ده نکته برای اینکه میزبانی کامل و تمام عیار باشید

میزبانی کامل و تمام عیار باشید

میزبان بودن بیشتر از آشپزی ساده بودن و دعوت کردن میهمان ها است. موفقیت شما در میهمانی تان به مهارت هایتان به عنوان میزبان بستگی دارد. در اینجا نکاتی را برای کمک به شما آورده ایم.

۱_ میهمانانتان را با تفکر به هم وصل کنید.

زمانی که تصمیم به دعوت میهمانان می گیرید درباره شخصیت های افراد و علایقشان خوب فکر کنید. انتخاب ۵ نفر که شخصیت شلوغ و پر نشاطی دارند و یک نفر که شخصیت خجالتی و آرامی دارد ممکن است برای شخص آرام بسیار سخت باشد. انتخاب چهار شخصیت که طرفدار متعصب فوتبال هستند و یک نفر که از فوتبال متنفر است می تواند برای شخصی که به فوتبال علاقه ندارد کسل کننده باشد. یا انتخاب یک شخص مجرد در میان چهار زوج می تواند برای فرد مجرد سخت باشد. افراد با علایق و شخصیت های مشابه را دعوت کنید. البته، فرهنگ ها و سوابق مختلف می تواند جالب باشد، اما باید تلاش بیشتری نیز برای هماهنگ کردن آنها داشته باشید.

۲_ به رژیم های میهمانان توجه کنید.

این روزها مردم رژیم های مختلفی دارند، لطفا هنگامی که میهمانان را دعوت می کنید از رژیم های غذایی شان سوال کنید. آیا غذایی هست که دوست نداشته و  میل نکنند؟ غذا و نوشیدنی ای هست که علاقه ای به آنها نداشته باشند؟ غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه اشان چیست؟ ایده ی خوبی نیست که در حالی که میهمانان چای دوست داشته باشند شما با یک لیوان شربت از آنها پذیرایی کنید! از پیش دانستن رژیم غذایی میهمانان به این معنی است که با غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه اشان از آنها پذیرایی کنید.

۳_ از پیش موضوعاتی را انتخاب کنید.

فقط وقت خود را به آماده کردن غذا، تمیز کردن خانه و این که چه لباسی بپوشید اختصاص ندهید. مهمترین بخش از یک مهمانی می تواند مکالمات و صحبت هایی که مطرح می شود باشد. میهمانان غذایشان را در سکوت نمی خورند! بنابراین حداقل ۵ موضوع را برای صحبت کردن از پیش آماده کنید. و اگر مکالمه خسته کننده بود و به سکوت منجر شد به عنوان میزبان موضوع صحبت را با اشتیاق عوض کنید.

میزبانی کامل و تمام عیار باشید

۴_ به درگیر شدن میهمانان با جمع توجه کنید.

حواستان به میهمانانی که زیاد صحبت نمی کنند و از جمع جدا هستند باشد. وظیفه شماست که به آنها کمک کنید تا وارد جمع شوند. برای میهمانان این امکان را ایجاد کنید که خود را بخشی از میهمانی بدانند. به آنها کمک کنید تا نسبت به اتفاقاتی که می افتد احساس راحتی کنند. چندی پیش برای پیک نیک به خارج از شهر رفته بودم. جلوی ما گروهی ۹ نفره بودند که شامل ۴ زوج و یک خانم تنها می شدند. ۴ زوج بسیار لذت می بردند و خوش می گذراندند اما خانم تنها هم از لحاظ روانشناسی و هم فیزیکی از آنها فاصله گرفته بود. هیچ کس تلاشی برای وارد کردن او به جمع نمی کرد. اجازه ندهید میهمانانتان از جمع فاصله بگیرند. این وظیفه ی شماست!

۵_ مراقب باشید که میهمانان دچار خستگی نشوند.

ببیند که چه کسی چه کاری می کند و با چه کسی در حال صحبت کردن است. اگر یکی از میهمانان خسته شد و بقیه نسبت به این شرایط بی تفاوت هستند، این وضعیت را تغییر دهید. برای مثال، می توانید مکالمه ای را با افراد دیگر شروع کنید، تا  توجه فردی که کسل شده است را جلب کنید، موضوع صحبت را عوض کنید و مکالمه را به شخص دیگری پاس دهید، موضوع صحبت را عوض کنید و مکالمه را به شخص دیگری پاس دهید، و یا کاری کنید که همه جای خود را تغییر دهند.

friends-body

۶_ به عنوان میزبان خسته و بی حوصله نباشید.

هر زمان که میهمانان بخواهند موضوع صحبت را عوض کنند به این معنی است که از موضوع صحبت رضایت ندارند. موضوعاتی را برای صحبت انتخاب کنید  که برای اکثریت جالب باشد. و علاقه را در میهمانان ایجاد کنید. بدون وقفه به صحبت کردن ادامه ندهید و اجازه دهید بقیه نیز صحبت کنند. سعی کنید بفهمید که میهمانان به چه بحث هایی (سیاسی، مذهبی، مالی و …) علاقه دارند و موضوع بحث را به همان سمت بکشانید.

۷_ برای دعوت خود محدودیت زمانی تعیین کنید.

اگر نگران هستید که میهمانان زیاد از حد بمانند برای مهمانی خود محدودیت زمانی تعیین کنید و از پیش به آنها بگویید. می توانید از عباراتی نظیر ” به علت اینکه فردا صبح زود باید سر کار حاضر شویم، نمی خواهیم شب دیر بخوابیم، بنابراین تا ساعت ۱۰ مهمانی را تمام می کنیم ” . بنابراین ساعت که ۱۰ بشود میهمانان خودشان می گویند “ساعت ۱۰ است، وقت رفتن است”.

۸_ از آشبزخانه بیرون بیایید.

غذاهای پیچیده و مشکل و وعده های غذایی زیادی درست نکنید که مجبور شوید تمام وقت خود را در آشبزخانه سپری کنید. میهمانان را ببینید و با آنها احوالپرسی داشته باشید. تا آنجا که می توانید غذاهایتان را از پیش آماده کنید. منوی غذایی را انتخاب کنید که بتوانید وقت بیشتری را با میهمانان بگذرانید.  در نهایت باید بدانید که آنها برای دیدن شما آمده اند و نه فقط برای خوردن غذا.

۹_ اگر ممکن است سرگرمی هایی آماده کنید.

گاهی اوقات بعضی فعالیت های گروهی راه خوبی برای ایجاد ارتباط بین میهمانان است. برای مثال، همگی با هم می توانید قبل و یا بعد از شام برای پیاده روی بیرون بروید. می توانید بازی های دسته جمعی نظیر دبرنا، اسم فامیل و… انجام دهید. می توانید از کسانی که ساز می نوازند و یا در خوانندگی تبحر دارند بخواهید که هنر نمایی کنند. یا حتی می توانید با مطرح کردن معما، چیستان و تست هوش و مواردی این چنین سر میهمانان را گرم کنید.

میزبانی کامل و تمام عیار باشید

۱۰_ زود حاضر شوید.

اگر تا آخرین لحظه به نظافت خانه ادامه دهید، یا مشغول پخت و پز باشید، ممکن است اگر میهمانان زودتر از موفع موعود برسند دستپاچه شوید. همچنین، اگر تا لحظه آخر مشغول کار کردن باشید، زمانی که میهمانان برسند خسته هستید. به جای آن در طول روز کارهای خود را به آرامی انجام دهید، بنابراین می توانید برنامه ی خود را به آرامی پیش ببرید و اگر میهمانان زودتر رسیدند نگرانی نداشته باشید. پس هم خود و میهمانانتان می توانید اوقات خوبی را با هم سپری کنید.

فریبا علومی یزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *