بررسی بازی Battlefield 4

رقابت خیلی مقوله جذابی است (نه بابا! که این طور!)، می خواهد رقابت بین رئال مادرید و بارسلونا باشد، بین کریستیانو رونالدو و مسی باشد، بین استقلال و پرسپولیس باشد یا در زمینه بازی های رایانه ای بین سونی و مایکروسافت یا PES و FIFA باشد. به هر حال وقتی که دو حریف قدرتمند و رقیب که طرفدارانی هم برای خود دارند با هم در یک رقابت و تنش و کشمکش قرار دارند موضوع بسیار جذابی برای طرفداران است. هر چقدر رقابت بیشتر باشد جذابیت هم بیشتر می شود. بگذارید تا باز هم مثالی فوتبالی بزنم. قطعا لیگ اسپانیا از لیگ آلمان محصوصا در چند سال اخیر جذاب تر است. چرا؟ زیرا لااقل دو تیم قدرتمند که در سطح هم هستند در آن شدیدا برای قهرمانی می جنگند ولی بایرن مونیخ اغلب هیچ رقیبی ندارد و به قدری سطحش اط بقیه تیم های آلمان بالاتر است که چند هفته قبل پایان قهرمان می شود. لیگ انگلستان از هر دوی این ها جذاب تر است چون تعداد تیم های هم سطح و قدرتمند که برای قهرمانی می جنگند باز هم بیشتر است و رقابت فشرده تر. رقابت به ذات جذاب است و این جذابیت را در هر موردی که آن را بطلبد نیز جاری می کند و همه چیز و همه کس را هیجانی تر.

یک عنوان فوق‌العاده زیبا، با کیفیت و جذاب… البته در بخش چند نفره

یک عنوان فوق‌العاده زیبا، با کیفیت و جذاب… البته در بخش چند نفره

در دنیای بازی های رایانه ای هم همانطور که ذکر شد رقابت هایی جذاب بین برخی شرکت ها و فرنچایزها وجود دارد. حال اگر این رقابت در مورد سبک شوتر اول شخص نظامی که یکی از برترین و محبوب ترین سبک بازی های دنیاست، باشد که دیگر بسیار حساس تر هم می شود. همواره از قدیم الایام رقابت بین دو فرنچایز بزرگ این سبک یعنی Battlefield و Call of duty وجود داشته است اما خب در سال های دورتر سری Call of duty به قدری جلوتر بود که این رقابت همیشه برنده اش معلوم بود. اما همیشه همه چیز به یک منوال و یک روال باقی نمی ماند. شروع افت سری عناوین Call of duty دقیقا مصادف شد با بیشتر انگیزه گرفتن الکترونیک آرتز برای بالا کشیدن سری Battlefield که از نسخه سوم این روند پیشرفت انقلابی آغاز شد و ظرف چند سال از آن زمان اکنون اگر نگوییم این فرنچایز قوی تر و موفق تر و البته زیباتر از Call of duty است دیگر حداقل باید بگوییم در یک سطح هستند، البته در مورد بخش چند نفره دیگر شک و تردید وجود ندارد و سری Battlefield در بخش چند نفره اکنون قدرت کامل را در دست دارد.

دوست دارم شخصا به آن طراحی که این رنگ پردازی و تناسب رنگ را برای این تصاویر این بازی انتخاب کرد تبریک بگویم به خاطر این انتخاب رنگ بی نظیر.

دوست دارم شخصا به آن طراحی که این رنگ پردازی و تناسب رنگ را برای این تصاویر این بازی انتخاب کرد تبریک بگویم به خاطر این انتخاب رنگ بی نظیر.

نزدیک شدن زقابت بین این دو سری باعث جذاب تر شدن موضوع، دو گروه شدن طرفداران، به وجود آمدن جبهه گیری های شدید حتی بین اکتیویژن و الکترونیک آرتز و شروع بحث ها و جدل ها و تنش های شدید در فضای مججازی بین طرفداران شد. البته خب از این نکته نمی توان غافل شد که این رقابت در نهایت به سود ما بازیبازان تمام می شود زیرا که دو سازنده برای آن که از هم عقب نمانند سعی می کنند تا هر روز بازی خود را بهتر و بهتر کنند تا بر رقیب چیره شوند. در این مقاله قصد نداریم که تا انتها در مورد رقابت ابن دو سری و یا تمام عناوین و تاریخچه یکی از این سری ها صحبت کنیم بلکه همان طور که از نام مقاله متوجه شده اید بناست تا به نقد و برررسی و واکاوی زوایای مختلف و المان های گوناگون عنوان فوق العاده زیبا و پر طرفدار Battlefield 4 بپردازیم . هدف از گفتن این مقدمه قرار گرفتن بیشتر شما در حال و هوای این عنوان و این فرنچایز بود. اگر عنوان Battlefield 4 هنوز هم برایتان جذاب است و علاقه دارید تا باز هم در مورد آن مطلبی را مطالعه کنید با من و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مطلب نقد و بررسی عنوان Battlefield 4 همراه شوید. باشد که از این مطلب استفاده نمایید.

صحنه نخستین درگیری در بازی.. همین جا متوجه خواهید شد که با چه شوتر با کیفیتی از لحاظ تیرانداری طرف هستید

صحنه نخستین درگیری در بازی.. همین جا متوجه خواهید شد که با چه شوتر با کیفیتی از لحاظ تیرانداری طرف هستید

بعضی بازی ها آنقدر جذاب و فوق العاده هستند که گویی هیچ گاه قدیمی نمی شوند و هر وقت که به سراغشان برویم باز هم جذابیت یک عنوان تازه و جدید را دارند. بازی Battlefield 4 یک مثال بارز از چنین عناوینی است و با ان که حدود ۳ سال از انتشار آن می گذرد و بعد از ان یک بازی جدیدتر و البته اسپین آف از این سری منتشر شده است و نسخه جدید این عنوان نیز در راه است، هنوز هم قدیمی و خسته کننده نشده و ذره ای از جذابیت و کاریزمای خود را از دست نداده است. اکثر بازیبازان دنیا نیز با این حرف موافق هستند زیرا هنوز که هنوز است سرورهای این عنوان شلوغ و پر از بازیباز هستند و اصلا لازم نیست تا برای آنلاین بازی کردن معطل شوید، انگار که این عنوان تازه منتشر شده و یک بازی جدید است. داستان در عنوان Battlefield 4 این بار نسبت به عناوین قبلی توجه بیشتری را به خود دیده است اما این اصلا یک تعریف نیست. زیرا توجه بیشتر مهم نیست. بلکه کیفیت داستان بخش تک نفره در این عنوان نیز به همان افتضاحی همیشه است. علاوه بر شخصیت های واقعا سطحی بازی، به طور عجیبی حس می شود که هیچ شخصیت منفی چندان قدرتمندی در بازی به چشم نمی خورد و در واقع در طول داستان بازی احساس می کنید که تنها با گروه هایی دشمن روبرو هستید و بس! هیچ گاه این حس به شما منتقل نمی شود که آن ها توسط رهبر خاصی که شما وی را به عنوان دشمن اصلی بازی می شناسید و از او متنفر هستید، هدایت می شوند.

هر چه بیشتر و بیشتر در بخش چند نفره Battlefield 4 پیش می روید خودتان متوجه می شوید که جدا شدن از آن سخت و سخت تر خواهد شد. بی دلیل نیست که هنوز سرورهای بازی بسیار شلوغ هستند.

هر چه بیشتر و بیشتر در بخش چند نفره Battlefield 4 پیش می روید خودتان متوجه می شوید که جدا شدن از آن سخت و سخت تر خواهد شد. بی دلیل نیست که هنوز سرورهای بازی بسیار شلوغ هستند.

در بخش تک نفره بازی ما کنترل گروهبان Daniel “Reck” Recker را بر عهده می گیریم که در طول بازی کلامی صحبت نمی کند. وی فرمانده گروه یا جوخه Tombstone است و تقریبا نمادی از یک شخصیت کلیشه ای محض نیز می باشد. این گروه با کمک هم یک داستان بسیار سطحی . تو خالی را تشکیل می دهند که در مطلبی که در مورد داستان این بازی مطالعه می کردم از آن به عنوان ” تقلید یک دانش آموز تنبل از یکی از مقاله های دور انداخته شده توسط تام کلنسی” یاد کرده بود که بسیار به جا و صحیح به نظر می رسد. داستان بازی یک خط کاملا شناخته شده و بدون تغییر را که همه ما از حفظ هستیم به صورت جزء به جزء بیان می کند. صحنه ورود و اتحاد و رفاقت تیم، صحنه خیانت، صحنه پیدا شدن دوست غیر منتظره، صحنه شکنجه و هر آن چه که دیگر نمی خواهیم باز هم ببینیم!

هوش مصنوعی ضعیف شخصیت ها از دشمنان گرفته تا یاران شما، همان مقدار لذتی که از طریق گرافیک چشم نواز بازی به ما القا می شود را نیز از بین می برد. در اینجا باید اذعان داشت که انجین گرافیکی استودیو DICE یعنی Frostbite 3 ساخته شده برای خلق گرافیک هایی بی نظیر و زیباست. Recker فقط می تواند یک دستور را به گروهش بدهد، “حمله” و جتی همین یک دستور نیز اصلا تاثیرگذار نیست و کارایی ندارد. یارانتان تنها باعث شکستن سنگرها می شوند و بعد می آیند شما را هم از سنگرتان بیرون می اندازند! و سپس با عجله و به طور کاملا بیهوده شروع به خالی کردن خشاب های خود بر روی دشمنان در فاصله ۴ متری می کنند که انگار که هیچ کدام از تیرها نیز به آنها نمی خورد! سرانجام بعد از چند ساعت بخش تک نفره بازی به پایان می رسد و خیال خودش و ما را راحت می کند که خب، حالا تازه می خواهیم Battlefield بازی کنیم. بگذارید به صورت خلاصه در مورد بخش آفلاین کمپین بازی بگویم: بخش تک نفره بازی و به پایان رساندن آن، داستان پیشروی در یک سری مراحل بی ربط با شخصیت هایی سطحی و داستانی کلیشه ای است که در انتها به یک انتخاب اخلاقی واقعا به دردنخور می رسد! این انتخاب اخلاقی در انتهای بازی واقعا یکی از بدترین های این مورد در طول تاریخ است که سازندگان موفق به انجام آن شده اند.

بازی پر است از دورنماهای زیبا و مناظر خیره کننده

بازی پر است از دورنماهای زیبا و مناظر خیره کننده

در بخش گرافیکی بازی چه از لحاظ فنی و چه هنری، سازندگان بی نقص کار کرده اند و باید گفت Frostbite 3 در Battlefield 4 غوغایی از لحاظ گرافیک به پا کرده است که چشم هر بازیباز و منتقدی را به خود خیره می کند. بازی بسیار روان و بدون مشکل اجذا می شود . به هیچ وجه در صحنه های خیلی شلوغ نیز شاهد افت فریم در بازی نخواهید بود. خیلی کم پیش می آید و یا شاید مانند من هیچ وقت پیش نیاید که در بازی با باگ روبرو شوید و تجربه شما را تلخ کند. کیفلیت تکسچرها و بافت ها عالی هستند و به هیچ وجه شاهد مواردی از قبیل پارگی تصویر و دیر لود شدن بافت ها و … نیستیم. سایه زنی ها در بازی بسیار خوب انجام شده اند و همچنینی از لحاظ نورپردازی نیز  شاهد یکی از برترین بازی ها در این زمینه هستیم. طراحی هنری محیط ها و مراحل بسیار عالی انجام گرفته است و تجربه سازندگان در خلق شوترهای نظامی را کاملا به رخ می کشد. تنوع در طراحی این مراحل کاملا به چشم می خورد و همین طور در بخش طراحی نقش های بخش چند نفره شاهد یک شاهکار از سوی سازندگان هستیم که نقشه هایی بسیار با عظمت و جذاب و متنوع را خلق کرده اند که به صورت داینامیک نیز با رخ دادن وقایع مختلف در آنها تغییر می کنند.

نورپردازی نداریم که؛ خود خورشید رو آوردن تابوندن توی بازی!

نورپردازی نداریم که؛ خود خورشید رو آوردن تابوندن توی بازی!

این همه از داستان بازی و بخش تک نفره آن بد گفتیم و آن را به حق کوبیدیم اما حالا بگذارید به یک حقیقت اشاره کنیم. از همان ابتدای خلق فرنچایز Battlefield ابن عنوان تنها بر اساس بخش چند نفره بوده و در واقع همیشه یک عنوان چند نفره محسوب می شده و می شود و به خاطر همین بخش نیز همیشه مورد تحسین بوده است. این کاملا قابل درک و قابل قبول است که فرنچایزی که تقریبا در تمام عمر خود از آن تنها به عنوان یک عنوان چند نفره و آنلاین یاد شده است، تمام تمرکزش را بر روی بخش مولتی پلیر بگذارد و وجود بخش تک نفره آنلاین تنها برای خالی نبودن عریضه باشد. البته این در حالتی قبول است که شاهد یک بخش چند نفره بی نظیر باشیم که همین جا باید بگویم کلمه بی نظیر برای بخش مولتی پلیر Battlefield 4 بسیار سطحی است و شاهد یک بخش چند نفره شگفت انگیز هستیم که باز هم پادشاهی بی چون و چرای این فرنچایز بر دنیای شوترهای اول شخص نظامی چند نفره ثابت می کند و البته ابن جایگاه را مستحکم تر نیز می کند. تا وقتی یک فرنچایز اصولا چند نفره و آنلاین چنین بخش مولتی پلیری دارد، کیست که ذره ای به کیفیت یا اصلا وجود و عدم وجود بخش داستانی آفلاین در بازی اهمیت دهد. بخش مولتی پلیر Battlefield 4 بدون هیچ تردید و سوالی بهترین بخش چند نفره تاکنون در تاریخ این فرنچایز در طی سال هاست، هر چند که عنوان بتلفیلد ۱ هم به تازگی منتشر شده است و به نظر می رسد که توانایی گرفتن این لقب را از نسخه چهارم داراست.

به دوردست دقت کنید…

به دوردست دقت کنید…

بازی هفت مد مختلف مولتی پلیر دارد که شامل Conquest ،Rush ،Team Deathmatch ،Squad Deathmatch ،Obliteration ،Defuse و Commander می باشند. در ادامه به توضیحی مختصر در مورد ر یک از این مدهای بخش چند نفره خواهیم پرداخت تا هر چه بیشتر با آن ها آشنا شوید.

  • مد “فرمانده” یا Commander: این مد بعد از غیبتی طولانی دوباره به سری بازگشته است و واقعا وقتی آن را تجربه می کنید فقط و فقط این سوال به ذهنتان می رسد که آخر چطور همچین چیزی از بازی حذف شده بوده؟ این مد به قدری تاکتیکی و جذاب است که تنها و تنها نوع ازتباط فرمانده با جوخه و عمل کردن به دستورات وی توط جوخه است که نتیجه بازی را تعیین می کند و نه هیچ چیز دیگری مثل شانس یا اقبال با تکروی.
  • Defuse: یکی از جدیدترین مد های موجود در بازی است. در این مد بازیکنان به ۲ گروه ۵ نفری تقسیم میشوند و همانند مد قبلی وظیفه دارند که با برداشتن بمب و کاشتن در منقطه حریف تیم خود را برنده این نبرد کنند. اما با این تفاوت که اگر شما توسط دشمن کشته شوید دیگر قادر نخواهید بود به صورت مجدد برای بخش اول بازی Join مپ شوید و باید نظاره گر انجام ادامه عملیات از روی دوربین هم تیمی های خود باشید.
  • Obliteration : یکی از جدید ترین مد های موجود در بازی است.در این مد ۲۴ بازیکن به ۲ گروه ۱۲ نفری تقسیم میشوند و یک بمب درست در وسط Map به صورت ناگهانی نمایان می شود . یکی از اعضای تیم وظیفه دارد که بمب را برداشته و خود را هرچه سریعتر به نقطه A ،B و C برساند و با کاشت بمب در مناطق مختلف تیم حریف ، تیم خود را پیروز میدان کند. هر تیمی که توانست زودتر هر ۳ منطقه تیم حریف را منفجر کند برنده میدان نبرد خواهد بود.
اگر در مراحل چندنفره این ساختمان ناگهان پایین آمد اصلا نعجب نکنید؛ زیرا مراحل به صورت داینامیک تغییر می کنند. تخریب پذیری دیگر از این بالاتر نمی‌شود… مانند همیشه در این سری

اگر در مراحل چندنفره این ساختمان ناگهان پایین آمد اصلا نعجب نکنید؛ زیرا مراحل به صورت داینامیک تغییر می کنند. تخریب پذیری دیگر از این بالاتر نمی‌شود… مانند همیشه در این سری

  • Team Deathmatch : از بازیکنان اصلی ۲۰ نفر به ۲ تیم ۱۰ نفره تقسیم میشوند که وظیفه اعضای هر تیم تنها یک چیز است:کشتن اعضای تیم حریف . وسعت و گنجایش Map ها در این مد کمتر و محدودتر است.
  • Squad Deathmatch : همانند مد قبلی است با این تفاوت که ۲۰ بازیکن به ۴ گروه ۵ نفری تقسیم میشوند.
  • Conquest : محبوب ترین مد سری بازی های میدان نبرد. با وجود نقشه های بسیار بزرگ، ماموریت ها و اهداف داینامیک، یک مجموعه بی نقص و کامل از انواع سلاح ها و وسایل نقلیه نظامی، باز هم مد ۶۴ نفره Conquest، پادشاه بازی است. کاملا واضح است که تمام نقشه های بازی با در ذهن داشتن مد Conquest طراحی شده اند و اینجا همان نقطه ای است که بازی بیشترین لذت و ارزش تکرار بسیار بالا را به شما منتقل می کند. ۶۴ بازیکن در نسخه نسل هشتمی به دو گروه چین و آمریکا یا چین و روسیه تقسیم میشوند و به صورت دو دسته ی ۱۲ نفری با یکدیگر به رقابت میپردازند. در این مد باریکنان آزاد هستند به هر کجای Map ها که دوست داشته باشند بروند. اما وظیفه اصلی آنها مبارزه با دشمنان و بالا بردن پرچم تیم خود در مناطق A ،B و C است.
  • Rush : دومین مد محبوب سری بازی های میدان نبرد. ۲۴ بازیکن همانند مد قبلی به دو تیم ۱۲ نفره از حمله کننده ها و دفاع کننده ها تقسیم میشوند. در هر دور یک تیم باید از جایگاه اصلی خود دفاع کند و نگذارد که تیم حریف بمب های M-COM که در منطقه اصلی آنها جاسازی شده را شارز کند. همچنین تیم مقابل نیز وظیفه حمله کردن و شارژ کردن M-COM را بر عهده دارد.
Fishing in Baku… یکی از نخستین ویدئوهای گیم‌پلی بازی قبل از انتشار، از این مرحله که نخستین مرحله بازی نیز هست، پخش شد و همگان را مات و مبهون کرد.

Fishing in Baku… یکی از نخستین ویدئوهای گیم‌پلی بازی قبل از انتشار، از این مرحله که نخستین مرحله بازی نیز هست، پخش شد و همگان را مات و مبهون کرد.

همچنین در این عنوان مجددا ۴ کلاس برای بازی طراحی شده اند تا انواع استایل های بازی مختلف در Battlefield 4 را پوشش دهند اما این بار (جدا از اسنایپر)، هر کلاس بیشتر توسط gadget هایش است که از کلاس های دیگر متمایز می شود نه سلاح های اصلی. این ۴ کلاس را در بازی با نام های Engineer ، Support ، Recon و Assault می شناسیم که هر یک از آنها به نوبه خود نقشی کلیدی در موفقیت هرچه سریعتر تیم دارند. بد نیست تا اطلاعاتی کوتاه از هر کلاس را برای شما عزیزان بیان کنیم.

Support : دوستان شما می توانند از جعبه Ammo شما برای دریافت مهمات کافی استفاده کنند.
Engineer : با انتخاب این کلاس هنگامی که وسایل هم تیمی هایتان مانند: تانک ، ماشین ، هلی کوپتر و …. آسیب ببیند میتوانید با وسیله ای با نام Repair tool آنها را تعمیر کنید. یکی دیگر از ویژگی های این کلاس کاشت مین در سر تا سر Map خواهد بود.
Recon : با انتخاب این کلاس میتوانید همانند یک تک تیر انداز حرفه ای دشمنان را از فاصله های نسبتا دور نابود کنید. همچنین میتوانید با دوربین اختصاصی این کلاس به راحتی دشمنان را Spot کنید.( Spot یا Spot کردن در بازی میدان نبرد به معنای علامت گزاری یا شناسایی دشمنان است.)
Assault : با انتخاب این کلاس میتوانید با دستگاه شوک دهنده هم تیمی هایتان را که حدود ۸ ثانیه قبل کشته شده بودند را به صورت مجدد زنده کنید.

انواع و اقسام وسائط نقلیه و جنگی هوایی و زمینی در بازی وجود دارند.

انواع و اقسام وسائط نقلیه و جنگی هوایی و زمینی در بازی وجود دارند.

یک سیستم نقاط overhauled شده نیز در بازی وجود دارد که تاکید آن بر روی دستیابی به بالاترین میزان KDR است و بیشترین امتیاز را به بازی هدفمند و کار تیمی اختصاص می دهد. این به آن معناست که حتی بازیکنان تازه کار که نمی توانند کسی را از پای در آورند هم می توانند با تهیه مهمات، سلامتی، تعمیرات و ایجاد وزن عددی برای تیم، نقش معنا داری در بازی داشته باشند. تک تک اکشن ها و فعالیت هایی که در بازی صورت می گیرد متصل به یک سیستم پیشرفت پاداش دهنده در بازی است که به این وسیله انتخاب ها و آپشن های زیادی را در اختیار بازیبازان با استایل های بازی مختلف می دهد. اگر به یاد بیاورید در نسخه قبلی بازی کلاس های موجود در بخش مولتی پلیر قادر بودند که وسایل اختصاصی خورد را از همان ابتدا با خود حمل کنند اما در نسخه چهارم این چنین نیست. استدیوی DICE سعی کرده که بازی BF4 را در بخش مولتی پلیر طبیعی جلوه دهد به همین علت وسایل اولیه و ضروری کلاس ها همانند Repair tool (وسیله ای برای تعمیر تانک ، ماشین و هلی کوپتر) از همان ابتدا باز نیست که با دریافت XP های لازم میتوانید در طول زمان این وسیله را باز کنید و از آن استفاده کنید. یکی دیگر از آیتم هایی که موجب طبیعی تر شدن بازی می شود عدم وجود مهمات کافی و ضروری است. اگر به یاد داشته باشید در نسخه های پیشین قادر بودید بیش از ۱۰ نفر از دشمنانی که در طول بازی به سمت شما هجوم می اوردند را به راحتی و با گلوله های زیاد از پای در آورید. اما در نسخه چهارم چنین خبری نیست. تنها هجوم یا حمله ی ۳-۴ نفر از دشمنان موجود باعث میشود تمامی گلوله های خود را تمام کنید که تنها راه ادامه این موفیقت ها برداشتن اسلحه حریف یا استفاده از جعبه Ammo (جعبه ای که در آن مهمات کافی برای پر کردن خشاب گلوله جود دارد) خواهد بود.

 

انواع و اقسام سلاح ها را در بازی در اختیار خواهید گرفت مخصوصا اگر سلاح های قرار داده شده در گوشه و کنار هر مرحله را پیدا کنید.

انواع و اقسام سلاح ها را در بازی در اختیار خواهید گرفت مخصوصا اگر سلاح های قرار داده شده در گوشه و کنار هر مرحله را پیدا کنید.

برای کسانی که میزان KDR برایشان بزرگترین عامل سنجیدن پیشرفت و عملکردشان در بازی است، سازندگان یک حالت عالی در بازی قرار داده اند. به این شکل که به هر بازیکنی که بیشترین آسیب را به یک دشمن زده باشد، فارع از این که چه کسی تیر نهایی را زده است، یک امتیاز “کشتن” هدیه داده می شود که پاداش بسیار هیجان انگیزی برای کسانی که تلاش زیادی می کنند است.  هر لول دارای یک یک واقعه با مقیاس بسیار بزرگ نیز هست که کاملا شرایط نقشه و بازی را در آن مرجله تغییر می دهد. ممکن است در طول مرحله یک آسمان خراش ریزش کند و فرو ریزد که باعث تغییرات بسیار مهمی در نقشه می شود. این موارد باعث به وجود آمدن جذابیت زیادی در بازی شده اند، به ویژه در دفعات ابتدای رو برویی با آنها. زیرا بعد از گذشت چندین و چند بار وقوع آن ها، دیگر برای بازیباز مقداری تکراری می شوند.یکی دیگر از تغیراتی که جزو نکات مثبت این بخش به حساب می اید افزایش گنجایش اصلی جوخه ها می باشد. در گذشته ۴ بازیکنن توانایی این را داشتند که ۱ جوخه کاملا جداگانه برای خود بسازند اما در این نسخه سازندگان تعداد افراد هر جوخه را به ۵ نفر افزایش داده اند. وجود Commander نیز در بازی یکی دیگر از ابتکارات تیم سازنده می باشد و Commander ها توانایی این را دارند که با تمامی اعضای تیم به صورت انلاین چت صوتی کنند و با مدیریت حرفه ای اعضای تیم خود ، پرچم تیم خود را با افتخار و اقتدار کامل به بالای سر ببرند. کنترل وسایل نقلیه در این شماره بسیار ساده تر از گذشته شده است. به عنوان مثال هدایت کردن هلی کوپتر برای تازه واردان در نسخه ی قبلی به یک کابوس مرگبار تبدیل شده بود اما در این نسخه تازه واردان نیز میتوانند بعد از دقایقی تمرین کردن ، هلی کوپتر را به راحتی هدایت کنند. رابطه  خاصی نیز در بین نبرد های هوایی ، زمینی و دریایی به وجود امده به طوری که نیرو های دریایی میتوانند هم نیرو های هوایی و هم نیرو های زمینی تیم جریف را به صورت کامل از کار بیاندازند.

افکت آتش فوق العاده است، مانند همه افکت‌های دیگر در بازی.

افکت آتش فوق العاده است، مانند همه افکت‌های دیگر در بازی.

قابلیت های شخصی سازی این بار بیشتر از همیشه در اختیار بازیبازان قرار دارند و به طور مثال برای اولین بار در کل این سری شما توانایی این را خواهید داشت که رنگ وسایل نقلیه را به دلخواه تغییر دهید و حتی تمامی آنها را شخصی سازی کنید. در کنار این ویژگی عوض کردن نوع موشک ها ، تانک و هلی کوپتر ها نیز باعث میشود بازی میدان نبرد ۴ یه یکی از متنوع ترین ایتم های ویرایش وسایل نقلیه و جنگی در یک بازی رایانه ای تبدیل شود. تنوع اسلحه ها نیز بسیار زیاد شده و سازندگان تصمیم گرفته اند که تمامی اسلحه ها در هر کلاس را به صورت کاملا منظم دسته بندی کنند. به عنوان مثال در کلاس Engineer شما میتوانید ۴ دسته DDW ، Carbine ، DMR و Shotgun را مشاهده کنید که با کلیک کردن بر روی هر کدام از انها لیست بسیار بالا و بلندی از انواع و اقسام اسلحه های موجود باز خواهد شد که در صورت Level up شدن و رسیدن به آخرین Level ، در بین سلاح های موجود ، هر کدام را که مورد پسند شما واقع شده بود انتخاب کنید.. بعد از انتخاب اسلخه مورد علاقه میتوانید رنگ ، نوع دوربین ، خنک کننده و …. آنها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. یکی دیگر از موضوعاتی که DICE به آن توجه ویژه ای کرده است تنوع بسیار خوب اسلحه ها در کنار انواع کلت ها ، چاقو ها و نارنجک ها می باشد که هر کدام به نوعی متفاوت در میدان نبرد به کارتان می ایند و به شیوه ای متفاوت به دشمنان صدمه میزنند. به جرات میتوان گفت طراحی و تنوع Map های موجود در بازی بی رقیب است که در کنار تخریب پذیری و فیزیک بدون نقص بازی تجربه ای به یاد ماندنی برای بازیباز به وجود می آورد.تمامی کاور ها و آبجکت های موجود در Map ها قابل تخریب است و کاور گیری برای مدت طولانی در این بخش همانند وازه ای بی معنا به نظر می رسد. شما می توانید در Map هایی مانند ZAVOD تمامی ساختمان های موجود را با خاک یکسان کنید و یک محیط زیبا و دوست داشتنی را به محیطی مملوء از گرد و خاک و خرابه های ساختمان تبدیل کنید که به احتمال زیاد این کار برای بازیباز بسیار لذت بخش خواهد بود. تخریب پذیری بازی به قدری جالب و عالی کار شده است که میتوانید یک ساختمان ۵۰۰ طبقه یا یک سد بسیار عظیم را بشکنید و تاثیر مستقیم آن بر روی کل محیط با بلند شدن گرد و غبار یا بالا امدن سطح اب را به وضوح مشاهده کنید. برای اولین بار اب و هوای محیط به صورت ناگهانی در برخی از Map ها تغییر میکند. به عنوان مثال هنگامی که برای اولین بار وارد Map بسیار جالب Darcel Storm شوید صدای مرغابی ها به همراه نسیم لطیف باد که برگ درختان را به آرامی تکان میدهد به شما ثانیه ای ارامش میدهد اما بعد از دقایقی ناگهان طوفانی سهمگین موج های دریا را به سرعت و با شدت جا به جا می کند و صدای رعد و برق نیز در کنار صدای شلیک گلوله ها جذابیت نبرد در چنین هوای طوفانی را دو چندان می کند.

گرافیک بازی در نسخه های نسل هشتمی فوق العاده است، مخصوصا با توجه به این که Battlefield 4 یک بازی میان نسلی است و جزو اولین عناوین نسل هشت محسوب می شود.

گرافیک بازی در نسخه های نسل هشتمی فوق العاده است، مخصوصا با توجه به این که Battlefield 4 یک بازی میان نسلی است و جزو اولین عناوین نسل هشت محسوب می شود.

در نهایت بایستی گفت بخش چند نفره عنوان Battlefield 4 مانند انعکاس تصویری است از سال ها تجربه و ساختن بخش های چند نفره مختلف در این سری توسط سازندگان که اکنون این تجربه به بهترین شکل خود را در بخش مولتی پلیر این بازی نمود یافته است و یکی از لذت بخش ترین بازی های چند نفره ای که در طول زندگیتان بازی کرده اید را به شما هدیه می دهد. همان طور که گفتم، با داشتن چنین کیفیتی اصلا عجیب نیست که پس از چندین سال از عرضه بازی و انتشار یک نسخه فرعی و انتشار بازی اصلی بعدی در این سری، هنوز که هنوز است سرورهای Battlefield 4 کاملا پر از بازیباز بوده که مشغول لذت بردن از این تجربه ناب هستند.

صدا گذاری بازی لایق کلمه خارق العاده است و می توانم به راحتی بگویم درصد بسیار زیادی از لذتی که از این عنوان چه در بخش تک نفره و چه در بخش چند نفره می برید مربوط به همین صداگذاری بی نقص بازی است که کاری می کند تا شما به محض گذاشتن هرفون در گوشتان، در دنیای بازی غرق شوید و لذت ناب یک شوتر نظامی با صداگذاری معرکه را تجربه کنید. از صدای محیط گرفته تا صحبت کردن شخصیت ها و صدای تک تک سلاح ها و وسایل نقلیه جنگی مثل تانک و جت و …. همه و همه به زیباترین شکل ممکن در بازی قرار داده شده اند و هیچ تفاوتی با واقعیت ندارند. موسیقی های پخش شده در هنگام بازی نیز کاملا در القای حس هیجان بیشتر به شما کمک می کنند و با جو و اتمسفر بازی و مراحل مختلف آن دقیقا همخوانی دارند. در مجموع باید ازعان داشت که کار سازندگان بازی در بخش صداگذاری Battlefield 4 بسیار عالی و قابل تحسین است.

نور آفتاب به مانند دنیای واقعی کاملا در چشم شما می زند.

نور آفتاب به مانند دنیای واقعی کاملا در چشم شما می زند.

به Battlefield 4 باید به عنوان یک بازی چند نفره نگاه کرد. عنوانی که از ابتدا نیز بر اساس بخش چند نفره قدرتمندش شناخته شده است و هیچ گاه تمرکز اصلی آن ریو بخش داستانی نبوده است. هر چند که وقتی سازندگان تصمیم دارند بخش تک نفره آفلاین را در بازی قرار دهند باید بهتر از اینها کار کنند و یا این که کلا این بخش را در بازی قرار ندهند. در واقع مقدار امتیازی که از بازی کسر شده است به خاطر بخش تک نفره ضعیف و داستان آبکی آن است وگرنه بازی در بخش مولتی پلیر یک تجربه نقریبا بی نقص را به بازیباز هدیه می دهد. البته اگر قرار بود بازی را در دو بخش اصلی تک نفره و چند نفره قرار دهیم و بر طبق این معیار به بازی نمره دهیم امتیاز خیلی بیشتری به جهت بخش تک نفره بازی باید از آن کم میشد اما موضوع اینجاست که بخش تک نفر این عنوان یکی از دو بخش اصلی بازی نیست و در واقع برای خالی نبودن عریضه در کنار بخش چند نفره بازی که تمرکز اصلی سازندگان بر روی آن بوده است در بازی وجود دارد. به هر حال شاید گاهی نیز در بین بازی کردن مدهای بخش مولتی پلیر، ساعتی تجربه کردن بخش داستانی Battlefield 4 نیز خالی از لطف نباشد زیرا که از همان سیستم تیراندازی معرکه بازی برخوردار است، اما داستان و شخصیت پردازی و .. را فراموش کنید. Battlefield 4 عنوانی است که هنوز هم بعد از چند سال از عرضه آن، ارزش بازی بسیار بالایی دارد و حتی با انتشار Battlefield ۱ باز هم می توان از Battlefield 4 لذت برد و طعم لذت ناب بخش چند نفره را چشید و به واقع، معنای یک بازی چند نفره را کاملا لمس کرد. Battlefield 4 بدون شک یکی از برترین عناوین در تاریخ فرنچایز Battlefield است و با گذشت چندین سال از انتشار آن، هنوز هم ذره ای از ارزش بازی کردن آن کم نشده است

منبع : گیمفا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *