جگوار I-Pace؛ اولین کراس اور برقی بریتانیا معرفی شد

 

جگوار I-Pace الکتریکی با ظرفیت باتری ۹۰ کیلووات ساعت و شعاع حرکتی ۳۸۶ کیلومتر با یک شارژ، نخستین کراس‌اور تمام الکتریکی در تازیخ خودروسازی بریتانیا است.

انتظارها به پایان رسید و جگوار از جدیدترین و مدرن‌ترین کراس‌اور الکتریکی خود، I-Pace، رونمایی کرد. I-Pace به عنوان سومین کراس‌اور جگوار در کنار مدل‌های E-Pace و F-Pace قرار می‌گیرد. این خودروی الکتریکی پیشرفته‌ترین و پاک‌ترین محصولی است که جگوار تاکنون به تولید رسانده است.

Jaguar I-Pace

I-Pace به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعت مجهز است که می‌تواند شعاع حرکتی ۳۸۶ کیلومتری را برای این کراس‌اور مدرن به ارمغان آورد. استفاده از سیستم بازیافت انرژی در ترمزها در کنار سیستم رانندگی تک پداله سبب دست‌یابی به این شعاع حرکتی شده است. به لطف استفاده از سیستم شارژ سریع در I-Pace، تنها ۴۰ دقیقه زمان نیاز است تا با استفاده از ایستگاه‌های شارژ سریع ۱۰۰ کیلوواتی، باتری‌های خودرو تا ۸۰ درصد ظرفیتشان شارژ شوند. ۱۰ ساعت زمان نیاز است تا همین میزان شارژ باتری با استفاده از برق خانگی ۲۳۰ ولت/۳۲ آمپر انجام شود.

Jaguar I-Pace

بازده بالا تنها ویژگی I-Pace نیست، این خودروی الکتریکی از لحاظ عملکرد نیز خیره‌کننده است. موتور برقی خودرو معادل ۳۹۴ اسب بخار (۲۹۳ کیلووات) قدرت و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که به هر چهار چرخ آن منتقل می‌شود. عملکرد این پیشرانه سبب شده ظرف مدت ۴.۵ ثانیه I-Pace از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد. باتری‌ها در کف خودرو و بین دو محور جانمایی شده‌اند که سبب می‌شود، مرکز ثقل I-Pace به زمین نزدیک شود و توزیع وزن خودرو در جلو و عقب مساوی باشد. نسخه‌ی استاندارد این خمدل به سیستم تعلیق پنوماتیکی فعال مجهز است. البته سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر دینامیک به عنوان آپشن قابل سفارش است.

Jaguar I-Pace

در طراحی خارجی I-Pace از مدل مفهومی ابرخودروی C-X75 الهام گرفته شده است. کاپوت I-Pace کوتاه و کم ارتفاع و سقف آن با هدف بهبود ویژگی آیرودینامیک، طراحی شده است. شیشه‌ی عقب I-Pace درست همانند مدل مفهومی آن خمیده است و همه‌ی این ویژگی‌های ظاهری در جهت کاهش نیروی پسا (درگ) به کار گرفته شده‌اند. با توجه به جزئیات رعایت شده در طراحی I-Pace، ضریب پسای آن به عدد خارق‌العاده‌ی ۰.۲۹ رسیده است. ایان کالوم، سرپرست طراحی I-Pace؛ گفته است:

استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی به تیم طراحی آزادی عمل بی‌سابقه‌ای در طراحی خودرو داده است.

طول I-Pace برابر با ۴,۶۸۲ میلی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور آن ۲,۹۹۰ میلی‌متر است. ابعاد این خودرو در مقایسه با مدل E-Pace بزرگ‌تر است و تنها چند سانتی‌متر کوچک‌تر از  F-Pace خواهد بود.

Jaguar I-Pace

درست مانند طراحی خارجی خیره کننده، کابین I-Pace نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. استفاده از مواد با کیفیت عالی مثل چرم لوکستک (Luxtec) و گریند (Grained) در کنار امکان سفارش آپشن پارچه‌ی کوادرات (ترکیبی از پشم و پارچه‌های بازیافتی بافته شده) زیبایی فضای داخلی I-Pace را دوچندان کرده است. اگرچه ظاهر اسپرت این خودرو تداعی کننده‌ی مدل‌های کوپه است، اما فضای داخلی I-Pace بسیار جادار به نظر می‌رسد. فضای پا برای سرنشین عقب، ۸۹ سانتی‌متر است که در کنار فضای ۷۱۶ لیتری صندوق عقب بیانگر جادار بودن این خودرو است. با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم، فضای صندوق عقب به ۱۴۴۴ لیتر افزایش می‌یابد که تقریبا پاسخ‌گوی هر نیازی خواهد بود. در مقایسه با مدل E-Pace، فضای پا در قسمت عقب هر دو مدل یکسان است، اما فضای صندوق عقب E-Pace تنها ۶۸۵ لیتر است که به خوبی نشان می‌دهد I-Pace جادارتر از این مدل است.

جگوار I-Pace

جگوار برای اولین بار از سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به دو نمایشگر لمسی موسوم به InControl Touch Pro در محصولاتش استفاده کرده است. این سیستم انحصاری متعلق به شرکت جگوار لندروور است و تاکنون تنها در مدل‌های لندروور استفاده می‌شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدل ولار و مدل ۲۰۱۸ رنج‌روور اسپرت اشاره کرد. این سیستم به دو نمایشگر ۱۰ و ۵.۵ اینچی مجهز است که نمایشگر بزرگ‌تر در قسمت مرکزی کنسول و بالاتر از نمایشگر ۵.۵ اینچی تعبیه شده است. از طریق این نمایشگرها، راننده و سرنشینان می‌توانند به ویژگی‌های مختلف خودرو دسترسی داشته باشند.

جگوار I-Pace

اطلاع لحظه‌ای از شعاع حرکتی خودرو، وضعیت شارژ باتری‌ها و یک سیستم ناوبری منحصربه‌فرد همه‌وهمه در سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو نهفته است. سیستم ناوبری این خودرو با استفاده از هوش مصنوعی و با در نظر گرفتن عادات رانندگی شخصی که پشت فرمان نشسته است، اطلاعاتی نظیر حداکثر شعاع حرکتی باقی‌مانده را محاسبه می‌کند. I-Pace به سیستم دستیار صوتی آمازون الکسا نیز مجهز است که به رانندگان اجازه می‌دهد با پرسیدن سوالاتی نظیر، آیا درب خودروی من قفل است؟ میزان شارژ باتری‌ها چقدر است؟ آیا شعاع حرکتی باقی‌مانده برای رسیدن به محل کارم کافی است؟ از اطلاعات موردنظرشان مطلع شوند.

جگوار I-Pace

مدل ۲۰۱۹ این خودرو از اواسط سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. هنگام عرضه سه تریم S، SE و HSE قابل سفارش خواهد بود که البته در سال اول عرضه‌ی آن یک تریم لوکس و اختصاصی با نام فرست ادیشن (First Edition) به تولید خواهد رسید. I-Pace فرست ادیشن بر اساس نسخه‌ی لوکس HSE تولید می‌شود و شامل ویژگی‌های انحصاری خاصی است که دیگر در هیچ یک از نسخه‌ها دیده نخواهد شد.

جگوار I-Pace

در قالب برنامه‌ی گارانتی الیت‌کار (EliteCar)، باتری‌های I-Pace به مدت ۸ سال یا ۱۶۱ هزار کیلومتر توسط جگوار ضمانت شده‌اند. ۱۵ اسفندماه و در جریان معرفی این خودرو در نمایشگاه ژنو قیمت قطعی آن اعلام خواهد شد.

در ادامه می‌توانید ویدئوی معرفی ویژگی‌های جگوار I-Pace را مشاهده کنید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *