردی دشوار هستید؟

تاکنون راجع به دیگران صحبت کردیم. اکنون نوبت آن است که به خودتان بپردازید. کمی هم خود را بررسی کنید. آیا رفتارهایی که در اجتماع، کار و خانه نشان می دهید رفتارهای خودخواهانه، وسواسی، مهر طلبانه، نگران کننده یا منفی گرایانه نیست؟ این نوشته ها را از اول مرور کنید و ببینید نشانه هایی که در آن اشاره شده در شما وجود دارند یا خیر. اگر نشانه ای را در خود تشخص دادید درنگ نکنید و فورا برای از بین بردن آن اقدام کنید.

تمرین:

  1. امروز در برابر رفتار فردی نگران، رفتاری توام با آرامش و پذیرش از خودتان نشان دهید و مقابله به مثل نکنید.
  2. سعی کنید به نزدیکان، همکاران و دوستان خود دلگرمی و قوت قلب بدهید.
  3. اگر در بین نزدیکان شما کسی وجود دارد که تحقیرتان می کند، آرام بمانید و مطمئن باشید که فقط داشتن یک نقطه ضعف بزرگ، دیگران را به تحقیر کردن مردم وا می دارد.
  4. امروزه مردم از کسانی که منفی بافی می کنند دوری می گزینند. اگر در موردی تمایل به منفی گویی پیدا کردید فورا با خود مبارزه کنید.
  5. به خودتان رجوع کنید و ببینید که آیا رگه هایی از خودخواهی، منفی بافی، تحقیر دیگران یا کم کاری در شما وجود دارد؟ اگر این طور است فورا در جهت رفع آن ها بکوشید.
  6. سعی کنید در یک مورد، هنگام بروز رفتار زشتی از جانب دیگران خود را به جای او بگذارید و از دریچه دید او به قضایا نگاه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *