سحابی هلیکس،چشم کیهانی هستی

سحابی هلیکس،چشم کیهانی هستی

 دو تلسکوپ فضایی ناسا موفق به ثبت تصویری جدید از سحابی هلیکس در آسمان شدند که شبیه به یک چشم عظیم کیهانی است.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سحابی هلیکس موسوم به NGC 7293 نمایش دهنده یک ستاره در حال مرگ موسوم به سحابی سیاره‌ای است.

 این تصویر جدید که اخیرا منتشر شده، اطلاعات تلسکوپ فضایی اسپیتزر را در طول موج نور مادون قرمز با داده‌های کاوشگر تکامل جهان GALEX در طول موج کوتاه‌تر نور فرابنفش ترکیب کرده است.سحابی هلیکس در فاصله حدود ۶۵۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی دلو قرار دارد و نشان دهنده آینده احتمالی خورشید است که انتظار می‌رود در حدود پنج میلیارد سال آینده به یک سحابی سیاره‌ای تبدیل شود.

سحابی‌های سیاره‌ای به ستاره‌هایی به اندازه خورشید گفته می‌شود که به پایان عمر خود نزدیک شده و سوخت هیدروژن و هلیوم آن برای همجوشی در هسته آنها به پایان می‌رسد. در این نقطه، این اجسام لایه‌های خارجی گازی خود را به شکل پوسته‌های درخشان تبدیل کرده و به شکل ستاره های کوتوله سفید کوچک منقبض می‌شوند.

دانشمندان ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند: ستاره کوتوله سفید تقریبا اندازه زمین بوده اما از یک حجم بسیار نزدیک به ستاره اصلی برخوردار است. در حقیقت ذره‌ای از ستاره کوتوله سفید به اندازه وزن چند فیل است.در این تصویر ستاره کوتوله سفید به شکل یک نقطه ریز سفید رنگ در مرکز سحابی مشخص شده است.این ستاره از خود تابشهای فرابنفش منتشر کرده که در عوض لایه‌های گازی خارجی را در طول موج مادون قرمز روشن می‌کنند. هر دو طیف نور در تصویر در نور ترکیبی دو تلسکوپ به نمایش درآمده‌اند.اطلاعات GALEX در تصویر به رنگ آبی و مشاهدات اسپیتزر به رنگ زرد به نمایش درآمده است. برخی از فضاهای پیش‌زمینه از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ وایز ناسا هستند.سحابی سیاره‌ای به هیچ وجه سیاره نبوده اما به دلیل شکل ظاهری آنها که شبیه به سیارات گازی بزرگ است، در قرن ۱۸ به این نام خوانده شده و به آن شهرت یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *