آیا ما در کیهان تنهاییم؟

سرنخ فرازمینی ها

محققین احتمال می دهند بیگانگان فضایی برای ارتباط با زمین از اشعه های لیزری استفاده کنند!

یکی از تاثیرگذارترین سوالات بشر اینست که آیا مادر این کیهان پهناور تنهاییم؟

دانشمندان برای پاسخگویی به این سوال مطالعات بی شماری صورت داده اند. برخی از آنها با داده هایی همراه بوده است که این احتمال را تکذیب کرده؛ اما برخی دیگر، مثل مطالعات اخیر در دانشگاه برکلی ممکن است مارا در رسیدن به تصدیق وجود تمدنی دیگر سوق دهد.

محققین برکلی(ucb)اسکن های ۵۶۰۰ ستاره در راستای راه شیری که در مجاورت ما قرار دارند را بدنبال یافتن اشعه های لیزری آنالیز کرده اند.

 آنها در طول سال های ۲۰۰۴ تا۲۰۱۶ از طریق اسکن های انجام شده با تلسکوپ کِک در هاوایی بیشتر درسدد یافتن اشعه هایی در طیف مرئی بوده اند.

بررسی ستاره ها نشان میدهد که در حدود ۲۰۰۰ سیاره ی شبیه به زمین از لحاظ اندازه و دما می تواند وجود داشته باشد که براساس تئوری از وجود نوعی حیات بیگانه نیز حمایت می کند. به هرصورت ظاهرا هیچ یکا از انواع این تمدن های بیگانه(همانطور که مححققان در اظهاراتشان نگاشته اند.) اشعه ای بسوی ما ارسال نکرده اند.

البته نبود شواهد و مدارک بمعنای عدم وجود تمدن های دیگر نیست. این احتمال نیز وجود دارد که تمدن های دیگر هنوز به اندازه ای پیشرفت نکرده اند از لیزر استفاده کنند. یا شاید هم قادرند و علاقه ای به استفاده از آن برای ارتباط برقرار کردن با تمدن های دیگر ندارند.

در حدود ۳۰۰ بیلیون ستاره در راه شیری وجود دارد. که این یعنی نزدیک به ۹ میلیون سیاره ی قابل سکونت در ابعاد زمین!

در حقیقت چیزی که این پروژه ی تحقیقاتی نشان می دهد تنها عدم ارسال سیگنال های لیزری از ۰٫۱ درصد سیارات را اثبات می کند که این یعنی هنوز نزدیک به ۹ میلیون سیاره ی بررسی نشده در کهکشان ما وجود دارد. این درحالی است که این تحقیق از حیث زمان و ابعاد بزرگترین تحقیق در خصوص جستجوی حیات هوشمند است. و حتی اگر این تحقیق در کهکشان راه شیری نتیجه ای دربرنداشته باشد. هنوز کهکشان هایی نظیر آندرومِدِآ برای وارسی وجود دارند…

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *