تفاوت بین نظریه، فرضیه، فکت، قانون.

نظریه بازی ها

یکی از مشکلایی که خیلیا هنوز باهاش درگیرن اینه که تفاوت بین مفاهیم علمی رو درست متوجه نمیشن. اشکالم نداره منم اول بلد نبودم ولی فهمیدنش کاری نداره. به کمک یه مطلب از سایت سرچشمه و توضیحات بیشتر این مشکل حل میشود.

۱- فکت ها مشاهداتی مانند “هی ، بیرون روشن است” هستند. حالا وقتی که شما بخواین دلیل این “واقعیت” رو پیدا کنید یک فرضیه ساختید.مثلا: بر اساس اینکه بیرون اتاق روشن است شما یک فرضیه برای توضیح این فکت می سازید و اون فرضیه اینه: چون خورشید می درخشد. حالا این فرضیه میتونه “تست بشه” چطوری؟ با بیرون رفتن از اتاق و گشتن دنبال منبع نور. ممکنه درست باشه و ممکنه اشتباه باشه مثلا دلیل روشنایی وجود نور افکن های پرنور و بزرگه نه خورشید.فرضیه چیزیه که تست میشه.

۲-فرضیه: توی قسمت بالا گفتیم که یک فرضیه چجوری بر اساس فکت شکل می گیره. حالا یک فکت میتونه چنتا فرضیه مختلف داشته باشه. ما می تونیم فرضیه های اشتباه رو ازمایش کنیم و بزاریم کنار تا برسیم به یدونه فرضیه. البته این دلیل نمیشه که اون فرضیه باقی مونده درست باشه چون باید خودش باید بتونه برای ادعاش مدرک بیاره. اینکه آخرین فرضیه باقی مونده هست فقط نشون میده که احتمال درست بودنش بیشتره.

۳-نظریه: اما جالب ترین قسمت مطلب، خوب دقت کنید.
وقتی که فرضیه های مختلف تونستن از ازمایش علمی سر بلند بیرون بیان و یعنی اثبات شدن، چنتا ازین فرضیه های اثبات شده با هم تشکیل یک نظریه میدن.نظریه کلمه ی ضعیف نیست دوستان. نظریه یعنی فرضیه هایی بر پایه فکت که از سخت ترین فیلتر های علمی و ازمایش ها عبور کردن با هم یک موضوع رو توضیح میدن که بهش میگن نظریه. نظریه بالاترین درجه علمی رو توی مفاهیم داره.نظریه یا همون تئوریه علمی یعنی: بالاترین درجه اطمینان و قطعیت علمی.

و اخرین مورد
۴- قانون:اما قانون چی؟ قانون بیانیه ای بر پایه مشاهدات تجربی مکرر است که برخی از پدیده های طبیعت را توصیف می کند. اثبات اینکه چیزی اتفاق می افتد و چگونه اتفاق می افتد اما نه درباره اینکه چرا اتفاق می افتد ! “یک تعمیم توصیفی[۱] درباره اینکه چگونه برخی از جنبه های طبیعت تحت شرایط معینی رفتار می کنند.” بطور مثال قانون جاذبه نیوتن.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *