ثبت صدای برخورد شهاب‌سنگ‌ها با مریخ

مریخ نورد

مریخ نورد

شاید شما هم عبور یک شهاب در آسمان شب زمین را دیده باشید، اما احتمالاً هرگز برخورد یه شهاب‌سنگ به زمین را نه دیده‌اید نه صدایش را شنیده‌اید.

اما حالا و به لطف علم و تجهیزات پیشرفته‌ی ناسا در سیاره‌ی سرخ، می‌توانید صدای برخورد یک شهاب‌سنگ به مریخ را بشنوید و محل برخوردش با سطح مریخ را هم ببینید.

مریخ به‌دلیل اتمسفر متفاوتی که با زمین دارد، امواج صوتی را هم به‌شکل متفاوتی با زمین در خود نشر می‌دهد؛ به بیان ساده‌تر صداها در مریخ بَم‌تر و مبهم‌تر هستند.

پس از قرارگیری مریخ‌نشین رباتیک «اینسایت» در مریخ، صداهای جدیدتری از اعماق مریخ را شنیدیم؛ به‌ویژه صدای مریخ‌لرزه‌ها. حالا برای اولین بار، اینسایت صدای برخورد یک شهاب‌سنگ با مریخ را برای ما پخش کرده است. این برخورد یک‌سال و اندی پیش رخ داده بود، اما اکنون منتشر می‌شود. دانشمندان ناسا توانسته‌اند با اطلاعاتی که اینسایت به آن‌ها داده است، محل تقریبی برخورد شهاب‌سنگ با مریخ را هم حدس بزنند و با کمک یک ابزار دیگر در مدار مریخ به جستجوی آن بپردازند.

تلاش آن‌ها نتیجه داشت و توانستند سه محل برخورد در مسافت‌های حدس زده شده را که به تازگی ایجاد شده بودند را پیدا کنند. آن‌ها به «مدارگرد شناسایی» دستور دادند تا با دوربین «HiRISE» خود بر روی آن‌ها زوم کند و تصاویر باکیفیتی را به زمین ارسال کند. این تصاویر، نتیجه‌ی آن تلاش‌هاست:

مریخ

برخورد شهاب‌سنگ‌ها به سطح مریخ باعث جابه‌جایی حجم زیادی از خاک سرخ سطحی مریخ می‌شود و در نتیجه خاکی مایل به آبی و خاکستری در عمق‌های بیشتر نمایان می‌شود.

اینسایت در سال ۲۰۱۸ به مریخ رسید و با فرودش بر روی این سیاره، دوران جدیدی از کاوش بر روی سیاره‌ی مریخ را آغاز کرده است و اطلاعات متفاوت و ارزشمندی برای ما زمینیان ارسال کرده است. وظیفه‌ی اصلی اینسایت ثبت زلزله‌های مذیخی است که به دانشمندان کمک می‌کند بیشتر از سازوکار و ویژگی‌های زیرسطحی مریخ بدانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *