تلاش گوگل برای نجات زبان های در حال انقراض

پروژه نجات زبان های در حال انقراض از سوی گوگل
شبکه تلویزیونی «سی ان ان» با اشاره به تازه ترین اقدامات وب سایت ها و موسسات نشر الکترونیکی می نویسد که در عصر فن آوری های دیجیتال و مدرن شاید تنها امید به زنده نگاه داشتن این زبان ها توجه موسسات بزرگ نشر و جمع آوری اطلاعات مثل گوگل باشد.

شرکت گوگل در روزهای اخیر طرح جدیدی را تحت عنوان « زبان های در حال انقراض » راه اندازی کرده و هدف آن زنده نگاه داشتن زبانهایی است که شاید در حال حاضر فقط چند هزار نفر با آن تکلم می کنند.

این وب سایت جدید گوگل از روز پنجشنبه اول تیرماه کار خود را آغاز کرده و شامل ویدئوهایی در مورد مشخصات این زبانها و نقشه راهنمایی است که مراجعان می‌توانند از آن استفاده کرده و با این وب‌سایت تعامل نیز داشته باشند. با گزینش هر نقطه ای از جهان که روی این نقشه علامت گذاری شده می توان اطلاعات کاملی را در مورد زبانهای کمتر شناخته شده ولی رایج در این مناطق را شناخت.

به عنوان مثال با گزینش نقاط مختلف در نقشه کشور هند می توان نمونه هایی از گویش و
حتی ترانه های محلی به زبانهای در حال انقراض در هند را شنید که تعداد آنها کم هم نیست.

نمونه آن ترانه هایی به زبان « کورو» است که در بخش های محدودی از شمال شرقی هند رایج است. و یا می توان دست نوشته و اسنادی را به زبان رایج در بخشی از بومیان ساکن آمریکای شمالی دید که تاریخ آن به قرن هجدهم باز می گردد و در حال حاضر این زبان تقریبا منقرض شده است.

شبکه خبری سی ان ان از قول مدیران این طرح جدید موسسه گوگل می نویسد که جمع آوری اسناد و ثبت ویژگی های حدود سه هزار زبان و گویش مختلف که همه در مرز انقراض قرار دارند گام مهمی در راستای حفظ تنوع و غنای فرهنگی جهان است.

آیا نابودی زبان هایی که کمتر شناخته شده اند و جمعیت کمی با آنها تکلم می کنند بر زندگی اکثر مردم جهان تاثیری خواهد داشت؟ پاسخ به این سئوال منفی است و حداقل در کوتاه مدت از بین رفتن این زبان ها احتمالا تاثیری بر زندگی ما نخواهد داشت.

اما تردیدی نیست که بشریت به عنوان یک کلیت و فرهنگ ، هنر و علوم از نابودی هر یک از این زبانها آسیب خواهند دید.

ضرب المثلی قدیمی می گوید که هر زبان متفاوتی مثل یک روح انسانی دیگر است. ارزیابی های اخیر نشان می دهند که حدود سه هزار زبان رایج در گوشه و کنار جهان که تقریبا معادل نیمی از کل زبانهای شناخته شده است تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهند رفت.

یکی از اهداف اصلی این طرح برقرار ارتباط بین تمام نهادها ، افراد و موسساتی است که هر یک به شکلی و در گوشه ای از جهان مشغول فعالیت برای پاسداری از این زبانها هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *