استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیش بینی آینده

شبکه های اجتماعی به سرعت گسترش یافته و هر ساله نقش آنها در زندگی فردی و اجتماعی انسانها افزایش می یابد.

اکنون یکی از اقتصاددانهای ارشد بریتانیا معتقد است که بررسی ارتباطات افراد روی این شبکه های اجتماعی به یکی از مهمترین عوامل برای پیش بینی آینده اقتصادی جهان بدل خواهد شد.

به نوشته شبکه خبری سی ان ان « نورینا هرتز » اقتصاددان بریتانیایی سال گذشته با انجام یک آزمایش تجربی سعی کرد نقش و قدرت شبکه های اجتماعی در تعیین رفتار انسانها را نشان دهد. هدف وی این بود که بفهمد آیا از طریق بررسی تماس کاربران این شبکه ها می توان آینده را پیش بینی کرد و یا نه.

وی می افزاید :« اگر بتوان از طریق بررسی این تماسها آینده سیاسی و یا اقتصادی جوامع بشری را پیش بینی کرد این تحول بسیار مهمی خواهد بود.»

وی همراه با گروهی از پژوهشگران رشته های کامپیوتر، علوم اجتماعی ، روانشناسی و اقتصاد یک روش ویژه را برای تحقیق و پیش بینی برنده مسابقات « کشف استعدادهای جدید موسیقی» که یک برنامه تلویزیونی است ابداع کردند.

با ابداع این روش که اساس آن یک سیستم محاسبه براساس جبر و ریاضیات است آنها اظهار نظرهای مردم روی شبکه های اجتماعی را بررسی کرده و حتی برای اولین بار بیان احساسات آنها را در نظر گرفتند. با این روش آنها توانستند نتیجه هر برنامه هفتگی از این مجموعه تلویزیونی را که طی آن هر بار تعدادی از داوطلبان حذف می شوند پیش بینی کنند.

شبکه خبری « سی ان ان » می افزاید که به اعتقاد این اقتصاددان برجسته بریتانیایی روشهای قدیمی و متعارف برای پیش بینی تحولات آینده به نسبت بررسی شبکه های اجتماعی کاستی و نقاط ضعف های بیشتری دارند. به عنوان مثال تحلیلگران و کارشناسان نتوانستند وقوع حوادث سیاسی در خاورمیانه که به « بهار عربی » موسوم شد را پیش بینی کنند. ولی وی سه سال قبل از وقوع این حوادث و یا وقوع بحران اقتصادی جهانی هر دو واقعه را در کتاب خود به نام « خطر استقراض و بدهی» پیش بینی کرده بود.

روش کار وی بررسی آمار و اطلاعات خام و استخراج مفاهیم و یا شرایط ویژه از این اطلاعات است. وی در این روش سعی می کند در درجه اول زبان و فرهنگ خاص کاربران شبکه های اجتماعی را بررسی کرده و شرایط اجتماعی و مشخصات روانشناسانه آنها را نیز در نظر بگیرد. به گفته وی آنچه که روی شبکه های اجتماعی روی می دهد برای حکومت ها و تصمیم گیران اقتصادی پیامدهای بسیار مهمی خواهد داشت.

به گفته وی برای تشخیص ارزش واقعی و عملی ارتباطات روی شبکه های اجتماعی باید از روی پیامهایی که آنجا منتشر و رد و بدل می شود منظور دقیق کاربران را دریافت . نگاه سطحی به کلمات و یا دسته بندی مثبت و منفی واکنش ها به سادگی نمی توان رفتار کاربران را بیان کند.

شبکه خبری « سی ان ان » یادآوری می کند که خانم « نورینا هرتز» در سن نوزده سالگی از دانشگاه لندن فارغ التحصیل شد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اقتصادی را در آمریکا تمام کرد.

در سن بیست و چند سالگی او به مشاوران بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه در سالهای اول دهه نود میلادی اقتصاد بازار و مدیریت را آموزش می داد. وی با استفاده از این تجربه تحصیلات مرحله دکترای خود را در دانشگاه معتبر کمبریج تمام کرد.

در سال ۲۰۰۲ وی اولین کتاب خود را منتشر کرد که موضوع آن انتقال تدریجی قدرت از حکومت ها به دست صاحبان شرکت های اقتصادی بزرگ است . وی در آن کتاب به درستی پیش بینی کرد که مقررات زدایی در مناسبات و فعالیت های اقتصادی و قدرت گیری شرکت های بزرگ خصوصی در آینده نزدیک پیامدهای بسیار مهمی برای جهان به بار خواهند آورد.

امروزه « نورینا هرتز » در دانشگاههای متعددی تدریس می کند و یکی از مورد قبول ترین متفکران اقتصادی است. وی با تاکید روی روشهای جدید بررسی اطلاعات شبکه های اجتماعی و از آن طریق پیش بینی در مورد حوادث آینده نشان می دهد که بخش زیادی از اطلاعات و روشهای تحلیل اطلاعاتی که امروزه توسط حکومت ها و یا شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، نقایض فراوانی دارد.

وی تاکید می کند که زبان ابراز نظر و اشتراک اطلاعات روی شبکه های اجتماعی بسیار پیچیده شده است و برای دریافت منظور واقعی مردم و تصمیم هایی که آنها خواهند گرفت به سیستم های جدید تحلیلی نیاز هست که مستلزم تحقیق مشترک توسط پژوهشگران کامپیوتر و کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *