طراحی بزرگترین نیروگاه تبدیل انرژی گرمایی اقیانوس دنیا

مدتی است که تلاش‌هایی در خصوص انرژی قابل بازیافت  توسط لاکهید مارتین صورت گرفته است. او در دهه ۱۹۷۰ کمک کرد تا اولین و موفق‌ترین سیستم تبدیل انرژی گرمایی اقیانوس (‌OTEC‌) که انرژی شبکه‌ای تولید می‌کرد، ساخته شود و در سال ۲۰۰۹ جایزه‌ای به او تعلق گرفت که قراردادی بود تا یک سیستم فرآیند شیمیایی پایلت پلنت را در هاوایی توسعه دهد. ظاهراً آن پروژه لغو شده است. از اینرو شرکت دید خود در خصوص تبدیل انرژی گرمایی اقیانوس (‌OTEC‌) را تغییر داده و قرار است با همکاری گروه رینوود واقع در هنگ‌کنگ، سیستم فرآیند شیمیایی پایلت پلنت را در نزدیکی ساحل جنوبی چین راه‌اندازی کنند.

سیستم (‌OTEC‌) از تفاوت دمای موجود بین آب سرد در اعماق اقیانوس و آب گرم در سطح آن برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند. انواع مختلفی از سیستم‌های چرخشی (‌OTEC‌) وجود دارد اما، به نظر می‌رسد این اولین نمونه از این مدل سیستم بدون چرخش باشد. این آب گرم در سطح اقیانوس در یک مبدل گرمایی فشرده می‌شود تا مایعی با نقطه جوش پایین مانند آمونیاک را به بخار تبدیل کند. این بخار در حال افزایش، برای به کار انداختن یک توربین که با آب سرد دریا، انرژی الکتریکی تولید می‌کند، استفاده می‌شود و سپس توربین برای فشرده کردن بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در سیستم بازیابی شود.

نواحی گرمسیری، به دلیل تفاوت دمای زیادتر بین آب در سطح دریا و اعماق آن، تنها نواحی مخصوص برای کارخانه‌‌های‌ (‌OTEC‌) محسوب می‌شوند. سیستم (‌OTEC‌) قادر است در ۳۶۵ روز سال، شبانه‌روز انرژی الکتریکی تولید کند تا انرژی اصلی را تأمین کند. این سیستم همچنین آب سرد را به عنوان محصول فرعی خود تولید می‌کند تا بتوان آن را برای تهویه هوا و خنک‌سازی آن در نواحی نزدیک کارخانه، مورد استفاده قرار داد.علیرغم چنین مزیت‌هایی و با توجه به اینکه ساخت کارخانه‌ها به دهه ۱۸۸۰ بر‌می‌گردد، هنوز هیچ کارخانه (‌OTEC‌) در زمینه تجاری و در مقیاس بزرگ وارد فعالیت نشده است.این موضوع عمدتاً به دلیل هزینه‌های مرتبط با جایگاه و نگهداری امکانات با فاصله از ساحل و کشیدن آب سرد از اعماق اقیانوس است. اما ممکن است این زمان در نهایت زمان دقیقی باشد.

با به تأخبر افتادن سیستم پایلت پلنت (‌OTEC‌) در هاوایی، این سیستم ۱۰ مگاواتی، بزرگترین پروژه‌ طراحی شده (‌OTEC‌) تا به امروز خواهد بود. کارخانه (‌OTEC‌) چین هم مانند پروژه هاوایی که می‌توانست ۱۰ مگاوات باشد، برای هموار کردن مسیر در جهت کارخانه‌های دارای ظرفیت بیشتر از ۱۰ مگاوات گرفته تا ۱۰۰ مگاوات طراحی شد.قرار است این کارخانه در ساحل جنوبی چین ساخته شود تا صد در صد از انرژی مورد نیاز برای نواحی سرسبز تفریحی را تأمین کند که توسط گروه رینوود انجام می‌شود. یک تفریحگاه جدید؛ به عنوان اولین اجتماع ارائه کننده سرویس اینترنت طراحی شده است. همچنین اخیراً دو منطقه تفریحی با مقدار کربن کم و در مقیاس بزرگ و نیز مناطق دیگری در نقاط مهم چین توسط این شرکت در حال احداث است.

 انرژی گرمایی اقیانوس

گروه رینوود و لاکهید مارتین طراحی کلی اولین نمونه کارخانه دریایی را در سال جاری آغاز می‌کنند ولی ساخت آن به سال بعد موکول می‌شود. هنگامی‌که این کارخانه ساخته شود و به فعالیت بپردازد، دو شرکت در نظر دارند از دانش و تجربه کسب شده در مدت ساخت و ساز استفاده کنند و کارخانه‌های دیگری را در مقیاس تجاری احداث کنند. این دو شرکت مدعی هستند هر ۱۰۰ مگاوات تسهیلات (‌OTEC‌)، قادر است با ۱٫۳ میلیون بشکه نفت و کاهش ساطع شدن کربن تا نیم میلیون تن، سالانه همان مقدار انرژی را تولید کند.

منبع : آسمونی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *