دانشمندان موفق به کشف دورترین و کهنسال ترین اخترنما شدند

ستاره شناسان روز چهارشنبه اعلام کردند نور یک کهکشان اخترنما را رصد کرده اند که در مرکز آن یک حفره سیاه قرار دارد. این کشف می تواند به یافتن اطلاعات جدیدی در مورد شکل گیری یک کهکشان جوان کمک کند.

به این پدیده ها در علوم فضایی «شبه ستاره» گفته می شود که کهکشان های بسیار نورانی ولی در فواصل بسیار دور دست هستند و معمولا یک حفره عظیم و سیاه رنگ در مرکز آنها قرار دارد.

تا پیش از این دور دست ترین «شبه ستاره ای» که رصد شده بود نور آن نشان می داد که متعلق به ۸۷۰ میلیون سال بعد از «انفجار بزرگ» است.

دانشمندان علوم فضایی حدس می زنند «انفجار بزرگ» که اصطلاحی است برای آغاز روند شکل گیری کهکشان ها، حدود ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سال پیش اتفاق افتاده است.

اکنون گروهی از دانشمندان علوم فضایی اروپا پس از پنج سال مطالعه و تحقیق توانسته اند این رکورد را بشکنند و کهکشانی را رصد کنند که قدمت آن به ۷۷۰ میلیون سال پس از تولد فضا باز می گردد.

به گفته این دانشمندان، کهکشان جدیدی که آنها کشف کرده اند یک اشعه قرمز رنگ در نور خود دارد و این ثابت می کند که حدود ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون سال طول کشیده تا نور آن به زمین برسد.

«استیفن وارن» از دانشمندان فیزیک فضایی در دانشگاه «امپریال» لندن و مسئولان این پروژه تحقیقاتی گفت: «این شبه ستاره یکی از شواهد بسیار مهم در شناسایی مراحل اولیه شکل گیری فضا است و به ما کمک خواهد کرد بفهمیم چگونه این حفره های سیاه چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته اند.»

بر اساس اندازه گیری هایی که انجام شده ابعاد حفره سیاه رنگ در دل این کهکشان تقریبا دو میلیارد برابر خورشید است. چنین ابعادی برای یک حفره سیاه در فضا را به دشواری می توان با فرضیه های ستاره شناسی مورد توضیح داد.

طبق فرضیه های موجود این حفره های سیاه رنگ و عظیم معمولا میلیاردها سال طول می کشد تا با مکیدن و جذب غبار و گازهای موجود در اطراف خود شکل بگیرند. ولی کشف این کهکشان جدید نشان می دهد که اگر محاسبات دانشمندان اروپایی درست باشد این حفره سیاه در مدتی کمتر از یک میلیارد سال پس از وقوع انفجار بزرگ بوجود آمده است.

نتایج این تحقیقات که توسط تلسکوپ های مرکز فضا شناسی اروگا در رصدخانه این موسسه در شیلی و بریتانیا انجام شده در شماره اخیر هفته نامه «نیچر» منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *