کشف مخازن وسیع آب در اروپا

قمر اروپای سیاره ژوپیتر

ستاره‌شناسان شیارهای عجیب و غریبی بر روی قمر یخی مشتری به‌نام «اروپا»، کشف کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌ی وجود مخازن آب مایع زیر این شیارها باشد. آنالیز چنین شیارهایی که بر روی زمین نیز در منطقه‌ی گرینلند وجود دارند، نشان داده‌ است که این شیارها می‌توانند در اثر وجود مخازن آب در بین لایه‌های یخ ایجاد شوند.

این کشف جدید، بینش جدیدی در مورد فرآیندهای زمین‌شناسیِ شکل‌دهنده‌ی دنیاهای یخی به‌دست می‌دهد. این کشف همچنین نشان می‌دهد که ممکن است حیات‌های میکروبی که بر روی قمرها به دنبال آن‌ها می‌گردیم، در اعماق ده‌ها کیلومتری زیر یخ‌ها نباشد و در فواصل نزدیک‌تری به سطح بتوان نشانه‌های زندگی‌های میکروبی را یافت.

اگر مکانیسم ایجادکننده‌ی شیارهای موجود در گرینلند بر روی قمر اروپا نیز وجود داشته باشد، می‌توان گفت همه جا امکان کشف آب وجود دارد. قمر اروپا معماهای زیادی درون خود دارد. این قمر با فاصله‌ای بسیار زیاد حول بزرگ‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی در حال گردش است. شواهد نشان می‌دهند که این جسم یخی کاملاً یخ زده نیست، بلکه دارای اقیانوسی از آب مایع است که توسط فرآیندهای زمین‌شناسی موجود درون آن گرم نگه داشته می‌شود، ولی روی این اقیانوس را لایه‌های ضخیم یخ پوشانده است.

کیهان‌شناسان، اروپا را بهترین مکان برای جستجو به دنبال حیات فرازمینی می‌دانند، زیرا شباهت‌های متعددی با زمین از نظر خروج گاز از کف اقیانوس‌های خود دارد. اطلاعات دانشمندان از قمر اروپا کم است. به‌عنوان مثال، شیارهای بزرگی بر روی این قمر وجود دارند که علت وجودی آن‌ها مشخص نیست. این شیارها برای اولین بار توسط فضاپیمای گالیله در سال‌های دهه‌ی ۱۹۹۰ کشف شده است.

بیش از ۲۰ سال است که وجود شیارها بر روی اروپا شناسایی شده است، ولی اکنون دانشمندان ناسا و دانشگاه استنفورد شباهت آن‌ها با شیارهای موجود در گرینلند را کشف کرده‌اند. شیارهای گرینلند بسیار کوچک‌تر از شیارهای اروپا هستند، ولی کلیت آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر است.

محققین دریافته‌اند که در گرینلند، شیارها زمانی شکل گرفته‌اند که یک مخزن آب مایع تحت فشار، مجدداً درون لایه‌های یخی منجمد شده و باعث ایجاد شکست در یخ‌ها شده است. با این داده‌ها، می‌توان مطالعات جدیدی در جهت کشف حیات‌های فرازمینی تعریف کرد. البته قابل ذکر است که فرضیه‌های دیگری نیز در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری این شیارها وجود دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *