زمین به سمت شرق می‌چرخد، پس چرا پرواز به غرب سریع‌تر نیست؟

(این سوال زمین تخت گرایان هم بود که در اینجا پاسخ داده میشود)

با وجود چرخش زمین به سوی شرق، همیشه پرواز به سوی غرب، آهسته‌تر است. زمانی که سیاره زمین، با سرعتی حدود ۱,۱۸۰ کیلومتر در ساعت به سوی شرق می‌چرخد، هرچه روی آن است، سریع‌تر و با سرعت حدود ۱,۶۷۰ کیلومتر در ساعت، حرکت می‌کند.

اگر زمین با سرعت ۱,۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به سمت شرق بچرخد و در هواپیمایی باشیم که به سوی غرب پرواز می‌کند، با توجه به اینکه زمین به سمت ما گردش می‌کند، چرا زودتر به مقصد نمی‌رسیم؟ دلیل این موضوع این است که هواپیما تحت تاثیر چرخش زمین قرار می‌گیرد؛ یعنی اگرچه مقصد به سمت ما حرکت می‌کند اما ما نیز از مقصد خود دور می‌شویم! گیج کننده به نظر می‌رسد. حتی هوای بالای زمین هم با سرعت ۱۶۷۰ کیلومتر بر ساعت، به سوی شرق می‌رود و برای اینکه هواپیما به سوی مقصدی پرواز کند، باید متناسب با نحوه چرخش زمین، این کار را انجام دهد.

اگر فرض کنیم سرعت حرکت هواپیما به سمت شرق، ۱۶۰ کیلومتر در ساعت باشد(زیرا به طور بالقوه هر چیزی که روی زمین است از جمله هواپیما با سرعت ۱۶۷۰ کیلومتر بر ساعت به سمت شرق حرکت می‌کند) این عدد به ۱۶۷۰ کیلومتر بر ساعت اضافه می‌شود و هواپیما خود را با سرعت ۱۸۳۰ کیلومتر در ساعت به مقصد می‌رساند. اما اگر مقصد در غرب باشد، در واقع با سرعت ۱۶۷۰ منهای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت(۱۵۱۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت خواهد کرد.

“هنری رایش” فیزیکدان و ریاضیدان و مبتکر سری ویدیوهای آموزشی “مینت فیزیکس” می‌گوید: بله! برای رفتن به غرب شما به شرق می‌روید، اما به سرعت کمتری نسبت به سرعت حرکت زمین به سمت شرق. اما این موضوع، ساده نیست زیرا بادها در جو بالاتر، همه چیز را بهم می‌ریزند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *