رمزگشایی جدید از عصر یخبندان کوچک

 در  سایتی باستان‌شناسی در ترکیه، علائم باستانی که بر روی سنگ‌ها حکاکی شده حکایت از تأثیرات مخرب برخورد یک دنباله‌دار و ایجاد عصر یخبندان کوچک در ۱۳،۰۰۰ سال پیش دارند. شواهدی که از حکاکی‌هایی موجود روی ستون‌هایی به نام «سنگ کرکس» بدست آمده است، اشاره دارند که  ۱۱،۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، قطعاتی از  دنباله‌دار به زمین برخورد کرده است. تصویری از مردی که یک دست دارد، شاید نمادی از وجود بیماری و مرگ و میر زیاد در آن زمان‌ها باشد. سایت باستان‌شناسی در جنوب ترکیه در «تپه‌ی گوبکلی» قرار دارد و متخصصین اعتقاد دارند که شاید این مکان  رصدخانه‌ای باستانی بوده است.
برای تطابق حکاکی حیوانات، که به‌عنوان نمادهای ستاره‌شناسی تعبیر می‌شوند، با الگوی ستارگان و نظر انداختن به حوادث ۱۰،۹۵۰ سال پیش از میلاد مسیح، از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده شده است. شواد دیگری که از یخ‌های گرین‌لند بدست آمده است، نیز همین نتایج را تا حدودی نشان می‌دهند. طوفان‌های بزرگ منجر به ایجاد اقلیم هوایی سرد به مدت ۱۰۰۰ سال شده است و به نظر می‌رسد این شرایط در اثر برخورد  دنباله‌داری از درون منظومه‌ی شمسی بوجود آمده باشد.

بدترین روز در تاریخ

«مارتین سویتمن»، به‌عنوان سرپرست محققین از دانشکده‌ی مهندسی دانشگاه ادینبرو می‌گوید: «به نظر می‌رسد تپه‌ی گوبکلی از بین همه‌ی احتمالات،  رصدخانه‌ای برای مشاهده‌ی آسمان شب بوده است. همچنین احتمال دارد یکی از ستون‌های آن به یاد این حادثه‌ی بزرگ، احتمالاً بدترین روز تاریخ پس از عصر یخبندان، ساخته شده باشد.» به گفته‌ی دانشمندان، به نظر می‌رسد حکاکی‌های تپه‌ی گوبکلی در طول هزاران سال برای مردمان این منطقه مهم بوده و نشان دهنده‌ی  حادثه‌ای خیلی جدی با پیامدهای طولانی برای آن‌ها بوده است. تعدادی از نمادهای روی ستون‌ها اشاره به تغییرات طولانی مدت در محور چرخش زمین دارند که اخیراً توسط ستاره‌شناسان اثبات شده است.
این کشف جدید همچنین این تئوری که زمین در زمان‌هایی به خاطر این‌که مدار چرخش آن با مسیر حرکت دنباله‌دارها تداخل داشته، بیشتر در معرض برخورد با آن‌ها بوده است را تقویت می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *