دانلود کتاب اسرار کائنات

 کتاب اسرار کائنات

کتاب اسرار کائنات

:: مشخصات کتاب

نام کتاب: اسرار کائنات
نویسنده: ابراهیم ویکتوری
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۲۹۵ صفحه
حجم فایل: ۲۵ مگابایت

فهرست

دیباچه
پیش‌گفتار
۱٫ آسمان شب
۲٫ از استون‌هنج تا هابل: تاریخچه‌ای از اخترشناسی
۳٫ آغاز عصر فضا: سفر رفت و برگشت به ماه
۴٫ منشاء پیدایش ماه
۵٫ سفرهای اکتشافی: اکتشاف در سیارات و فضای میان سیاره‌ای
۶٫ درباره سفر به فضا
۷٫ از اسب و درشکه تا ستارگان: چگونه ممکن است آخرین سفر پرماجرا و جالب بشر تحقق یابد
۸٫ درباره گرانش: نیرویی که کائنات را شکل داد و اعمال روزمره ما را کنترل می‌کند
۹٫ شاهراه اطلاعاتی کائنات: تابش الکترومغناتیس و تلسکوپها
۱۰٫ نظریه نسبیت و سرعت نور
۱۱٫ گسترش کائنات و انرژی تاریک: نابهنجاری دور از انتظار
۱۲٫ ماده تاریک یا جرم نامرعی
۱۳٫ اسراری از اینجا و آنجا
۱۳-۱٫ اسرار «هیچ چیز»
۱۳-۲٫ اسرار شش عدد ثابتی که کائنات را در اختیار دارند
۱۳-۳٫ اسرار هنر سنجش طول و زمان و تقویم‌ها
۱۳-۴٫ اسرار وزن «بوزون هیگز»
آخرین سخن
فرهنگ لغات
تصاویر و عکسها

 

دیباچه

ما در کائناتی زندگی می‌کنیم که دائما در حال انبساط و همواره در حال تغییر و تحول است. جهان ما از یک نقطه انرژی بسیار زیاد سرچشمه گرفته است که به دلیل عدم وجود یک پاسخ علمی قانع کننده به این پرسش آشکار – «این نقطه انرژی از کجا آمده است؟» – نخستین راز کائنات شده است. دانشمندانی که در کیسه شعبده‌های مذهبی کندوکاو می‌کنند به نام خداوند متوسل می‌شوند. البته دانشمندان برای اینکه بر اثبات وجود خداوند مهر تایید علمی نزده باشند، این منبع قدرت را آفریدگار می‌نامند.

از اینجا به بعد، معماها بیشتر و بیشتر می‌شوند و هر زمان که یکی از آنها حل می‌شود چند معمای دیگر مطرح می‌شوند. برای مثال معمای سرنوشت نهایی کائنات را در نظر بگیرید که سه پاسخ ممکن داشته است:
۱٫ انبساط دائمی اما با سرعت کاهنده.
۲٫ توقف انبساط پس از مدتی نامعلوم.
۳٫ برگشت و جمع شده دوباره در یک نقطه طی فرایندی به نام ارمبش بزرگ The Big Crunch که برعکس فرایند آغاز عالم (انفجار بزرگ The Big Bang) است.

شاید بزرگترین کشف علمی ده سال آخر قرن بیستم این بود که سرعت انبساط عالم در حال افزایش است. این موضوع دو پاسخ احتمالی (۲ و ۳) را حذف می‌کند، اما معماها پایان نیافتند، بلکه معمای دیگری شکل گرفت – این که عامل این افزایش سرعت چیست؟

گاهی اوقات ما قادریم فقط بخشی از معما را حل کنیم. یکی از آن موارد، مسئله ماهیت ماده تاریک یا جرم گمشده است که به دهه ۱۹۳۰ بازمی‌گردد. ما می‌دانیم که نمی‌توانیم حدود ۹۵ درصد جرم عالم را ببینیم، اما می‌دانیم که وجود دارد چون اثرش را بر مواد مرئی عالم می‌بینیم. چندی پیش کشف شد که جرم نوترینوها حدود ۳۰ درصد جرم گمشده عالم است، اما ماهیت بقیه ماده تاریک نامشخص مانده است.

تاریخ علوم اخترشناسی و کیهان‌شناسی پر از چنین مثال‌هایی است که فقط چندی از آنها در این کتاب آمده است. بسیاری از مردم می‌پرسند که اصلا چرا باید پاسخ هر یک از معماهای پرشمار کیهان را بدانیم؟ آنها می‌پرسند که چرا باید میلیاردها دلار به اضافه عمری از وقت گرانقدر مردان و زنان هوشمندمان را صرف جستجوی پاسخ این پرسش‌ها کنیم؟ در حالی که می‌توانیم با صرف این نیرو و هزینه به درمان مهلک‌ترین بیماری‌ها دست یابیم. پاسخ ساده است: اینکه روح ما نیز همچون جسممان به غذا احتیاج دارد. این یکی از تفاوت‌های اساسی انسان و حیوان است. نگاه کردن به آسمان شب و یافتن پاسخ برای برخی از این پرسش‌ها، روح ما را غنی می‌کند و تسلی می‌بخشد.

از زمان انتشار کتاب نخست، اتفاقات زیادی در علوم دوقلوی اخترشناسی و کیهان‌شناسی رخ داده است. اکتشافات جدید، دانش و درک ما را از کیهان متحول کرده است – انقلابی‌ترین کشف، یافتن انرژی تاریک (لطفا با ماده تاریک یا جرم گمشده اشتباه نگیرید) و افزایش سرعت انبساط عالم بود. افزون بر این، کاوش‌های سفینه‌های بدون سرنشین در منظومه شمسی، وجود آب را در ماه و در گذشته‌های مریخ ثابت کرده‌اند. اما، افسانه بشقاب‌های پرنده یا آدم‌ربایی موجودات فضایی هنوز مطرح است، نه به این دلیل که نتوانستیم اشتباهات هواداران آنها را ثابت کنیم، بلکه چون آنها طرفداران سرسختی‌اند که حتی زهره درخشان را در نزدیک‌ترین موقعیتش به زمین در زمستان سال ۲۰۰۴ با بشقاب‌پرنده اشتباه گرفته بودند. هیچ کتاب و هیچ مقدار مدارک و دلایل علمی نمی‌تواند آنها را از اعتقادشان به واقعی بودن بشقاب‌های پرنده باز دارد. به همین دلیل هم من در این کتاب اصلا درباره این موضوع سخنی نگفته‌ام که البته در کنار موضوع وجود خداوند – که در کتاب اولم درباره‌اش توضیح داده‌ام – دو موضوعی هستند که مردم بسیار درباره‌شان می‌پرسند.

در نوشتن این کتاب، من هم در تنگناهایی قرار گرفتم که پیش روی هر نویسنده موضوعات علمی قرار می‌گیرد. و آن نوشتن برای خوانندگانی است که عموما در این زمینه غیرمتخصص‌اند. هرچند، بازتاب‌های مثبت از سوی خوانندگان کتاب نخستم و بینندگان برنامه‌های تلویزیونی‌ام که توانایی مرا در بیان مطالب علمی به زبان ساده تشویق می‌کردند، مرا دلگرم می‌ساخت. امیدوارم که توانسته باشم در این کتاب هم اینچنین بنویسم، مخصوصا در فصل‌هایی که مربوط به نسبیت و اصول پروازهای فضایی است – موضوعاتی که اگر فقط کمی بیشتر از آنچه من نوشتم، فرمول به آنها اضافه شود، بهتر درک می‌شوند.

مخاطب فصل نخست کتاب به طور خاص هر کسی است که نگاهی به آسمان شب می‌اندازد و در شگفت است که این نقاط نورانی که همه جا پراکنده‌اند، چیستند. فصل دوم درباره تاریخ نجوم است و به معرفی برخی از افراد یا ابزارهایی می‌پردازد که در طی قرون و اعصار در درک ما از عالم تاثیر داشته‌اند، هرچند که ممکن است برخی از آنها اشتباهاتی هم کرده باشند.

نگاهی کلی به بقیه فصل‌های کتاب اسرار کائنات نشان می‌دهد که مطالب در واقع معماهایی مطرح برای بسیاری از مردم‌اند. ما درباره گرانش شنیده‌ایم، اما بسیاری از ما نمی‌دانیم که واقعا چیست یا چطور عمل می‌کند. همین مسئله درباره نور، سیاهچاله‌ها، پادماده، خورشید، ستارگان، اینکه ماهواره‌ها چطور در مدار باقی می‌مانند بدون اینکه چیزی مدام آنها را هل دهد و بسیاری مسائل دیگر هم صدق می‌کند. دوباره، کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده است. برای جوانان ایرانی خارج از کشور که فارسی را به خوبی والدینشان نمی‌دانند و برای هموطنانم در ایران که لازم نیست کتاب را به انگلیسی بخوانند تا از آن لذت ببرند. البته، من به دوستان فارسی زبانی که به انگلیسی مسلط‌اند پیشنهاد می‌کنم که کتاب را به انگلیسی بخوانند، چون به هر حال همه بخش‌ها بدون استثناء در ابتدا به انگلیسی نوشته شده‌اند و بعد به فارسی ترجمه شدند.

همچنین، در پایان بخش‌ها، بخش کوچکی به نام واژگان علمی را اضافه کرده‌ام که اشاره به واژه‌های علمی کتاب دارد و برای خوانندگانی که کمتر با این واژه‌ها آشنایی دارند بسیار مفید است. من بسیار تاکید می‌کنم که هر شخصی که در میان مطالب کتاب به واژه‌ای ناشناخته برخورد کرد، حتما به این واژگان مراجعه کند تا درک درستی از مطلب به دست آورد.

ابراهیم ویکتوری
لس‌انجلس . کالیفرنیا
می ۲۰۰۵

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *