اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر

گل

اعتیاد

مصرف مواد مخدر مانند الکل، نیکوتین، باربیتورات ها، داروهای آرام بخش، آمفتامین ها، هروئین، اکستاسی و ماری جوانا برای سلامتی مان بسیار مضر و خطرساز است و باعث بروز  رفتارها و اختلالات اعتیادآوری مانند قمار و اختلالات روانی در افراد مصرف کننده شود.

اختلال های اعتیادی:

مشکل روز افزون سوء مصرف و وابستگی به مواد در جامعه آمریکا توجه عموم و علمی را به خود جلب کرده است. گرچه آگاهی فعلی ما چندان کامل نیست اما بررسی کردن این مشکلات به عنوان الگوهای معیوب سازگاری با ضروریات زندگی بدون اینکه داغ ننگ اجتماعی درگیر باشد به پیشرفت واضحی در آگاهی و درمان منجر شده است. البته چنین رویکردی به معنی آن نیست که فرد در ایجاد مشکل مسئولیتی را بر عهده ندارد. خیلی ها معتقدند که سبک زندگی و ویژگی های شخصیت فرد در ایجاد اختلال های اعتیادی نقش مهمی دارند و موضوعات اصلی در برخی از درمان ها هستند.

رفتار  اعتیادآور:

رفتار مبتنی بر نیاز بیمارگون به مواد یا فعالیت می تواند در سوء مصرف موادی چون نیکوتین, الکل , کوکائین درگیر باشد. رفتار اعتیادآور یکی از فراگیرترین و سرسخت ترین مشکلات بهداشت روانی است که این روزها جامعه آمریکا با آن روبروست. اختلال های اعتیادی را می توانیم پیرامون خود ببینیم: در میزان بالای سوء مصرف و وابستگی به الکل، در سوء مصرف کوکائین در بین ورزشکاران معروف و هنرمندان و در گزارش های قماربازی بیمارگون که این روزها با قانونی کردن قماربازی افزایش یافته است.

شایع ترین مواد مشکل ساز آن دسته از داروهایی هستند که بر عملکرد ذهنی تاثیر می گذارند و به داروهای روان گردان معروف هستند: الکل، نیکوتین، باربیتورات ها، داروهای آرام بخش، آمفتامین ها، هروئین، اکستاسی و ماری جوانا. برخی از این داروها مانند الککل و نیکوتین را بزرگسالان می توانند به صورت مجاز بخرند داروهای دیگر مانند باربیتورات ها یا مسکن ها می توانند به صورت مجاز تحت نظارت پزشکی مصرف شوند و داروهای دیگری همچون هروئین، اکستاسی و متامفتامین غیر مجاز هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *