انتظارها به سر رسید؛ حال می‌توانیم اولین عکس واقعی از سیاه‌چاله را ببینیم

 دقایقی پیش و طی کنفرانسی خبری، اولین تصویر واقعی از سیاه‌چاله‌ی مرکزی کهکشان مسیه ۸۷ توسط گروه پروژه‌ی «تلسکوپ ایونت هورایزن» یا به اختصار «EHT» منتشر شد. هرچند پیش از این دانشمندان توانسته بودند سیاه‌چاله‌های زیادی را با روش‌های غیرمستقیم آشکارسازی کنند، اما این‌بار تصویری بصری از اَبَرسیاه‌چاله‌ی مرکزی این کهکشان به‌طور مستقیم ثبت شده است. تمامی داده‌های مورد استفاده شده در این پروژه که منجر به تهیه‌ی اولین تصویر واقعی از سیاه‌چاله شده است، حاصل کار هشت تلسکوپ زمینی رادیویی است که در نقاط مختلفی همچون قطب جنوب، هاوایی، آریزونا، فرانسه، اسپانیا، گرین‌لند، مکزیک و شیلی قرار دارند.
اما تنها جذابیت یافته‌‌های این پروژه، این تصویر نیست، بلکه دانشمندان می‌توانند از داده‌های این پروژه در کنار نظریه‌هایی همچون نسبیت اینشتین، در شناخت بهتر اسرار این جرم رازآلود و نحوه‌ی شکل‌گیری ابرسیاه‌چاله‌ها و سیر تکامل کهکشان‌های مشابه‌ی راه‌شیری، گام‌های مهمی را بردارند.
تصویر بالا احتمالاً با تصورات شما از چیزی که منتظرش بودید، تفاوت‌های زیادی دارد؛ اما باید ارزش کار علمی‌ای که در این زمینه انجام گرفته را دانست و امیدوار بود تا در آینده، با کمک ابزارهایی هماهنگ‌تر و پیشرفته‌تر، تصاویری با کیفیت‌تر از این اجرام ناشناخته ببینیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *