تسلا کامیون می سازد

قرار است تا پایان تابستان از کامیون تماما برقی تسلا رونمایی شود.

قرار است تا پایان امسال از کامیون تماما برقی تسلا رونمایی شود.

شرکت تسلا که هم اکنون پیشروترین شرکت در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی در جهان است قصد دارداولین کامیون الکتریکی خود را نیز وارد بازار کند.

ایلان ماسک ، مدیر عامل تسلا در پیام توییتری اعلام کرده که شرکت وی تا پایان تابستان از کامیون تماما برقی تسلا رونمایی خواهد کرد .

شرک تسلا در حالی از چنین برنامه ای پرده برداشته است که شرکت تویوتا هم به تازگی یک کامیون پیل سوختی را معرفی کرده است . کامیونی که از طریق تبدیل هیدروژن و اکسیژن به آب در آن برق تولید می شود و برق تولیدی هم موتورهای الکتریکیرا بحرکت در می آورند . این کامیون البته تنها ۳۰۰ کیلومتر پیمایش با یک بار سوخت گیری هیدروژن دارد .

مدیران تسلا اعتقاد دارند گسترش حمل نقل پاک بدون برقی شدن کامیون ها امکان پذیر نیست و خودرو سنگین برقی تسلا می تواند حمل نقل جاده ای را دچار یک تحول بزرگ کند .

گذشته از خودرو های سنگین شرکت تسلا اعلام کرده به زودی نسل جدید خودروهای برقی تسلا را معرفی خواهد کرد خودرویی که البته یک وانت بزرگ است .

در ایالات متحده مردم علاقه شدیدی به وانت های بزرگ دارند و شرکت تسلا می خواهد واد این حوزه پر سود در آمریکا شود .

با این همه همچنان یکی از مهم ترین مشکلات خودرو های برقی تسلا ، به قیمت بالای آنها باز می گردد. ارزان ترین خودرو برقی تسلا، بالای ۳۰ هزار دلار قیمت دارد . مشکل دیگر پیمایش کمتر نمونه های برقی نسبت به بنزینی یا دیزلی است . از طرفی زمان بر بودن شارژ کردن خودروها هم مساله بزرگی است.

این عوامل درباره کامیون های برقی تشدید هم می شود . معمولا خودروهای سنگین باید توانایی پیمایش بسیار بیشتری نسبت به خودرهای سواری داشته باشند . حال آنکه در بهترین حالت پیمایش کامیون ها برقی ،کمتر از خودروهای سواری است .

از طرفی زمان بر بودن شارژ کامیون ها هم برای شرکت های حمل نقل مشکل ساز خواهد شد چرا که زمان یک ساعته برای شارژ یک کامیون در میانه مسیر می تواند باعث تاخیر وافزایش زمان رسیدن کالا به مقصد شود .

مشکل بزرگ دیگر به کمبود باطری در جهان باز می گردد . البته برای این کار شرکت تسلا در حالا ساخت یکی از بزرگترین کارخانه های جهان برای ساخت باطری است .

گیگافکتوری نام این کارخانه است. کارخانه‌ غول‌آسایی که وظیفه‌ تولید باتری‌های تسلا را بر عهده خواهد داشت. این کارخانه‌ بسیار بزرگ که در نوادا آمریکا قرار گرفته است، وسعت۳۰۰۰ هکتاریدارد. در صورت تکمیل تمامی بخش های کارخانه تا سال ۲۰۲۰،این کارخانه بعد از کارخانه‌ بویینگ در واشنگتن، بزرگ‌ترین ساختمان روی زمین از لحاظ مساحت لقب خواهد گرفت.

تسلا هم اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ باتری‌های لیتیوم یونی جهان است و باگیگافکتوری به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌باتری‌ها لیتیومی هم مبدل خواهد شد. این کارخانه می تواند تولید باتری‌های لیتویم یونی را در جهان دو برابر کند.

گیگافکتوری با کاهش دادن ۳۰ درصدی قیمت نهایی باتری، می تواند سبب ارزان تر شدن خودروهای ساخت شرکت تسلا شود .

هم اکنون تسلا سه ارزان ترین محصول شرکت تسلا است . این خودرو که بالای ۳۰ هزار دلار قیمت دارد با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر راطی کند. این خودرو با موتور ۲۵۰ اسب بخاری الکتریکی خود می‌تواند طی مدت شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

پیش از تسلا سه، قیمت یک خودرو تمام الکتریکی که بتواند کارایی یک خودرو معمولی سدان بنزینی را داشته باشد بسیار بالا بود. حداقل قیمت محصولات تسلا چیزی نزدیک به ۷۵ هزار دلار بود عددی که شهروندان قشر متوسط را از خرید چنین خودرویی منصرف می‌کرد.شرکت تسلا امید دارد با راه اندازی گیگا فاکتوری وارزان تر شدن باطری ،خودروهایی ارزان تر از تسلا سه بسازد و همچنین باطری به میزان کافی برای ساخت کامیون ها برقی نیز داشته باشد .

البته منتقدان خودروهای الکتریکی تسلا معتقد هستند این خودروها آنگونه که ادعا می شود پاک نیستند چرا که بیشتر برقدر جهان از سوخت های فسیلی یا توسط نیروگاه های هسته ای تامین می شود ، و تا زمانی که برق تولیدی در جهان توسط انرژی های تجدید پذیر تامین نشود خودروهای برقی تسلا بر خلاف ظاهر پاک خود چندان هم پاک نیستند .

البته برای راه های جایگزین روش پیل سوختی و تولید برق پاک در خودروها توسط واکنش هیدروژن با اکسیژن و تولید الکتریسته پیشنهاد می شود .

هیدروژن در دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد در فشار سطح دریا به جوش می آید. پس مایع سازی هیدروژن بسیار پیچیده و پر خرج است؛ فشرده سازی هم دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای است.

بر خلاف تبلیغات هم اکنون روش پیل سوختی بسیار موثرتر از خودروهای برقی با استفاده از باطری است اما همچنان ذخیره هیدروژن و امنیت آن بسیار مشکل است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *