ساخت نخستین خودروی الکتریکی چاپ سه‌بعدی

خودروی الکتریکی چاپ سه‌بعدی

خودروی الکتریکی چاپ سه‌بعدی Venture 8 که توسط دانشجویان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور ساخته شده است، در رقابت خودروهای برقی اکو- ماراتون آسیا شرکت خواهد کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، خودروی برقی NV8 یک خودروی مفهومی شهری است که می‌تواند به حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ عایق بدنه این خودرو متشکل از ۱۵۰ قطعه با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی طراحی و ساخته شده است که بر روی شاسی فیبر کربنی تک‌عایق قرار دارند.

ابعاد این خودرو ۳٫۲*۱٫۳*۱٫۳ متر و وزن آن ۱۲۰ کیلوگرم است؛ این خودرو دارای درهایی است که به طور عمودی باز می‌شوند و با مصرف هر کیلووات ساعت انر‌ژی الکتریکی، مسافت ۴۲۵ کیلومتری را طی می‌کند.

خودروی NV8 نخستین خودروی چاپ سه‌بعدی سنگاپور است و بخش‌های چاپی سه‌بعدی پوسته پلاستیکی و سبک آن‌ با استفاده از ماشین‌آلات مختلف تولید شده‌اند؛ چاپ و مونتاژ این قطعات در مجموع سه ماه زمان برده است.

تیم علمی، آرایه‌ای از اشکال کندویی را بر روی سطح داخلی خودروی NV8 چاپ کرده تا ساختار آن را محکم‌تر کند؛ این موضوع، سامانه را سبک کرده و آن را برای تحمل‌کردن محموله‌های پیش‌بینی‌شده، به اندازه کافی سخت و محکم می‌کند.

محققان دانشگاه فنی نانیانگ (NTU) همچنین وارد حوزه خودروهای خورشیدی شده و نمونه اولیه خودروی سه چرخه NV9 را طراحی کرده‌اند.

این خودرو به وزن ۴۲ کیلوگرم مجهز به باتری است و در عین حال بخشی از انرژی آن توسط نیروی خورشیدی تأمین می‌شود؛ خودروی NV9 با مصرف هر کیلووات ساعت نیروی الکتریکی، مسافت ۴۲۵ کیلومتر را طی می‌کند.

خودروی NV9‌دارای مکانیسم کج‌شونده ویژه‌ای است که آن را قادر می‌سازد ۴۰ درجه روی پاشنه بچرخد و گوشه‌های با زاویه تند مسیر را با حداقل از دست‌دادن سرعت بپیماید.

هر دو خودروی NV 8 و NV 9 به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی دست‌ساز در طول سطح انحنادار خود مجهزند؛ سلول‌های خورشیدی در سطح کوچک این خودروها، بسته به سطح نور آفتاب، از ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ وات نیرو تولید خواهند کرد و این میزان تا حدی خودروها را نیرودهی خواهد کرد.

هر دوی این اتومبیل‌ها طی بازه یکساله ساخته شده‌اند و نتیجه تلاش دسته جمعی ۱۶ دانشجوی دانشگاه سنگاپور هستند.

خودروی NV 8 در گروه «مفهومی شهری» و خودروی NV 9 در گروه «نمونه اولیه» رقابت خواهد کرد. رقابت آموزشی خودروهای برقی اکو- ماراتون آسیا در شهر مانیل (پایتخت فیلیپین) از تاریخ ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) تا اول مارس (دهم اسفند) برگزار خواهد شد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *