افزایش ارتباط مؤثر بین تیمهای بازاریابی و فروش
تیمهای بازاریابی و فروش در هر شرکتی، مراحل نهایی عرضهی محصول را مدیریت میکنند. ارتباط این دو تیم برای بهبود فروش، حیاتی است.
یکی از اتفاقات مرسوم در شرکتهای بزرگ، استقلال بیش از اندازهی تیمها و فاصله گرفتن آنها از یکدیگر است. اصطلاحی که در این مواقع استفاده میشود، تشکیل سیلو نام دارد. معنای اصطلاح این است که تیمها بهمرور فرهنگ و روش مخصوص خود را به کار میگیرند و حتی از اشتراک اطلاعات با دیگر دپارتمانها خودداری میکنند. آموزههای سنتی مدیریت، از بین بردن این سیلوها و دیوارهای فرضی را پیشنهاد میکنند؛ حال آنکه بسیاری از آموزههای سنتی قابل نقد شدن و تغییر هستند. روشهای مدرن پیشنهاد میکنند که تیمها استقلال کلی خود را حفظ کنند، روی مواردی که تخصص دارند متمرکز شوند و مدیران نیز برای حل مشکل گفتهشده، پلی بین این دپارتمانهای مستقل ایجاد کنند.
دپارتمانهای فروش و بازاریابی، بخشهای مهم هر سازمانی در سلسله مراتب طراحی و عرضهی محصول هستند. تیمهای آنها باید تخصص کافی و البته همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. این دو دپارتمان در تمامی سازمانها برای آسانسازی رسیدن به اهداف بلندمدت تشکیل میشوند؛ اما قطعا روش کاری متفاوت و فرهنگ خاص خود را دارند.
به هر حال بهمنظور افزایش سوددهی در طولانیمدت، این دو تیم باید ارتباطی مناسب با یکدیگر داشته باشند. بسته به ابعاد شرکت، ارتباط این تیمها متفاوت خواهد بود. در شرکتهای کوچک میتوان با جلسات سادهی طوفان ذهنی، این ارتباط را برقرار کرد؛ اما زمانی که صحبت از سازمانهای گسترده با تیمهای بزرگ میشود، این ارتباطات باید منظمتر و حرفهایتر شوند. برای ایجاد ارتباط مفیدتر در سازمانهایی با هر ابعاد، میتوان با بهینهسازی عوامل زیر به نتایج مثبت رسید.
زمانبندی
دادهها و اطلاعات در عصر امروز، باارزشترین داراییهای هر کسب و کاری هستند. این اطلاعات تا زمانی مفید هستند که در زمان مناسب رد و بدل شوند. به عبارتی اطلاعات کهنه هیچ سودی برای شرکت نخواهند داشت. ایجاد زمانبندی منظم برای جلسات هماندیشی تیمها، تبادل به موقع اطلاعات را تضمین میکند. البته ظرفیتهای لازم برای برگزاری جلسات اورژانسی و تبادل اطلاعات لحظهای نیز باید در نظر گرفته شوند.
ابزار
انتخاب ابزار مناسب برای ارتباط تیمها به فرهنگ سازمان وابسته است. مدیر شرکت با توجه به نیازهای زمانی و مکانی، باید ابزارهای سنتی یا مدرن مناسب را برای ارتباط تیمها انتخاب کند. فراموش نکنید اطلاعاتی که تبادل نشود، هیچ ارزشی ندارد؛ پس تنها به جمعآوری و مستندسازی آنها اکتفا نکنید. ابزار مناسب مانند اسلک، ترلو یا هر ابزار دیگر را به سرعت انتخاب کنید و به کار بگیرید.
محتوا
محتوای جلسات تبادل اطلاعات بسیار مهم است. این هنر مدیران تیمها است که محتوای مناسب را برای جلسات تبادل اطلاعات آماده کنند. قطعا محتوای زیادی از اطلاعات هر تیم قابل تولید است؛ اما محتوایی که قرار است در جلسهی مشترک با تیم دیگر ارائه شود، باید با هوشمندی انتخاب شود. این محتوا باید علاوه بر تخصصی و حرفهای بودن، برای تیم مقابل قابل فهم باشد.
در نهایت پیشنهاد میشود اگر میخواهید از نظرات و اطلاعات هر دو تیم فروش و بازاریابی به بهترین نحو استفاده کنید، پلهای ارتباطی را با استفاده از موارد گفتهشده بسازید. این موارد را میتوان مواد اولیهی پلها دانست که با هنر مدیریت و با توجه به فرهنگ سازمانی، توسط مدیر بهینه میشوند.