زردچوبه عامل مبارزه با سرطان دهان و دهانه رحم

زردچوبه

پژوهش تازه‌ای که در روز ۲۳ آوریل / ۳ اردیبهشت در ژورنال Ecancer Medical Science منتشر شد، نشان می‌دهد که زردچوبه حاوی یک آنتی اکسیدان به نام کورکومین curcumin است که می‌تواند فعالیت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را مختل کند.

آلوک میرشا، متخصص پاتولوژی مولکولی و پژوهشگر موسسه سرطان دانشکده پزشکی دانشگاه امروی در ایالت آتلانتای آمریکا در پژوهش خود نشان داده است که کورکومین در سطح مولکولی مانع فعالیت ویروس HPV می‌شود و در نتیجه می‌تواند در پیشگیری سرطان‌های مرتبط با این ویروس کارکرد داشته باشد.

میرشا می‌گوید: «پژوهش ما نشان داده که زردچوبه خواص ضد ویروسی و ضد سرطانی دارد. و با توجه به یافته‌های تازه ما برای سلامت دهان هم مهم است.»

HPV به گروهی از ویروس‌ها گفته می‌شود که شامل حدود ۱۵۰ نوع مختلف هستند و گروهی از آن‌ها منجر به ایجاد پاپیلوما، وارت یا زگیل می‌شوند. HPV سلول‌های سطحی پوست را در نواحی تناسلی، مقعد، دهان و حلق و حتی دست و پا گرفتار می‌کند.

انواع ویژه‌ای از HPV منجر به بروز زگیل‌هایی در نواحی تناسلی می‌شوند که دو نوع شش و ۱۱ مهم‌ترین آن‌ها هستند. زگیل‌های ناشی از این دو نوع ویروس ممکن است بسیار کوچک بوده و یا به بزرگی چند سانتی‌متر باشند. این ویروس‌ها تحت عنوان ویروس‌های کم‌خطر نامیده می‌شوند. چون ارتباطی با بروز بیماری سرطان ندارند.

اما گروهی دیگر از انواع ویروس‌های HPV به ویژه انواع ۱۶ و ۱۸ ارتباط مستقیمی با انواع سرطان‌های ناحیه تناسلی و به‌خصوص سرطان دهانه رحم و سرطان دهان دارند. پزشکان بر این باورند که ابتلا به این عفونت‌ها مرحله اول ایجاد سلول‌های پیش‌سرطانی است.

پژوهش میرشا بر نوع ۱۶ ویروس HPV متمرکز بوده است. اما این پژوهش پیش‌بینی می‌کند که کورکومین زردچوبه تأثیر مشابه‌ای بر انواع ویروس‌های HPV به ویژه آن‌ها که موجب سرطان دهان و سرطان دهانه رحم می‌شوند، داشته باشد.

در حال حاضر برای ویروس HPV هیچ درمانی وجود دارد، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که کورکومین ممکن در آینده راه‌های کنترل این ویروس را ارائه دهد.

میرشا در مورد پژوهش خود توضیح می‌دهد که از آنجا که «آمار ابتلای بیماران به سرطان دهان رو به افزایش است» او سعی کرده است اثر مولکولی کورکومین را بر سلول‌های دهان تست شده است.

یافته‌های این پژوهش از این لحاظ اهمیت دارند که نشان می‌دهند که کورکومین در سلول‌های دهان که آلوده به HPV هستند تنظیم رونویسی سلولی عوامل AP-1 و NF-KB را که در خوانش ژن‌ها و تولید پروتئین نقش دارند مختل می‌کند و به این ترتیب اجازه نمی‌دهد ویروس در سرطانی کردن سلول‌های دهان نقش فعالی داشته باشد.

با اینکه غذای ایرانی بدون ادویه زردچوبه، چیزی کم دارد اما هنوز مشخص نیست که آیا مصرف خوراکی زردچوبه در ایران به جلوگیری از سرطان دهان و دهانه رحم کمک کرده است یا نه. عطر و طعم شگفت‌انگیز زردچوبه همچنان در آشپزی ایرانی استفاده خواهد شد. به طور کلی زردچوبه از ادویه‌هایی بوده است که همیشه به عنوان عامل ضد عفونی در پزشکی سنتی مورد استفاده بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *