طرح ناسا برای اسکان بشر در جَو سیاره زهره

پژوهشگران سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) می‌گویند قصد دارند برای بررسی سکونت بشر در جَوِ سیاره زهره (ناهید) گروهی را به این همسایه کُره زمین اعزام کنند.

سایت ها و روزنامه های انگلیسی زبان از جمله دیلی میل و «کریستین ساینس مانیتور» گزارش ها و عکس هایی را در مورد این پروژه ناسا منتشر کرده اند.

​به نوشته مجله «کریستین ساینس مانیتور»، محیط سیاره زهره – که به نام‌های «ناهید» و «ونوس» نیز شناخته می‌شود – برای زندگی بشر مساعد نیست اما پژوهشگران باور دارند که بنا به چند دلیل این سیاره می‌بایست در فهرست چند گزینه پیش روی بشر برای ادامه زندگی گنجانده شود.

به گزارش «کریستین ساینس مانیتور»، کریستوفر جونز، از بخش تحلیل سامانه‌ و مدریت طرح ناسا، در خلاصه‌ای از طرح فوق توضیح داد که «جَو سیاره زهره مقصد جالبی برای تحقیق‌های علمی بیشتر و اکتشاف‌های ‌آینده بشر است.»

محیط زیست زهره در ارتفاع ۵۰ کیلومتری از سطح این سیاره به نسبت بی‌خطر است، و از جهت فشار، چگالی، گرانش و میزان پرتوهای موجود در فضا شبیه سطح زمین است.

دمای سطح زهره بیش از ۴۲۵ درجه سانتیگراد برآورد شده است. به همین دلیل طرح «شهر در ابر» برای اسکان این سیاره مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.
ایده‌ زندگی در فضایی واقع در جو یک سیاره، یا همان «شهر در ابر»، نخستین بار در یکی از قسمت‌های مجموعه فیلم‌های علمی-تخیلی «جنگ ستارگان» مطرح شد. در فیلم «امپراتوری ضربه می‌زند»، محصول سال ۱۹۸۰، شهری در ابر، معلق در هوا و بر فراز سیاره‌ای به نام «بسپین»، وجود داشت.

اینک ۳۶ سال بعد از نمایش فیلم یاد شده چند دانشمند سازمان ناسا اعلام کرده‌اند که در نظر دارند افرادی را برای بررسی جَو سیاره ناهید و پرواز در ابر‌های پراکنده در جَو این سیاره به آنجا اعزام کنند.

در دنیای واقعی نیز، بسیاری از دانشمندان سیاره‌شناس طرح اسکان سیاره‌ها را گامی محتوم پیش روی انسان می‌دانند، به گفته آنها بشر می‌بایست در نهایت نه فقط برای اکتشاف – که برای زندگی – به سیاره‌های دیگر سفر کند.

در همین راستا، کاوش مریخ، کشف سیاره‌های مشابه زمین در دیگر منظومه‌ها و طراحی و تولید سفینه‌های فوق سریع از دیگر بخش‌های طرح مکان‌یابی در فضا برای اسکان بشر در آینده است.

اسکان در آسمان سیاره زهره نیز طرح جدیدی است که به مجموعه طرح‌های فوق افزوده ‌شده است.

طرفداران تسریع در انجام مأموریت به زهره می‌گویند که علاوه بر موارد مورد اشاره در بالا، اعزام فضانورد به سیاره ناهید فرصت مناسبی برای آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای سفر به مریخ در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *