انعطاف پذیری عاطفی چیست؟

 

فراموش کردن عشق

وقتی با چالش هایی روبرو می شوید که شما را از درون دگرگون می کند، چگونه به آن پاسخ می دهید؟ نحوه برخورد شما با احساساتان ، هر جنبه ای از زندگی شما را شکل می دهد.

همه ما عواطف مان را در بعضی از نقاط زندگی امتحان کرده ایم. با این حال، اگر متوجه شدید که این مشکلات تمایل به از هم گسیختگی شما دارد، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی‌ های انعطاف ‌پذیری عاطفی را یاد بگیرید و آن ها را به کار گیرید تا تحت فشار سنگین مشکلات فرو نریزید. با ما همراه باشید.

انعطاف پذیری عاطفی چیست؟

انعطاف ‌پذیری عاطفی یک هنر زندگی است که در آن ما به خودمان قدرت می‌دهیم تا سختی ها را به عنوان اتفاقی موقتی درک کنیم و از طریق این رنج به تکامل خود ادامه دهیم. در دنیای پر سرعت در حال تغییر امروز، انعطاف ‌پذیری احساسی سوختی است که به شما این امکان را می ‌دهد که از ضربات زندگی به عقب برگردید. زندگی می‌ تواند شدیدا غیرقابل ‌پیش ‌بینی باشد. یک لحظه همه چیز درست پیش می‌ رود و لحظه ‌ای بعد دنیا واژگون می ‌شود.

شما دو گزینه دارید: می ‌توانید شکست را بپذیرید و یا از آن بالا بروید و رنج و سختی را به پیشرفتی قابل دست یابی تبدیل کنید.


تحقیقات نشان می دهد که افراد انعطاف پذیر از یک سبک توضیحی خوش بینانه برخوردار هستند. به عبارت دیگر، آن‌ها مشکلات را با شرایط خوش بینانه ای توضیح می‌دهند تا از افتادن به درماندگی اجتناب کنند. از آنجا که آنها هنگام بروز چالش ها این طرز فکر را دارند، می توانند سریع ترس را کنار بگذارند و تصمیمات قدرتمند بگیرند.

۱۳ کارهایی که می توانید انجام دهید تا انعطاف پیری احساسی را در وجودتان ایجاد کنید:

انعطاف پذیری عاطفی چیزی نیست که بگوییم شما دارید یا ندارید. این یک مهارت است که می تواند با تمرین توسعه یابد. خبر خوب این است که شما قدرت تغییر نحوه پاسخگویی به چالش های زندگی خود را دارید، پس میتوانید این مهارت را کسب کنید و آدمی انعطاف پذیر شوید.

  1. ذهن خود را آرام کنید

اگر کسی هستید که دوست دارد با سرعت نور حرکت کند و حاضرید ریسک کنید تا احساسات خود را به بهترین وجه ممکن بدست آورید، ذهن آگاهی راهی عالی برای آرام کردن ذهن شما و حضور بیشتر در افکارتان است.

اگر این روش را به یک عمل روزمره تبدیل کنید ، با گذشت زمان ، ترس و نگرانی از وجود شما دور خواهد شد. این مهم است که بدانید که هدف از مدیتیشن ، کنترل افکار شما نیست. بلکه باید شروع به مشاهده آنها و توجه به این است که آنها فقط افکاری هستند که می آیند و می روند.

زمانی که در میان هرج و مرج زندگی آرامش پیدا می‌کنید، بهتر می توانید احساسات سخت را در زمان بروز آن‌هامدیریت کنید.

  1. هر چیزی را همانطور که هست را بپذیرید.

پذیرش اولین قدم برای غلبه بر هر چیزی است. اغلب اوقات ، این یکی از سخت ترین کارهایی است که مردم باید انجام دهند. لازم است که به واقعیت بنگریم و اعتراف کنیم که همه چیز خوب نیست.

هنگامی که اتفاقات بد رخ می دهد ، اغلب پاسخ شما به اتفاق رخ داده در جهت درست کردن اوضاع است. با این حال ، همیشه این گزینه بلافاصله در دسترس شما نخواهد بود. گاهی اوقات شما باید با احساسات تان رو به رو شوید و مایل باشید هر چیزی را که به دست می‌آید دریافت کنید.

پذیرش به این معنا نیست که شما تسلیم می ‌شوید. این همان چیزی است که به شما امکان می دهد احساس کنترل بیشتری بر احساسات و زندگی خود داشته باشید.

  1. به آشفتگی هایت نگاه کن

بیایید با آن روبرو شویم … نگاه کردن به آشفتگی هایتان احساس خوبی ندارد. پیدا کردن راه‌ هایی برای سرکوب یا نادیده گرفتن احساسات ناراحت‌کننده آسان ‌تر است. با این حال، اگر زمان و فضا برای پردازش احساسات دشوار را به خودتان ندهید، تنها در بدن شما می ‌مانند و وجودتان را سمی می کنند.

دفعه بعد که خودتان را در حال تقلا دیدید، در برابر میل به فرار از ناراحتی مقاومت کنید. در عوض، این آشفتگی را تایید کرده و به آنچه که سعی دارد به شما بگوید، گوش دهید. یک بررسی داخلی انجام دهید و از خودتان بپرسید، “چرا من این احساس را دارم و چه کاری می توانم انجام دهم تا بتوانم کنترل زندگی خود را پس بگیرم؟”

  1. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

غرق شدن در مسئولیت‌های روزمره زندگی و فراموش کردن خودتان آسان است. اما وقتی نوبت به ایجاد انعطاف ‌پذیری باشد، مراقبت از خود ضروری است.

مراقبت از خود فقط حمام رفتن و غذای سالم خوردن و لباس مناسب پوشیدن نیست. سبکی از زندگی است که از عادات روزانه تشکیل شده ‌است.

سلامت عاطفی و جسمی شما به یکدیگر متصل است. آیا می‌دانید که بدن شما به طور فیزیکی به نحوه فکر کردن، احساس و عمل کردن شما عکس العمل نشان می ‌دهد؟ به همین دلیل است که مهم است که از ذهن و جسم خود مراقبت کنید.

هنگامی که متعهد می شوید از خود مراقبت کنید ، بهتر می توانید از یک موقعیت پیشگیرانه و سالم با چالش های زندگی کنار بیایید.

  1. با افراد مثبت خودتان را احاطه کنید

آیا شما خود را با افراد مثبت احاطه کرده‌اید؟ از کسانی که افکار منفی دارند دوری کنید. انرژی منفی خسته‌ کننده است. اگر می ‌خواهید در زندگی موفق باشید، باید در مورد افرادی که در اطرافتان هستند و با آن ها در رابطه هستید، عاقل باشید.

ارتباط با افرادی که الهام‌ بخش شما هستند و شما را به چالش می کشند تا فرد بهتری باشید، را در اولویت قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید، میبینید که چقدر چیزهای خوب در دنیا وجود دارد.

به علاوه ، هنگامی که زندگی شما را با چالش های مختلف گرفتار می کند. ، شما یک سیستم پشتیبانی قوی خواهید داشت.

  1. درخواست کمک کنید

وقتی نوبت به پیمایش و قدم نهادن در راه های دشوار می رسد ، پشتیبانی به معنای همه چیز است. همانطور که الیوت فریدمن می گوید:

دسترسی به حمایت اجتماعی در همه اشکال آن، به ما در مواجهه با یک چالش کمک می‌ کند.

بعضی اوقات ، ممکن است دستیابی به کمک سخت باشد، به خصوص اگر شما فردی هستید که دوست دارد به تنهایی با مشکلاتش روبه رو شود و نبردهای شجاعانه داشته باشد. با این حال، در برخی شرایط، شما به فردی نیاز خواهید داشت که به او تکیه کنید و یا از او فیدبک بگیرید. تحقیقات حاکی از آن است که حمایت های اجتماعی نقش مهمی در پیشرفت فرد و گذراندن یک وضعیت بحرانی دارند.

  1. ترس را در آغوش بگیرید

ترس می تواند مانند یک هیولای زشت باشد که ما را از قدم گذاشتن به زندگی ای که ما به آن افتخار می کنیم، باز می دارد. وقتی ترس را تجربه می کنید ، آن را در آغوش می گیرید یا از آن فرار می کنید؟

بسیاری از افراد در مواجهه با ترس از آن فرار می کنند. شاید به نظرتان سخت بیاید، اما در آغوش گرفتن ترس مهارتی است که در بسیاری از الش های زندگی به کمکتان می آید.

بهترین راه برای در آغوش گرفتن ترس این است که هر روز به آن تکیه کنید. عمل تنها چیزی است که در طول زمان انعطاف ‌پذیری ایجاد می‌کند. زمانی که کاری را انجام می‌ دهید که شما را می ‌ترساند، با صدای بلند به خودتان بگویید: ” این نیز باید بگذرد، من آن را پشت سر می گذارم.”

  1. از شکست ها درس بگیرید

شکست ها بخش عادی یک زندگی هستند. تا وقتی که طعم شکست را نچشیم نمی توانیم از کسب موفقیت هایمان لذت ببریم. دفعه بعد که شکست خوردید از خودتان بپرسید: ” این شکست قصد دارد چه چیزی را به من یاد دهد و چگونه می توانم از آن برای قوی تر شدن استفاده کنم؟ “

  1. با هدف زندگی کنید

هدفتان از بیرون آمدن از رختخواب هر روز صبح چیست؟ اگر پاسخ این سوال را نمی ‌دانید، زمان آن است که درباره هدف خود تجدید نظر کنید.

مهم ترین جنبه هدف داشتن این است که ، به شما انگیزه می ‌دهد که هنگام شکست خودتان را بلند کنید و به جلو حرکت کنید. افرادی که با هدف زندگی می ‌کنند بهتر قادر به یافتن معنا در تجربیات زندگی هستند و این هدف است که آنها را از نظر احساسی انعطاف‌ پذیر می ‌سازد. هدف تان را پیدا کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید و شکست ها را پشت سر بگذارید.

  1. شوخ طبع باشید و شوخی کنید

در مواقع استرس و سختی ، فکر کردن به افکار منفی راحت ترین کار ممکن است. من نمی گویم که سختی و رنج خنده دار است. اما وقتی بتوانید از منظر شوخی به آن نگاه کنید، راحت تر می توانید آن را پشت سر بگذارید. شوخ طبعی یک ابزار درمانی قدرتمند است.

تحقیقات نشان می‌دهد که فردی که می‌تواند با یک وضعیت دشوار بازی و شوخی کند احساس درونی اش این است: “این وضعیت اسباب‌بازی من است؛ من بزرگ ‌تر از آن هستم … اجازه نخواهم داد که مرا بترساند.”

  1. بدن خود را حرکت دهید

احساسات شما در بدن شما ذخیره می شوند. اگر از طریق حرکت بدنتان خود را بیان نکنید و به انرژی اجازه دهید که از طریق شما جریان یابد، فکر می‌ کنید چه اتفاقی می افتد؟ وقتی بدن شما گیر می ‌کند، شما هم گیر خواهید کرد.

انرژی منفی عاشق رکود است. اگر بدن خود را حرکت ندهید ، تمام این انرژی سمی فقط یک مارپیچ نزولی از احساسات منفی ایجاد می کند. ساده‌ ترین و سالم‌ ترین راه برای تغییر حالت عاطفی شما با تغییر فیزیولوژی بدن است.

دفعه بعد که احساس کردید در وضعیت بدی گیر افتاده اید، بلند شوید و برقصید، بدوید، خودتان را تکان دهید، آن وقت معجزه این کار را درک خواهید کرد.

  1. واقعیت خود را ابراز کنید

وقتی کلمه “آسیب ‌پذیری” را می ‌شنوید، چه کلماتی به ذهن تان می ‌رسد؟ برای بسیاری از مردم، این کلمه با ترس، شرمندگی، احساس گناه و عدم اعتماد همراه است. این به این دلیل است که ما بر این باوریم که آسیب ‌پذیری یک نشانه ضعف است. اگر می‌ خواهید انعطاف ‌پذیری عاطفی خود را تقویت کنید، باید افکارتان در مورد آسیب ‌پذیری را تغییر دهید.

صحبت نکردن از حقیقت درونی شما، روشی مطمئن برای زندگی هراسناک و پنهان شدن در پشت نقاب است تا دیگران احساس راحتی کنند.

اگر آسیب ‌پذیر بودن شما را می ‌ترساند، آن را با دوستان نزدیک خود در محیطی که احساس امنیت می‌کنید، تمرین کنید. در طول زمان، شما عادت خواهید کرد که احساسات تان را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارید.

وقتی می توانید با سطح عمیق تری با خود ارتباط برقرار کنید و از دیدن کامل آن نمی ترسید ، به یک شخصیت ذهنی قوی تر تبدیل می شوید. شما متعهد به زندگی کردن با حقیقت خود شده‌اید. هیچ چیز قوی تر از این وجود ندارد.

  1. تدبیرتان را توسعه دهید

فقط خوشبختی نیست که می تواند شما را توانا و کاردان کند. شما این مهارت را فقط وقتی تجربه می کنید که با تجربیاتی روبرو شوید که شما را وادار می کند راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

انجمن روانشناسی آمریکا چنین تعریف می کند:

انعطاف پذیری فرآیندی است که در مواجهه با سختی، ضربه روحی، آسیب، مصیبت یا منابع مهم استرس سازگاری بسیار خوبی دارد.

افراد انعطاف پذیر صرفا از دشوارترین شرایط زندگی جان سالم به در نمی ‌برند، بلکه آن‌ها قوی‌ تر می‌ شوند. در زمان مواجهه با بحران، تدبیر مهم‌ ترین ابزار شما در برابر شکست است. چیزی وجود ندارد که شما نتوانید آن را کنترل کنید. باور کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *