افسانه های پزشکی

در طول تاریخ باورهای پزشکی غلطی در بین عموم مردم شکل گرفته اند که هنوز هم که هنوز است بسیاری از مردم به آن ها باور دارند. در این پست پنج باور غلط و دلایل رد آن ها را به نقل از My Health News Daily بیان می کنم.

 

هوای سرد شما را مریض می کند.

هوای سرد شما را مریض می کند.

۱٫ هوای سرد شما را مریض می کند.

بیشتر مردم جهان فکر می کنند که احتمال سرما خوردن در هوای سرد بیشتر از هوای گرم است، ولی این درست نیست. ممکن است هنگام سرماخوردگی، بیمار احساس سرما کند، به هر حال به یک دلیلی به آن سرما خوردگی می گویند، ولی دمای هوا هیچ ربطی به بیماری ندارد. هوای سرد بدن انسان را برای ویروس سرما خوردگی مناسب تر نمی کند. همچنین اگر شخص بیمار در هوای سرد بیرون برود، دوره ی بهبودش طولانی تر نمی شود. این مسئله در سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۶ شمسی) ثابت شده است. در این سال دانشمندان دو دسته از افراد را یک بار در هوای سرد و یک بار در هوای گرم در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دادند و مشاهده کردند که شانس بیمار شدن افراد چه در هوای سرد و چه در هوای گرم برابر است.

ما فقط از ۱۰% مغزمان استفاده می کنیم

ما فقط از ۱۰% مغزمان استفاده می کنیم

۲٫ ما فقط از ۱۰% مغزمان استفاده می کنیم.

در قرن بیستم، سخنرانانی که درباره ی اعتماد به نفس و خودباوری صحبت می کردند این افسانه را به وجود آوردند تا به مردم انگیزه بدهند تا تلاش کنند و از نهایت استعداد های نهفته ی خود استفاده کنند. ولی حرف های آن ها بر اساس علم واقعی نبوده است. در حال حاضر اگر از هر کسی اسکن مغزی بگیریم، هیچ قسمت بی کاری پیدا نمی کنیم. با این حال بسیاری از مردم به این افسانه باور دارند.

 آدامس ۷ سال در معده باقی می ماند.

آدامس ۷ سال در معده باقی می ماند.

۳٫ آدامس ۷ سال در معده باقی می ماند.

درست است که بعضی از مواد سازنده ی آدامس ها غیر قابل هضم هستند، ولی این دلیل نمی شود که تا ابد در دستگاه گوارشی باقی بمانند. بسیاری از چیز هایی که ما روزانه می خوریم مانند فیبر ها غیرقابل هضم هستند. ولی دستگاه گوارشی بدن مانند یک ماشین قدرتمند هر چیزی را که نمی تواند هضم کند، دفع می کند. پس آدامس با این که چسبناک است، مانند بقیه ی مواد غیر قابل هضم، دفع می شود.

۴٫ کتاب خواندن در تاریکی یا نزدیک تلویزیون نشستن، چشم را ضعیف می کند.

نور کم و نزدیک تلویزیون و مانیتور نشستن ممکن است باعث درد گرفتن چشم بشوند، ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که چشم انسان را ضعیف کنند. احتمالا این افسانه در دهه ی ۶۰ میلادی به وجود آمده است. البته در آن زمان واقعیت داشته است. اولین تلویزیون های رنگی، مقدار زیادی اشعه ی رادیواکتیو از خود ساطع می کردند که برای چشم انسان خیلی مضر بودند. ولی این مشکل خیلی وقت است که برطرف شده است و تلویزیون ها و مانیتور های امروزی اصلا همچنین تاثیری ندارند.

۵٫ ما باید روزی ۸ لیوان آب بنوشیم.

ما انسان ها همیشه تشنه نیستیم که نیاز به هشت لیوان آب داشته باشیم. همین طور بدن ما به خوبی می تواند میزان مایعات بدن را متعادل کند. این افسانه در سال ۱۹۴۵ میلادی به وجود آمده است. در سال ۱۹۴۵ محققان اعلام کردند که هر انسان بالغ باید روزی ۲٫۵ لیتر (تقریبا ۸ لیوان) آب مصرف کند. ولی این ۲٫۵ لیتر شامل همه ی مواد غذایی از جمله چای، قهوه می شود و نیازی نیست که روزی دقیقا ۸ لیوان آب بنوشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *