داستان جالب گوگل و Captcha

captcha-system_00

داستان جالب گوگل و Captcha…… این تصاویر اذیت کننده چه هدفی دارند و به چه دردی می خورند؟

حتما تا بحال با تصاویر بالا در ضمن کار با اینترنت برخورد نموده اید . اما آیا می دانید آنها چه هستند و چه فایده ای دارند ؟ ممکن است بگویید ، آنها در واقع می خواهند انسان را از ربات تشخیص دهند و بفهمند کاربری که درخواستی داده آیا انسان است یا ربات ؟ که جواب کاملا درسته اما داستان این تصاویر به همین جا ختم نمی شود ، روزانه میلیون ها از این تصاویر که Captcha نام دارند ، توسط کاربران حل می شوند ، مثلا می خواهید ایمیلی برای خودتان بسازید ، گوگل به شما تصویر کلمه ای را نشان داده و می خواهد آن را بنویسید اگر درست نوشتید مشخص میشود انسان هستید و نه ربات، سپس درخواست شما قبول می شود . اما آیا می دانید که متخصصان گوگل ، از همین روش چه استفاده ای نموده اند ؟

همانطور که می دانید یکی از کارهای گوگل پی دی اف سازی کتاب ها می باشد . آنها کتاب های قدیمی را تبدیل به پی دی اف می کنند . به این صورت که کتاب اسکن شده و توسط نرم افزار های تشخیص کلمه آنها را دوباره نویسی می کنند . چون خیلی از کتاب های قدیمی وضعیت نوشتاری و چاپ شان خوانا نیست . بنابراین متخصصان گوگل فکر کردند که چه استفاده ای از میلیون ها Captcha که روزانه حل می شوند بنمایند . همانطور که می دانید در داخل کتاب های قدیمی لغات زیادی وجود دارد که بر اثر گذشت زمان کم رنگ یا کمی ناخوانا شده اند ، که البته یک انسان می تواند هنوز آنرا بخواند اما ربات نمی تواند،از اینرو کلیه لغاتی را که نرم افزار پی دی اف ساز نمی توانست بخواند را وارد این Captcha نمودند و گوگل با اینکار با یک تیر دو نشان زد ، به این صورت که شما با نوشتن صحیح آن هم مشخص می شد که ربات نیستید و هم برای نرم افزار پی دی اف ساز کلمه ناخوانا را درست می نوشتید و به این صورت گوگل در یکسال توانست حدود ۱/۵ میلیون کتاب قدیمی را بازنویسی نماید .

علاوه بر این این کار خیلی بدرد نقشه خوان گوگل و گوگل استریت یا خیابان خورد ، به این صورت که پلاک های ناخوانای منازل و اماکن را در Captcha به شما می داد و شما درستش را برای گوگل می نوشتید . البته از جاییکه تکنولوژی بسرعت باد حرکت می کند ، ربات ها هم توانستند Captcha را بخوانند و گوگل به سراغ روش دیگری رفت که در تصویر بالا سمت راست می بینید و چک باکسی که نوشته من ربات نیستم. این روش موقعیت ، آی پی آدرس شما را چک می کند حتی نحوه کار با موس و بالا و پایین بردن صفحات شما را می فهمد و متوجه می شود انسان هستید یا ربات ، اگر فرضا از این عوامل متوجه نشد ، تعدادی تصویر به شما نشان می دهد که باید تصاویر مرتبط با هم را پیدا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *