تسریع توزیع روش‎های پیش‌گیری از بارداری در کشورهای فقیر

بر اساس گزارشی که توسط فعالان و حامیان مالی گسترش طرح های تنظیم خانواده منتشر شده، توزیع داروهای پیشگیری از بارداری درمیان میلیون ها زن ساکن کشورهای فقیر به کندی پیش می رود.

هدف طولانی مدت این طرح ها این است که ۱۲۰ میلیون زن ساکن کشورهای فقیر تا سال ۲۰۲۰ به این داروها دسترسی پیدا کنند. ولی تا کنون فقط ۲۵ میلیون نفر از این زنان می توانند از داروها و روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

ملیندا گیتس یکی از فعالان و حامیان مالی این طرح گفت که بسیار خوش‌بین است که این طرح در زمانبدی تعیین شده به اجرا درآید.

جزئیات این طرح در اجلاسی در مورد سیاست های مربوط به تنظیم خانواده در سال ۲۰۱۲ در شهر لندن تصویب شد. حامیان مالی این طرح از جمله دولت های آمریکا و بریتانیا، شرکت های داروسازی و موسسات خیریه مثل بنیاد بیل و ملیندا گیتس، در مجموع متعهد شدند ۲.۶ میلیارد دلار به اجرای این طرح اهدا کنند.

گزارشی که از پیشرفت این طرح با عنوان “تنظیم خانواده ۲۰۲۰” منتشر شده خاطرنشان می کند که فقط طی سال ۲۰۱۴ اجرای این طرح توانسته از ۸۰ میلیون بارداری ناخواسته پیشگیری کند. ولی در حال حاضر ۱۰ میلیون زن کمتر از رقمی که مورد نظر بوده از امکانات و کمک های لازم برخوردار می شوند.

قرار بود جزئیات این گزارش در کنفرانسی پیرامون تنظیم خانواده که قرار بود در اندونزی برگزار شود اعلام شود. ولی به دلیل فعالیت های آتشفشانی این جلسه لغو شد.

ملنیدا گیتس از طرف بنیاد خیریه او و همسرش بیل گیتس اعلام کرد که ۱۲۰ میلیون دلار دیگر به این طرح اهدا خواهد کرد. آنها امیدوارند دولت ها و موسسات دیگر تشویق شده و حمایت خود را افزایش دهند.

ملیندا گیتس  گفت: “پیشبرد این طرح ساده نیست ولی من خیلی خوشبین هستم. ما اکنون آمار و اطلاعات خوبی در مورد تنظیم خانواده جمع آوری کرده ایم که قبلا وجود نداشت. در حال حاضر هر شش ماه یکبار این گزارش تکمیل و روزآمد می شود. سابقا گزارش تنظیم خانواده در این کشورها هر پنج یا شش سال یکبار تهیه می شد.”

ملیندا گیتس افزود: “در عین حال ما از زنانی که داوطلبانه به مراکز تنظیم خانواده مراجعه می کنند اطلاعات بسیار دقیق تری داریم. این اطلاعات به ما نشان می دهد که در چه زمینه هایی باید تمرکز کنیم و در چه راستایی این طرح باید پیش برود. در عین حال نقطه ضعف ها و کاستی ها را نیز نشان می دهد. درعرصه بهداشت جهانی همیشه قبل از شروع پیشرفت سریع هر طرح مدتی طول می کشد تا امکانات و ساختارهای اولیه را فراهم کرد. به نظرم ما به تکیمل این مرحله نزدیک شده ایم.”

آموزش شوهران

ملیندا گیتس اقدامات کشورهایی را که با روش هاش فرهنگی مناست فعالیت برای تنظیم خانواده را شروع کرده اند ستود.

یکی از این کشورها نیجر است که حدود ۱۰۰۰ مر کز برای آموزش شوهران دایر کرده و به مردها در مورد اهمیت روش های پیشگیری از بارداری برای سلامت زنان آنها آموزش می دهند.

از ملیندا گیتس پرسیدم چگونه اعتقادات مذهبی خود به عنوان یک کاتولیک معتقد را با مشارکت فعال در طرح پیشگیری از بارداری زنان آشتی می دهد.

خانم گیتس گفت: “نقطه توافق من با کلیسای کاتولیک در این است که زندگی زنان فقیر در سراسر جهان را باید بهتر کرد. من و همسرم بیل معتقدیم که جهان باید عادلانه تر شود و یکی از راه های گسترش تساوی در سطح جهان این است که به زنان امکان داد فاصله بارداری های خود را کنترل کنند. ما در عین حال با نهادهای خیریه کلیسای کاتولیک به اشکال و در زمینه های مختلف همکاری می کنیم.”

اقدامات مربوط به گسترش دسترسی زنان به داروها و روش های پیشگیری از بارداری روی زنان ساکن شهرها در ۶۹ کشور آسیایی و آفریقایی تمرکز خواهد کرد.

در کنیا که روی توزیع داروهای تزریقی پیشگیری از بارداری تمرکز کرده و در اندونزی که هزاران کلینیک تنظیم خانواده را نوسازی وفعال تر کرده پیشرفت زیادی صورت گرفته است.

اداره توسعه و کمک های خارجی دولت بریتانیا دومین حامی مالی بزرگ کارزار تنظیم خانواده در کشورهای فقیر است. جین ادمونسون یکی از مقامات این اداره گفت: “هنوز هم می توان کندی در پیشرفت این طرح را جبران کرده و به اهداف تعیین شده دست یافت.”

او افزود:”عوامل اصلی در پیشرفت طرح تشخیص اولویت ها، ادامه تعهد و اختصاص بودجه لازم است. یکی دیگر از الزامات این طرح مبارزه با تبعیض، اعلام حمایت علنی از پیشبرد طرح و تغییر دادن سنت ها و فرهنگ این جوامع در زمینه حقوق زنان و دختران است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *