احتمال حمله قلبی شما چقدر است؟

حمله قلبی خبر نمی کند، با این حال، به گفته دکتر آرتور آگاتستون، پزشکان امروز می گویند با دقت بسیار بیشتری نسبت به گذشته می توانند بگویند که احتمال بروز حمله قلبی در چه افرادی بیشتر است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، دکتر آگاتستون می گوید آزمایش های جدید تصویربرداری پزشکی ارائه تصاویر «زمان واقعی» از اندام های درونی را میسر ساخته است که به کمک آن پزشک و بیمار می توانند به موقع از شکل گیری لخته خونی در عروق اصلی آگاه شده و از بروز حمله مرگبار قلبی پیشگیری کنند.

این متخصص قلب در ادامه می گوید: «اگر آزمایش های توصیه شده را انجام ندهید مانند این است که با زندگی خود قمار کنید.»

دکتر آرتور آگاتستون خود ابداع گر یکی از آزمایش های یاد شده است که «اسکن کلسیم شریان ها» نام دارد. در این آزمایش، پزشک به جستجوی لخته های خونی در سرخرگ های منتهی به قلب می پردازد که وجود لخته های خونی در این سرخرگ ها یک علامت خطر جدی در بروز حمله قلبی به شمار می آید.

یک آزمایش دیگر که دکتر آگاتستون آن را ابداع کرده است تصویربرداری فراصوتی (اولتراسوند) از سرخرگ «کاروتید» است که وظیفه اصلی انتقال خون به مغز را بر عهده دارد. وجود لخته در سرخرگ «کاروتید» یکی دیگر از نشانه های خطر فزاینده ابتلا به سکته و حمله قلبی به شمار می آید.

هر دو این آزمایش های ابداعی دکتر آگاتستون، سرپایی انجام می شوند، اگر چه در اسکن کلسیم، بیمار در معرض تشعشعی معادل چندین برابر میزان معمولی تشعشع های ایکس ری قرار می گیرد.

به نوشته «سی ان ان»، یافته های یک پژوهش بزرگ به پشتیبانی مالی دولت فدرال آمریکا حاکی از آن است که «اسکن کلسیم شریان ها» در پیش بینی احتمال بروز حمله های قلبی نسبت به آزمایش سنتی «فرامینگام» قابل اطمینان تر است.

در تخمین احتمال بروز حمله قلبی موسوم به «نمره های فرامینگام» عواملی مانند سن، استعمال دخانیات، فشار خون، میزان کلسترول و اچ دی ال و، همچنین، سطح کلسترول «خوب» در بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرند.

به توصیه دکتر آگاتستون، «اسکن کلسیم شریان ها» باید مانند «کولونوسکوپی»، از ۵۰ سالگی به صورت منظم انجام شود و در آن دسته افراد که دارای سابقه بیماری های قلبی در خانواده خود هستند از سنین پایین تر.

در حال حاضر، متخصصان قلب عموما «اسکن کلسیم شریان ها» را تنها برای بیماران دارای [دست کم] «خطر متوسط ابتلا به بیماری های قلبی» تجویز می کنند، که آن هم از طریق بررسی عواملی مانند میزان کلسترول، فشار خون، شیوه زندگی و تاریخچه خانوادگی تعیین می شود.

پزشکان برای درمان بیمارانی که در گروه «خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی» قرار دارند، به طور معمول از شیوه های درمانی قوی مانند تجویز داروی کاهنده کلسترول، «استاتین»، استفاده می کنند. در عین حال، متخصصان زیادی هستند که فکر می کنند بیماران دارای «خطر پایین ابتلا به بیماری های قلبی» نمی بایست هزینه مالی و عوارض دوز کم تشعشعات «اسکن کلسیم شریان ها» را متقبل شوند.

در این بین، دکتر ارین میکوس، متخصص قلب از مرکز پیشگیری از بیماریهای قلبی سیکارونه در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، می گوید: «گروه بزرگی هستند که از دید ما در دسته (خطر متوسط ابتلا به بیماری های قلبی) قرار می گیرند، این گروه ۵۰ درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند.»

این متخصص قلب در ادامه می افزاید: «نامزدهای مناسب برای انجام آزمایش اسکن کلسیم شریان ها مردان ۵۰ ساله ای هستند که میزان کلسترول خونشان کمی بالاست و پدرشان دچار حمله قلبی شده است.»

به گفته دکتر میکوس، «آیا برای یک چنین فرد ۵۰ ساله ای، که سابقه بیماری قلبی را در خانواده اش دارد، داروی «استاتین» تجویز می کنید و، در چهار دهه ی بعدی زندگیش، عوارض این دارو و هزینه های مالی آن را بر او تحمیل می کنید، یا اینکه [نخست] دقیقتر بررسی می کنید که او به چه میزان در معرض خطر قرار دارد؟»

او می گوید میزان کلسیم می تواند پاسخ این پرسش باشد.

البته دکتر آگاتستون یک آزمایش سوم را نیز توصیه می کند: آزمایش خون که هزینه چندانی ندارد و سطح «ال دی ال»، همان کلسترول بد، خون بیمار را اندازه گیری می کند. ذرات «ال دی ال» در ابعاد مختلف ظاهر می شوند، و ایجاد لخته خون در بیمارانی که شمار ذرات ریز «ال دی ال» خونشان بالاست محتمل تر است. در مقابل، بیمارانی که ذرات «ال دی ال» درشت خونشان بالاست، به طور معمول، دچار لخته خون نمی شوند.

دکتر آرتور آگاتستون می افزاید: «خانم های مسن زیادی را می بینیم که در در دهه نهم زندگیشان هستند و کلسترول بسیار بالایی دارند اما مجرای شریان هایشان کاملا پاک است. دلیل این مسئله آن است که این زنان ذرات «ال دی ال» بسیار درشتی دارند و این ذرات به دیواره عروق نمی چسبند.»

آزمایش های فوق این شانس را به بیماران می دهند که، به موقع، تغییرات اساسی در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود به وجود آورند، و به پزشکان نیز این فرصت را می دهند که بیماران را با تجویز دارو درمان کنند.

دکتر آگاتستون در نهایت می گوید: «یکی از بزرگترین رازهای دنیای پزشکی در آمریکا این است که پزشکانی که امروزه روش های پیشگیرانه تهاجمی را انجام می دهند این چشم انداز را در مقابل می بینند که حمله ها و سکته های قلبی واقعا در حال حذف شدن از حیطه حرفه ای آنها هستند. به باور من، این امر انجام شدنی است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *