با این مکانیسم، جوان بمانید

جوان سازی پوست

جوان سازی پوست

تیمی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی دانشمندان کالج دانشگاهی لندن، مکانیسم جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند روند پیری سلول‌های ایمنی را کُند‌تر کند.

این مکانیسم حتی می‌تواند در برخی موارد از پیری سلول‌های ایمنی جلوگیری کند. پیر شدن سلول‌های ایمنی یکی از نشانه‌های پیری انسان است.

این کشف به کمک حیوانات آزمایشگاهی انجام شده و صحیح بودن عملکرد آن در موش‌های غیرمنتظره بوده است. دانشمندان اکنون اعتقاد دارند که مکانیسم مورد نظر می‌تواند طول عمر سیستم ایمنی بدن انسان را افزایش دهد و باعث شود انسان‌ها عمر طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. از این کشف همچنین می‌توان در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان و زوال عقل نیز استفاه کرد. جزئیات مربوط به این مکانیسم طی مقاله‌ای در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.

سلول‌های سیستم ایمنی به صورت عادی در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت لزوم با عوامل بیماری‌زا مقابله کنند. برای اینکه سیستم ایمنی کارایی مناسب را داشته باشد، باید به مدت چندین دهه صلاحیت خود را حفظ کند. با این حال، استراتژی بدن برای اینکه سیستم ایمنی به مدت یک عمر کارایی خود را حفظ کند، مشخص نیست. در این مطالعه‌ی اخیر دانشمندان به دنبال مکانیسمی بوده‌اند تا طول عمر سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند. افزایش طول عمر سیستم ایمنی منوط به افزایش طول عمر سلول‌های آن شامل سلول‌های T است.

در این مطالعه محققین شرایطی فراهم کردند تا سلول‌های T سیستم ایمنی بدن موش‌ها شروع به فعالیت و مقابله با میکروب‌ها کنند. آن‌ها به طرز غیرمنتظره‌ای واکنش بین دو نوع گلبول سفید را مشاهده کردند. شرایط واکنش به نحوی پیش رفت که سلول‌های T دارای عمر طولانی‌تری شدند و این عمر طولانی باعث شد سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری‌زا بهتر محافظت شوند. کشف این مکانیسم برای افزایش طول عمر سلول‌ها باعث شده دانشمندان به آینده‌ی افزایش طول عمر انسان‌ها امیدوار شوند.

دانشمندان تلاش کرده‌اند عوامل موثر بر واکنش بین سلول‌های سیستم ایمنی بدن را در خون شناسایی کنند. آن‌ها با اضافه کردن این ترکیبات به سلول‌های T نشان داده‌اند که فعالیت‌های مقابله با پیری در سیستم ایمنی بدن موش‌ها و حتی انسان‌ها مشاهده می‌شود. دانشمندان توانسته‌اند این ترکیبات را به‌صورت واکسن درآورده و به موش‌ها و انسان‌ها تزریق کنند و کارایی آن‌را در عمل ببینند.

دانشمندان اذعان دارند که این نتایج حیرت‌انگیز هستند، ولی باید مطالعات بسیار بیشتری در این زمینه انجام شود تا بتوان مکانیسم جلوگیری از پیری را به‌طور کامل شناسایی کرد و آن‌را روی انسان‌های بیشتری آزمایش کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *