دانشمند بزرگ فرانسوی رنه دکارت : در رویا زندگی می کنیم یا واقعیت ؟

 رنه دکارت

رنه دکارت فیلسوف شهیر فرانسوی ایده عجیبی داشت او می گفت از کجا معلوم که آنچه که ما می بینیم و احساس می کنیم ، واقعیت است ؟ از کجا معلوم که رویا نباشد ؟ او می گفت ، این که ممکن است بگوییم چون من می بینم حس میکنم پس در واقعیت زندگی می کنم و بیدار هستم ، ایده و حرف درست و دقیقی نیست ، به عقیده او علائم قطعی و معینی وجود ندارد که در بین رویا یا بیداری تمایز قائل شویم .

بنابراین اعتماد کامل به احساس نمی تواند مبنای کاملا صحیحی باشد ، هر چیزی که من تا الان به عنوان واقعیت می شناسم توسط احساسم به دست آورده ام ، اما گاهی اوقات نیز متوجه شده ام که این احساسات مرا فریب داده اند . دانشمندان مدرن معتقدند که ما انسان ها نه دارای پنج حس بلکه دارای ۹ تا ۲۱ حس هستیم و اینکه ما دارای ۵ حس هستیم یک افسانه است .

بنابراین این احتمال وجود دارد که ما توسط این احساسات فریب داده می شویم و یک تئوری دیگر می گوید که ما فقط یک گوشه ای از واقعیت را می بینیم زیرا در یک زندان مفهومی زندگی می کنیم . آیا واقعا آنچه دکارت و سایر نظریه پردازان می گویند درست است ؟ چه معیاری برای تمیز واقعیت از رویا وجود دارد؟

البته جدیدا برخی از دانشمندان نیز معتقد اند که ممکن است دنیایی که ما در آن زندگی میکنم یک دنیای مجازی باشد و در واقعیت وجود نداشته باشد و تنها یک شبیه سازی توسط یک ابر کامپیوتر بیولوژیکی می باشد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *