شیوع تازه ابولا در کنگو ‘هراس‌آور است’

مدیر یک موسسه بزرگ خیریه تحقیقات پزشکی تازه ترین مورد شیوع ابولا در آفریقای مرکزی را تحولی “واقعا هراس آور” توصیف کرده است.

در ده ماه اخیر نزدیک به ۱۴۰۰ نفر در جمهوری دمکراتیک کنگو جان خود را از دست داده اند.

دکتر جرمی فرار، مدیر “ولکام تراست”، گفت که این بزرگترین مورد شیوع ابولا از زمان اپیدمی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ است و “هیچ نشانه ای از متوقف شدن آن دیده نمی شود.”

به تازگی یک کودک پنج ساله در اوگاندا، کشور همسایه کنگو، هم درگذشته که اولین مورد ابتلا به این بیماری در آنجاست.

دکتر فرار در بیانیه ای گفت که انتشار این ویروس حادثه ای “تراژیک اما متاسفانه غیرمنتظره نیست”. او هشدار داد که انتظار شیوع بیشتر بیماری می رود و برای حفاظت از جان مردم به یک واکنش “جامع” ملی و بین المللی نیاز است.

او گفت نباید کنگو را در مقابله با این بیماری “تنها گذاشت.”

از زمان گزارش شدن اولین مورد ابتلا به ابولا در ماه اوت ۲۰۱۸، تقریبا ۱۴۰۰ نفر در اثر این بیماری مرده اند که حدود ۷۰ درصد کل مبتلایان است.

این دومین شیوع بزرگ در تاریخ این بیماری است و شمار مبتلایان در هفته های اخیر جهش قابل توجهی داشته است.

بزرگترین مورد شیوع این بیماری در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا به مرگ ۱۱ هزار و ۳۱۰ نفر منجر شده بود.

خشونت گروه های شبه نظامی و سوءظن نسبت به کمک های خارجی تلاش ها برای مهار بیماری را مختل کرده است.

در سال جاری تقریبا ۲۰۰ مرکز بهداشتی در کنگو هدف حمله قرار گرفته و کارکنان بخش بهداشت را واداشته برنامه واکسیناسیون و معالجات را معلق کنند یا عقب بیاندازند.

سازمان خیریه “پزشکان بدون مرز” در ماه فوریه فعالیت هایش در دو شهر بوتمبو و کاتوا در شرق کنگو که در کانون شیوع تازه قرار دارند را متوقف کرد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی در اوگاندا یک پسربچه پنج ساله روز سه شنبه در اثر ابتلا به این بیماری درگذشت. مقام ها گفتند که مادربزرگ و برادر کوچکتر او هم مبتلا شده بودند.

گفته می شود که این پسربچه با خانواده اش روز یکشنبه از کنگو به اوگاندا سفر کرده بود. کودک با ظاهر شدن علائم بیماری از جمله استفراغ خونی به بیمارستان منتقل شد.

هفت مورد دیگر در اوگاندا تایید شده و دولت این کشور می گوید که ۵۰ نفر دیگر مظنون به تماس با بیماران هستند.

دولت اوگاندا بازارهای روز و شرکت در مراسم نیایش جمعی را لغو کرده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی و مقام های بهداشتی اوگاندا، این کشور تاکنون حدود ۴۷۰۰ کارمند بهداشت عمومی را واکسینه کرده است.

تدروس آدهانوم مدیر سازمان بهداشت جهانی گفت که کمیته اضطراری مقررات بهداشت بین المللی روز ۱۴ ژوئن طی نشستی درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت که آیا باید شیوع تازه را یک شرایط فوق العاده بهداشت عمومی اعلام کرد یا نه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *