روشهای اجرا و معایب و مزایای نمای کامپوزیت چیست؟

نمای کامپوزیت از جمله نماهای مدرنی است که امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته در ساختمان ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نمای کامپوزیت مزایای زیادی دارد و تنها عاملی که شاید سبب اجتناب کارفرمایان و عوامل اجرایی در استفاده از این نما شود هزینه بالای تهیه و اجرای این نما است. به منظور تهیه نمای امپوزیت و تهیه پانل های آلومینیومی از تأمین کنندگان معتبر در این حوزه که به فروش نمای کامپوزیت می پردازند استفاده شود.

معماری

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت چیست؟

ورق کامپوزیت از جنس آلومینیوم بوده و در اجرای نما به روش های مختلفی که همگی خشک هستند مورد استفاده قرار می گیرد. ورق کامپوزیت مورد استفاده در نما از دو لایه ورق آلومینیوم، لایه میانی از جنس PVDF و یک لایه رنگ و رزین بر روی ورق آلومنیوم تشکیل شده است. ورق کامپوزت در هر متر مربعی وزنی در حدود ۵ کیلوگرم دارد. ورق کامپوزیت در نما نسبت به سنگ گرانیت حدود ۹۰ درصد سبک تر خواهند بود. برای دیدن عکس های بیشتر از نمای کامپوزیت به لینک زیر مراجعه کنید.

https://kadkanco.com/نمای-کامپوزیت/

مزایای نمای کامپوزیت

مزایایی چون سرعت اجرای بالا، وزن کم، انعطاف پذیی بالا، مقاومت در برابر زلزله و ضد حریق و ضد رطوبت بودن این نما، قابلیت شستشو و … از جمله عواملی است  که سبب استفاده زیاد این متریال در اجرای نما شده است. تدمین کنندگان معتبر در حوزه فروش نمای کامپوزیت خدماتی در خصوص نصب و نگهداری این نما را نیز به خریداران ارائه می کنند.

روش های اجرا نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت در نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده است. ورق کامپوزیت می تواند در نمای خارجی منازل مسکونی، اداری و تجاری و یا در نمای داخلی چون دکوراسیون داخلی، دکوراسیون داخلی فروشگاه ها و تابلو های تبلیغاتی و … مورد استفاده است. اجرای درست و مناسب نمای کامپوزیت ارتباط مستقیمی با کیفیت کامپوزیت اجرا شده دارد. اجرای نمای کامپوزیت به صورت خشک اجرا می شود. در سیستم خشک با استفاده از پروفیل و اتصالات فلزی به نصب نمای کامپوزیت می پردازند.

روش اجرای نمای کامپوزیت می بایست به درستی انجام شود در غیر اینصورت نمای کامپوزیت در برابر طوفان و باد شدید و یا حوادثی چون زلزله مقاومت لازم را نداشته و آسیب خواهد دید.

خانه

نمای کامپوزیت

اجرای نمای کامپوزیت به ۴ روش

اجرای نمای کامپوزیت به صورت فیکس

برای نصب نمای کامپوزیت حتماً می بایست از نقشه شاپ استفاده شود. در نقشه شاپ تعداد، سایز  نحوه تقسیم بندی تایل های کامپوزیتی مشخص شده است. در ساختمان هایی که سازه فلزی دارند زیرسازی به طور مستقیم و در ساختمان هایی با سازه بتنی زیرسازی با کمک رول بولت و پلیت انجام می شود.

به منظور زیرسازی فلزی برای نصب تایل های کامپوزیتی از پروفیل های آهنی ۴۰*۴۰ و یا پروفیل های آهنی با سطح مقطع ۴۰*۲۰ میلیمتر استفاده می کنند. بعد از اجرای زیرسازی فلزی ورق های کامپوزیت با دستگاه گروف خم می شوند و نبشی و براکت به آن ها پرچ می شود و ورق کامپوزیت به زیرسازی اجرا شده نصب می شوند.

در ادامه درز میان پانل ها را چسب از جنس ورق و لاستیک سیلیکونی پر می کنند. چسب ها منعطف نبوده و بعد از مدتی سبب افتادن و از فرم خارج شدن پانل های کامپوزیتی می شوند. امروزه در این روش به جای چسب سیلیکونی از چسب پلی اورتان استفاده می شود که مقاومت بالاتری دارند و به مرور زمان سبب افتادن پانل های کامپوزیتی نمی شوند. روش فیکس سرعت اجرایی بالا دارد، هزینه پایین دارد و امکان تعویض راحت پانل ها در آن وجود دارد و به راحتی می تان به سازه پشت پانل دسترسی پیدا کرد.

اجرای نمای کامپوزیت به صورت هنگینگ یا ریلی

پانل های آلومینیومی بعد از اینکه برش و خم داده شدند به صورت ریل کنار هم قرار می گیرند. در این روش نیز همانند روش فیکس زیرسازی فلزی انجام می شود اما از پروفیل ۴۰*۸۰ میلیمتر استفاده می شود. برای نصب نبشی های آهنی را روی پروفیل های ۴۰*۸۰ متصل کرده و نبشی آلومینیومی را به نبشی آهنی متصل می کنند. این نبشی ها نقش نگهدارنده را خواهند داشت. روش هنگینگ از روش های رایج عوامل اجرایی است که سررعت اجرای بالایی داشته و امکان رگلاژ را برای عوامل اجرایی فراهم می آورد.

اجرای نمای کامپوزیت به روش  H و L

در ایران اغلب از این روش استفاده می شود و چندان استاندارد نیست. در این روش در گوشه های پنل آلومینیومی از نبشی L و در وسط پانل کامپوزیت از نبشی H استفاده می کنند. ورق های کامپوزیت در این روش خم نمی شوند و مستقیم به صورت کشویی بین نبشی قرار می گیرند. بهتر است از این روش در نمای خارجی ساختمان استفاده نشود چون استاندارد نیست و احتمال آسیب وجود دارد.

اجرای نمای کامپوزیت به صورت فیکس هنگینگ:

زیرسازی این روش مانند روش هنگینگ با پروفیل ۴۰*۸۰ است. در این روش نبش های آهنی را به پروفیل آهنی ۴۰ * ۸۰ متصل کرده و بعد نبشی های آلومینیومی را به نبشی آهنی متصل می کنند. این نبشی ها نقش نگهدارنده پانل های الومینیومی را دارند. سبک بودن سازه، امکان رگلاژ و تناسب با اقلیم مختلف از جمله ویزگی های این نوع از نما است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *